...
Реєструйся

Про затвердження змін до Випуску 80 “Соціальні послуги” Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників


МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

від 25 січня 2016 року N 45

Про затвердження змін до Випуску 80 “Соціальні послуги” Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників

Відповідно до підпункту 18 пункту 4 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 N 423, та на виконання Державної цільової програми “Національний план дій з реалізації Конвенції ООН про права інвалідів” на період до 2020 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2012 N 706, наказую:

1. Затвердити Зміни до Випуску 80 “Соціальні послуги” Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Мінпраці України від 14.10.2005 N 324 (зі змінами), що додаються.

2. Департаменту заробітної плати та умов праці (Товстенко О. П.) забезпечити розміщення цього наказу на офіційному сайті Мінсоцполітики.

3. Контроль виконання цього наказу покласти на заступника Міністра – керівника апарату В. Іванкевича.

Міністр

П. Розенко

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства соціальної політики України
25 січня 2016 року N 45

 

 

 

ЗМІНИ
до Випуску 80 “Соціальні послуги” Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників

1. У розділі “Керівники” кваліфікаційні характеристики посад “Директор центру ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів” та “Директор центру реабілітації інвалідів” викласти в такій редакції:

4. Директор установи (центру) соціальної реабілітації дітей-інвалідів

Завдання та обов’язки. Керує згідно з чинним законодавством та положенням про установу (центр) діяльністю з абілітації, реабілітації та соціальної адаптації дітей-інвалідів із фізичними та/або розумовими вадами в поєднанні з їхнім навчанням і вихованням. Представляє центр у всіх установах та організаціях, розпоряджається в установленому порядку його майном і коштами, укладає угоди, відкриває банківські рахунки в установах банку. Координує роботу та ефективну взаємодію всіх структурних підрозділів установи (центру) з метою забезпечення системи реабілітаційних і корекційно-відновлювальних заходів для дітей-інвалідів з метою забезпечення зменшення або подолання фізичних і психічних розладів та інтелектуальних вад, набуття знань, умінь і навичок, які дали б змогу дитині-інваліду поступово повно або частково інтегруватись у дитячі колективи та суспільне життя. Забезпечує надання реабілітаційних послуг згідно з індивідуальною програмою реабілітації дитини-інваліда; дотримання спеціального розпорядку дня та впровадження методик соціальної реабілітації дітей-інвалідів; створення відповідних умов для забезпечення належної ефективності корекційної спрямованості навчально-виховної, реабілітаційно-відновлювальної роботи, розвитку мовлення вихованців; застосування індивідуального та диференційованого підходу з урахуванням діагнозу; отримання дітьми-інвалідами дошкільної освіти відповідно до їхніх можливостей, особливостей психофізичного розвитку та підготовку до інклюзивної освіти і здобуття загальної середньої освіти. Організовує соціально-педагогічний патронат сімей, у яких є дитина-інвалід. Забезпечує фінансово-господарську діяльність установи (центру), створення та розвиток матеріально-технічної бази для реалізації комплексу заходів з реабілітації дітей-інвалідів. Налагоджує та підтримує взаємозв’язки з аналогічними установами реабілітації дітей-інвалідів, бере участь у науково-практичних конференціях, засіданнях за круглим столом тощо з усіх питань соціальної політики та реабілітації дітей-інвалідів. Вивчає вітчизняний і зарубіжний досвід із соціальної роботи з дітьми-інвалідами. Контролює повноту та якість надання послуг із соціальної реабілітації відповідно до державних стандартів і нормативів, вимог індивідуальних програм та планів реабілітації дітей-інвалідів. Видає в межах своєї компетенції накази, затверджує положення про структурні підрозділи та посадові інструкції працівників установи (центру), правила внутрішнього розпорядку, розв’язує питання добору та розстановки кадрів, застосовує та накладає дисциплінарні стягнення. Вживає заходів щодо поліпшення умов праці, дотримання правил охорони праці, внутрішнього трудового розпорядку, санітарії та пожежної безпеки, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, а при їх виникненні спрямовує роботу колективу на ліквідацію негативних наслідків. Забезпечує ведення та своєчасне подання встановленої звітності. Використовує в роботі комп’ютерну техніку та програмне забезпечення для створення, зберігання та обробки інформації.

Повинен знати: Конституцію України; закони України; акти Президента України; акти Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України; Конвенцію про права інвалідів; Конвенцію про права дитини; інші нормативно-правові акти, інструкції та методичні документи з питань соціальної реабілітації дітей-інвалідів; основи державного управління економікою та управління персоналом, методологію організації фінансово-господарської діяльності установи (центру); правила ділового етикету; правила та норми охорони праці, виробничої санітарії та пожежного захисту; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги. Вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; стаж роботи у відповідній сфері діяльності на керівних посадах нижчого рівня – не менше ніж 5 років.

5. Директор установи (центру) реабілітації інвалідів

Завдання та обов’язки. Керує згідно з чинним законодавством і положенням про установу (центр) діяльністю із професійної, соціальної та медичної реабілітації інвалідів. Представляє установу (центр) у всіх установах та організаціях, розпоряджається в установленому порядку її майном і коштами, укладає угоди, відкриває банківські рахунки в установах банку. Координує роботу та ефективну взаємодію всіх структурних підрозділів центру з метою забезпечення комплексного реабілітаційного процесу. Забезпечує роботу системи соціальної реабілітації з надання конкретних видів і форм соціальної допомоги та послуг для адаптації інваліда до соціального середовища; організацію комплексної психотерапії, психокорекції та професійної діагностики з проведенням професійної орієнтації, переорієнтації, професійної підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації та ефективного працевлаштування; функціонування системи медико-професійної реабілітації, спрямованої на відтворення втрачених і розвиток нових професійно значущих навичок. Контролює якість надання реабілітаційних послуг відповідно до державних стандартів і вимог до реабілітаційних заходів. Організовує фінансово-господарську діяльність установи (центру), створення та розвиток матеріально-технічної бази для реалізації комплексу заходів із професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів. Налагоджує та підтримує взаємозв’язки з аналогічними установами (центрами), вивчає ефективні вітчизняні та зарубіжні форми й методи роботи з професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів. Бере участь у науково-практичних конференціях, засіданнях за круглим столом тощо з усіх питань соціальної політики та реабілітації інвалідів. Контролює повноту та якість надання послуг із реабілітації відповідно до державних стандартів і нормативів, вимог індивідуальних програм та планів реабілітації інвалідів. Видає в межах своєї компетенції накази, затверджує положення про структурні підрозділи та посадові інструкції працівників установи (центру), правила внутрішнього розпорядку, розв’язує питання добору та розстановки кадрів, застосовує заохочення та накладає дисциплінарні стягнення. Організовує атестацію працівників і створює умови для підвищення їх професійної кваліфікації. Вживає заходів щодо поліпшення умов праці, дотримання правил охорони праці, внутрішнього трудового розпорядку, санітарії та пожежної безпеки, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, а при їх виникненні спрямовує роботу колективу на ліквідацію негативних наслідків. Забезпечує ведення та своєчасне подання встановленої звітності. Використовує в роботі комп’ютерну техніку та програмне забезпечення для створення, зберігання й обробки інформації.

Повинен знати: Конституцію України; закони України; акти Президента України; акти Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України; Конвенцію про права інвалідів; інші нормативно-правові акти з питань інвалідів; інструкції та методичні документи з питань соціальної реабілітації інвалідів; основи державного управління економікою та управління персоналом, методологію організації фінансово-господарської діяльності установи; правила ділового етикету; правила та норми охорони праці, виробничої санітарії та пожежного захисту; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги. Вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; стаж роботи у відповідній сфері діяльності на керівних посадах нижчого рівня – не менше ніж 5 років.”

2. У розділі “Професіонали” кваліфікаційні характеристики посад “Вихователь соціальний по роботі з дітьми-інвалідами”, “Вчитель-дефектолог”, “Вчитель-реабілітолог”, “Педагог соціальний” та “Практичний психолог” викласти в такій редакції:

2. Вихователь соціальний по роботі з дітьми-інвалідами

Завдання та обов’язки. Працює з дітьми-інвалідами. Розробляє оптимальну педагогічну стратегію навчання, виховання та реабілітації дитини-інваліда, планує та проводить роботу із соціальної адаптації дитини-інваліда: прищеплює та розвиває навички самообслуговування, організовує дозвілля, роботу з іншими фахівцями, спрямовану на соціальну реабілітацію, спілкування з людьми, формує основи опанування професій (занять), які дають змогу працювати в домашніх умовах. Разом із сім’єю, іншими фахівцями бере участь у навчанні, вихованні та реабілітації дитини-інваліда; проводить психолого-педагогічну корекцію особистості, спрямовану на вироблення самостійності у будь-якій діяльності, розвиток соціальних, інтелектуальних, художніх, спортивних і творчих здатностей та здібностей, емоційно-вольових якостей з урахуванням потенційних можливостей дитини-інваліда. Координує діяльність фахівців, які розробляють індивідуальні методи та прийоми корекційно-реабілітаційної роботи. Поважає гідність дитини, захищає її від будь-яких форм фізичного та психічного насильства, запобігає шкідливим звичкам, пропагує здоровий спосіб життя. Проводить соціально-педагогічні консультації із сім’єю та (або) іншими фахівцями, веде психолого-педагогічні спостереження, аналізує динаміку розвитку дитини-інваліда. Постійно підвищує свій професійний рівень, загальну культуру; вивчає та застосовує інноваційні методики соціальної та виховної роботи з дітьми-інвалідами, координує діяльність фахівців з реабілітації. Використовує в роботі комп’ютерну техніку для створення, зберігання й обробки інформації.

Повинен знати: Конституцію України; закони України; акти Президента України; акти Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України; Конвенцію про права дитини, Конвенцію про права інвалідів; інші нормативно-правові акти з питань інвалідів; інструкції та методичні документи з питань інвалідів; основи чинного законодавства про освіту, соціальні послуги, соціальний захист інвалідів і дітей-інвалідів; Державний стандарт спеціальної освіти; нормативно-правові акти та документи з питань навчання і виховання; основи педагогіки, соціальної роботи, теорії та методики виховання, загальної вікової, педагогічної, сімейної, соціальної психології, соціально-психологічної реабілітації, корекційної роботи; етику, естетику, культурно-освітні дисципліни; програмно-методичні документи, матеріали для роботи з дітьми, які мають вади фізичного або розумового розвитку; фізіологічні, психолого-педагогічні особливості розвитку дітей-інвалідів; ефективні форми й методи компенсаторно-корекційного процесу з дітьми-інвалідами; систему державних закладів (організацій освіти, охорони здоров’я, соціального захисту населення, громадських організацій) з надання допомоги дітям-інвалідам; передовий вітчизняний і зарубіжний досвід із соціальної роботи; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги.

Вихователь соціальний по роботі з дітьми-інвалідами вищої категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді вихователя соціального по роботі з дітьми-інвалідами – не менше ніж 8 років.

Вихователь соціальний по роботі з дітьми-інвалідами I категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді вихователя соціального по роботі з дітьми-інвалідами – не менше ніж 5 років.

Вихователь соціальний по роботі з дітьми-інвалідами II категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді вихователя соціального по роботі з дітьми-інвалідами – не менше ніж 3 роки.

Вихователь соціальний по роботі з дітьми-інвалідами: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань без вимог до стажу роботи.

3. Вчитель-дефектолог

Завдання та обов’язки. Планує і проводить навчальну, виховну, корекційно-розвиткову, реабілітаційну роботу з дітьми, які мають вади у фізичному або розумовому розвитку. Забезпечує умови для засвоєння дітьми відповідних навчальних і корекційно-розвиткових програм з урахуванням порушень, вікових, індивідуальних особливостей дітей, сприяє їхній соціальній реабілітації та адаптації, профорієнтації. Вивчає та фіксує динаміку розвитку дітей, виробляє оптимальну педагогічну стратегію, визначає напрями навчання, виховання, реабілітації та соціальної адаптації кожної дитини. Вибирає ефективні форми, методи, засоби, прийоми навчально-виховного, корекційно-реабілітаційного процесу. Утверджує повагу до принципів загальнолюдської моралі, батьків, жінки, культурно-національних, духовних, історичних цінностей України, країни походження, дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Готує вихованців до життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, дотримується педагогічної етики. Вимагає від дітей дотримання статуту (положення), правил внутрішнього розпорядку установи. Контролює забезпечення здорових і безпечних умов навчання, виховання, реабілітації та праці. Підтримує зв’язки з батьками, іншими фахівцями, надає їм консультативну педагогічну допомогу з питань освіти, фізичного і психічного розвитку їхніх дітей. Систематично підвищує рівні своєї професійної кваліфікації, педагогічної майстерності та загальнокультурної компетентності.

Повинен знати: Конституцію України; закони України; акти Президента України; акти Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо освітньої діяльності; акти Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства соціальної політики України; Декларацію прав і свобод людини; Конвенцію про права дитини; нормативно-правові акти з питань навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами; інші нормативно-правові акти з питань освіти; педагогіку, психологію, вікову фізіологію, шкільну гігієну; основи наукових дисциплін в обсязі вищої освіти педагогічного спрямування за нозологіями: логопедія, сурдопедагогіка, тифлопедагогіка, олігофренопедагогіка; цілі, принципи, зміст навчання, виховання, корекції, реабілітації дітей з фізичними та розумовими вадами; загальні та спеціальні психолого-педагогічні дисципліни, анатомофізіологічні та клінічні основи дефектології, психофізіологію дітей з вадами розвитку; програмно-методичні документи і матеріали для роботи з дітьми, які мають фізичні або розумові вади; ефективні методи, форми, принципи, прийоми, засоби корекційно-розвиткового навчання та виховання, індивідуальні характеристики учнів; вимоги до оснащення та обладнання навчальних кабінетів, класів; організацію управління, нормативне забезпечення, соціальні, культурні, інші умови діяльності закладів дефектологічного профілю; науково-практичні досягнення у галузях педагогіки, корекційної педагогіки, психології, дефектології; основи соціології, економіки, фінансово-господарської діяльності загальноосвітніх навчальних закладів; законодавство про працю; форми роботи з громадськими організаціями; травила та норми охорони та безпеки праці, правила виробничої санітарії та пожежної безпеки; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги.

Вчитель-дефектолог вищої категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді вчителя-дефектолога I категорії – не менше ніж 8 років.

Вчитель-дефектолог I категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді вчителя-дефектолога I категорії – не менше ніж 5 років.

Вчитель-дефектолог II категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді вчителя-дефектолога – не менше ніж 3 роки.

Вчитель-дефектолог: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань без вимог до стажу роботи.”

5. Вчитель-реабілітолог

Завдання та обов’язки. Визначає зміст і порядок навчально-реабілітаційної роботи у дитячих реабілітаційних установах різних типів, спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах, спеціалізованих закладах із поглибленим вивченням предметів для дітей, які мають вади психофізичного розвитку. Відповідно до потенційних можливостей психофізичного розвитку дітей проводить навчальні, виховні, соціально-адаптаційні, реабілітаційні, корекційні, комплексні заходи та заняття. Створює навчально-виховні ситуації, ознайомлює з явищами, фактами та подіями, що відбуваються в суспільстві, природі, побуті, характеризує їх, тлумачить та оцінює; розвиває навички та вміння, необхідні для життя в суспільстві. Співпрацює з фахівцями, які розробляють індивідуальні методи та прийоми корекційно-реабілітаційної роботи: лікарями, психологами, фізіологами, дефектологами, логопедами, дієтологами, фахівцями із фізичної реабілітації та іншими працівниками з корекційно-реабілітаційної роботи. Забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови реабілітації. Веде психолого-педагогічні спостереження, вивчає та фіксує динаміку розвитку, аналізує особливості фізичних і розумових успіхів дитини. Застосовує ефективні методи, форми, прийоми реабілітаційної роботи, корекційного та компенсуючого навчання і виховання. Залучає членів сім’ї дитини до участі у навчально-реабілітаційній роботі, пояснює особливості застосування прийомів психолого-педагогічної корекції особистості. Захищає честь і гідність дітей, створює атмосферу для формування в них оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому. Надає консультації з питань корекційно-реабілітаційних процесів. Керує помічниками та асистентами вчителя-реабілітолога. Веде встановлену психолого-педагогічну, статистичну документацію. Дотримується педагогічної етики, вдосконалює свій фаховий рівень, педагогічну майстерність, підвищує кваліфікацію.

Повинен знати: Конституцію України; закони України; акти Президента України, акти Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо освітньої діяльності; акти Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства соціальної політики України; Декларацію прав і свобод людини; Конвенцію про права дитини; нормативно-правові акти з питань навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами; теорію і практику корекційно-реабілітаційних процесів і розвитку дітей; цілі, принципи реабілітації дітей, зміст їх навчання та виховання; загальні та спеціальні психолого-педагогічні дисципліни; правила використання технічних засобів та обладнання навчальних кабінетів, класів, спортивних та ігрових залів, спеціальних приміщень для реабілітаційної та корекційної роботи; сучасні досягнення науки та практики у відповідних галузях реабілітації; інші законодавчі та нормативно-правові акти з питань освіти, соціальної роботи; педагогіку, психологію, вікову фізіологію, гігієнічні вимоги; досягнення сучасної психолого-педагогічної науки та практики; етичні норми й правила організації навчання та виховання дітей; правила ведення психолого-педагогічної, реабілітаційної та статистичної документації; основи соціології, економіки, фінансово-господарської діяльності загальноосвітніх навчальних закладів та реабілітаційних установ; законодавство про працю; форми роботи з громадськими організаціями; правила і норми охорони та безпеки праці, правила виробничої санітарії та пожежної безпеки; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги.

Вчитель-реабілітолог вищої категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; сертифікати за відповідними методиками реабілітаційної роботи з дітьми, які мають вади у фізичному або розумовому розвитку; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді вчителя-реабілітолога – не менше ніж 8 років.

Вчитель-реабілітолог I категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; сертифікати за відповідними методиками реабілітаційної роботи з дітьми, які мають вади у фізичному або розумовому розвитку; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді вчителя-реабілітолога – не менше ніж 5 років.

Вчитель-реабілітолог II категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; сертифікати за відповідними методиками реабілітаційної роботи з дітьми, які мають вади у фізичному або розумовому розвитку; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді вчителя-реабілітолога – не менше ніж 3 роки.

Вчитель-реабілітолог: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань без вимог до стажу роботи.”.

13. Педагог соціальний

Завдання та обов’язки. Вивчає, узагальнює та впроваджує в роботу нові методи навчання та виховання; веде документацію щодо дітей, які потребують соціальної реабілітації: особові справи, листування з органами виконавчої влади, суб’єктами профілактично-виховної та лікувальної реабілітації, батьками (та особами, які їх заміняють). Складає плани виховної та реабілітаційної роботи; здійснює посередництво між навчальними закладами, соціальними установами, сім’єю, трудовими колективами, громадськістю, органами опіки та піклування, організовує їх взаємодію; об’єднує зусилля з метою створення в соціальному середовищі умов для всебічного розвитку дітей та підлітків; проводить соціальну роботу щодо організації спілкування дітей, молоді, дорослих у громаді за місцем їхнього проживання. Сприяє участі дітей та молоді у науковій, технічній, спортивній, художній творчості, суспільно корисній діяльності; впливає на подолання міжособистісних, внутрішньосімейних конфліктів; надає необхідну консультативну психолого-педагогічну допомогу дитячим, молодіжним, громадським об’єднанням, групам соціального ризику, дітям і підліткам, які потребують допомоги; стверджує настановами та особистим прикладом повагу до принципів загальнолюдської моралі: справедливості, гуманізму, доброти, працелюбства інших доброчинностей. Виховує повагу до батьків, жінки, культурно-національних, духовних, історичних цінностей України, дбайливого ставлення до навколишнього середовища; готує дітей та підлітків до життя в суспільстві на принципах взаєморозуміння, миру, злагоди, поваги; дотримується педагогічної етики, підвищує свій фаховий рівень, педагогічну майстерність та кваліфікацію.

Повинен знати: Конституцію України; закони України; акти Президента України, акти Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо освітньої діяльності; акти Міністерства освіти і науки України та Міністерства соціальної політики України; Декларацію прав і свобод людини; Конвенцію про права дитини; нормативно-правові акти з питань навчання та виховання дітей, які мають вади фізичного та (або) розумового розвитку; трудове законодавство; навчальні програми в обсязі вищої освіти за спрямуваннями соціальної педагогіки та соціальної роботи; основні закономірності становлення особистості, педагогіку, теорію та методики виховання, вікову, педагогічну, сімейну, соціальну психологію, етику, естетику, основи права, екології, культурно-освітні дисципліни; цілі, принципи, зміст, форми, методи, засоби освітньо-виховної роботи в соціальному середовищі, школі, сім’ї; сучасний стан і тенденції розвитку дитячих, підліткових спілок, рухів, організацій, їхній вплив на особистість дитини, підлітка; функції та права державних інститутів, установ, громадських, релігійних організацій у галузі освіти, навчання та виховання підростаючого покоління; культурні, економічні, демографічні, екологічні особливості соціального середовища, в якому організовується робота; правила і норми охорони та безпеки праці, правила виробничої санітарії та пожежної безпеки; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги.

Педагог соціальний вищої категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді педагога соціального I категорії – не менше ніж 8 років.

Педагог соціальний I категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді педагога соціального II категорії – не менше ніж 5 років.

Педагог соціальний II категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді педагога соціального – не менше ніж 3 роки.

Педагог соціальний: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань без вимог до стажу роботи.”.

16. Практичний психолог

Завдання та обов’язки. Проводить професійну діяльність, спрямовану на забезпечення здорового та безпечного психологічного, соматичного та соціального стану дітей, підлітків, молоді у процесі виховання та навчання. Сприяє охороні прав особистості відповідно до Конвенції з охорони прав дитини, проводить превентивні заходи щодо профілактики виникнення соціальної дезадаптації. Визначає фактори, які перешкоджають розвитку особистості вихованців (учнів), вживає заходів щодо надання різного виду психологічної допомоги (психокоректувальна, реабілітаційна, консультативна). Надає допомогу учням (вихованцям), батькам (особам, які їх замінюють), колективу закладу/установи у розв’язанні конкретних проблем. Проводить психологічну діагностику різних профілів і призначення. Складає психолого-педагогічні висновки за матеріалами досліджень з метою спрямування роботи педагогічного колективу, а також батьків (осіб, які їх замінюють) з проблем особистісного та соціального розвитку вихованців (учнів). Зберігає професійну таємницю, не розповсюджує відомості, отримані в результаті діагностичної та консультативної роботи. Використовує нові розробки та методики діагностики, психокорекційної та психолого-профілактичної роботи. Веде документацію за встановленою формою і використовує її за призначенням. Бере участь у плануванні та розробленні розвиткових і корекційних програм освітньої, виховної діяльності з урахуванням індивідуальних, статевих і вікових особистісних особливостей вихованців (учнів), сприяє розвитку в них готовності до орієнтації в різних ситуаціях життєвого та професійного самовизначення. Здійснює психологічну підтримку творчо обдарованих вихованців (учнів), сприяє їхньому творчому визначенню та розвитку. Проводить психолого-педагогічну корекцію порушень соціалізації особистості вихованців (учнів). Формує психологічну культуру вихованців (учнів), працівників закладу/установи та батьків (осіб, які їх замінюють), у тому числі культуру статевого виховання. Консультує працівників освітнього, соціального закладу з питань практичного застосування психології, орієнтованої на підвищення соціально-психологічної компетентності вихованців (учнів), працівників закладу/установи, батьків (осіб, які їх заміняють). Бере участь в роботі педагогічної ради, методичної ради, підготовці та проведенні атестації педагогічних працівників, семінарів і засідань методичних об’єднань, у розробленні навчальних планів, програм, посібників, методичних рекомендацій. Підвищує фаховий і кваліфікаційний рівень.

Повинен знати: Конституцію України; Закон України “Про освіту” та інші закони України; акти Президента України, акти Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо освітньої діяльності; акти Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства соціальної політики України; Декларацію прав і свобод людини; Конвенцію про права дитини; нормативні документи, що регулюють питання охорони здоров’я, профорієнтації, зайнятості учнів (вихованців) та їх соціального захисту; загальну психологію, педагогічну психологію, загальну педагогіку, психологію особистості, диференціальну психологію, дитячу і вікову психологію, соціальну психологію, медичну психологію, дитячу нейропсихологію, патопсихологію, психосоматику; основи дефектології, психотерапії, реабілітології, сексології, психогігієни, професіознавства, психології праці, психодіагностики, психологічного консультування, психопрофілактики; методи активного навчання, соціально-психологічного спілкування, сучасні методи індивідуального та групового профконсультування, діагностики і корекції нормального та аномального розвитку дитини; правила та норми охорони праці, пожежного захисту; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги.

Практичний психолог вищої категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж педагогічної роботи – не менше ніж 8 років, у тому числі на посаді практичного психолога – не менше ніж 5 років.

Практичний психолог I категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж педагогічної роботи – не менше ніж 5 років, у тому числі на посаді практичного психолога – не менше ніж 3 роки.

Практичний психолог II категорії: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж педагогічної роботи – не менше ніж 3 роки, у тому числі на посаді практичного психолога – не менше ніж 1 рік.

рактичний психолог: вища освіта другого рівня за ступенем магістра та спеціальністю відповідної галузі знань без вимог до стажу роботи.”.

3. У розділі “Фахівці” кваліфікаційні характеристики посад “Асистент вчителя-дефектолога”, “Асистент вчителя-реабілітолога”, “Вихователь” та “Фахівець з фізичної реабілітації” викласти в такій редакції:

2. Асистент вчителя-дефектолога

Завдання та обов’язки. Бере участь у плануванні, проведенні навчальної, виховної, корекційно-розвиткової, реабілітаційної роботи з дітьми, які мають вади у фізичному або розумовому розвитку. Забезпечує разом із учителем-дефектологом умови для засвоєння дітьми відповідних навчальних і корекційно-розвиткових програм з урахуванням порушень, вікових, індивідуальних особливостей дітей, сприяє їхній соціальній реабілітації та адаптації, профорієнтації. Вивчає та фіксує динаміку розвитку дітей, співпрацює з фахівцями у виробленні оптимальної педагогічної стратегії, проектуванні форм навчання, виховання, реабілітації та соціальної адаптації кожної дитини. Допомагає вибирати ефективні форми, методи, засоби навчально-виробничого, корекційно-реабілітаційного процесу; утверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі, батьків, жінки, культурно-національних, духовних, історичних цінностей України, країни походження, дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Готує вихованців до життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами. Дотримується педагогічної етики, поважає гідність дитини як особи та учня, захищає її від будь-яких форм фізичного та психічного насильства, запобігає шкідливим звичкам, пропагує здоровий спосіб життя. Вимагає від вихованців дотримання статуту (положення) установи (освітньої, реабілітаційної та інших). Бере участь у контролюванні забезпечення здорових і безпечних умов навчання, виховання, реабілітації, праці. Підтримує зв’язки з батьками, надає їм консультативну педагогічну допомогу з питань освіти, фізичного та психічного розвитку їхніх дітей. Систематично підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру.

Повинен знати: Конституцію України; закони України; акти Президента України, акти Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо освітньої галузі; акти Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства соціальної політики України; Декларацію прав і свобод людини; Конвенцію про права дитини; нормативно-правові акти з питань навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами; інші нормативно-правові акти з питань освіти; педагогіку, психологію, вікову фізіологію, шкільну гігієну; досягнення сучасної психолого-педагогічної науки і практики; основи соціології, економіки, фінансово-господарської діяльності загальноосвітніх навчальних закладів; законодавство про працю; форми роботи з громадськими організаціями; навчальні програми в обсязі вищої освіти педагогічного спрямування відповідного рівня та ступеня за нозологіями: логопедія, сурдопедагогіка, тифлопедагогіка, олігофренопедагогіка; цілі, принципи, зміст навчання, виховання, корекції, реабілітації дітей із фізичними та розумовими вадами; загальні та спеціальні психолого-педагогічні дисципліни, анатомо-фізіологічні та клінічні основи дефектології, психофізіологію розвитку дітей з фізичними та іншими вадами; програмно-методичні документи і матеріали для роботи з дітьми, які мають фізичні або розумові вади; ефективні методи, форми, принципи, прийоми, засоби корекційно-розвиткового навчання та виховання, індивідуальні характеристики учнів; вимоги до оснащення та обладнання навчальних кабінетів, класів; організацію управління, нормативне забезпечення, соціальні, культурні, інші умови діяльності навчальних закладів дефектологічного профілю; сучасні досягнення педагогічної дефектологічної науки та практики; правила та норми охорони праці, пожежного захисту; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги.

Асистент вчителя-дефектолога I категорії: початковий або перший рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра або бакалавра за відповідними нозологіями (логопедія, сурдопедагогіка, тифлопедагогіка, олігофренопедагогіка); підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді асистента вчителя-дефектолога II категорії – не менше ніж 2 роки.

Асистент вчителя-дефектолога II категорії: початковий або перший рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра або бакалавра за відповідними нозологіями (логопедія, сурдопедагогіка, тифлопедагогіка, олігофренопедагогіка); підвищення кваліфікації; для бакалавра – без вимог до стажу роботи, для молодшого бакалавра – стаж роботи на посаді асистента вчителя-дефектолога – не менше ніж 2 роки.

Асистент вчителя-дефектолога: початковий рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра за відповідними нозологіями (логопедія, сурдопедагогіка, тифлопедагогіка, олігофренопедагогіка); без вимог до стажу роботи.”.

4. Асистент вчителя-реабілітолога

Завдання та обов’язки. Бере участь у визначенні змісту й порядку навчально-реабілітаційної роботи у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах та реабілітаційних установах, спеціалізованих закладах з поглибленим вивченням предметів для дітей, які мають вади психофізичного розвитку. Проводить разом із вчителем-реабілітологом відповідно до потенційних можливостей психофізичного розвитку навчальні, виховні, соціально-адаптаційні, реабілітаційні, корекційні, комплексні заходи та заняття. Допомагає створювати навчально-виховні ситуації, ознайомлює з явищами, фактами та подіями, що відбуваються в суспільстві, природі, побуті; характеризує, тлумачить та оцінює їх; розвиває навички та вміння, необхідні для життя в суспільстві. Працює під керівництвом вчителя-реабілітолога та фахівців, які розробляють індивідуальні методи та прийоми корекційно-реабілітаційної роботи. Забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови реабілітації. Допомагає вести психолого-педагогічні спостереження, вивчати і фіксувати динаміку розвитку, аналізувати особливості фізичних і розумових успіхів дитини. Застосовує ефективні методи, форми, прийоми реабілітаційної роботи, корекційного та компенсуючого навчання і виховання. Залучає членів сім’ї дитини до участі в навчально-реабілітаційній роботі, правильного використання прийомів психолого-педагогічної корекції особистості. Захищає честь і гідність дітей, створює атмосферу оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому. Разом із вчителем-реабілітологом веде встановлену психолого-педагогічну, статистичну документацію. Постійно підвищує свій професійний і загальноосвітній рівень. Виконує професійні завдання та обов’язки з дотримання норм етики та моралі.

Повинен знати: Конституцію України; закони України; акти Президента України, акти Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо освітньої галузі; акти Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства соціальної політики України; Декларацію прав і свобод людини; Конвенцію про права дитини; нормативно-правові акти з питань навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами, реабілітації дітей-інвалідів; теорію і практику корекційно-реабілітаційних процесів і розвитку дітей; цілі, принципи реабілітації дітей, зміст їх навчання та виховання; загальні та спеціальні психолого-педагогічні дисципліни; правила використання технічних засобів та обладнання навчальних кабінетів, класів, спортивних та ігрових залів, спеціальних приміщень для реабілітаційної та корекційної роботи; сучасні досягнення науки та практики у відповідних сферах реабілітації; інші нормативно-правові акти з питань освіти; педагогіку, психологію, вікову фізіологію, шкільну гігієну; досягнення сучасної психолого-педагогічної науки і практики; основи соціології, економіки, фінансово-господарської діяльності загальноосвітніх навчальних закладів; законодавство про працю; форми роботи з громадськими організаціями; правила та норми охорони праці, пожежного захисту; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги.

Асистент вчителя-реабілітолога I категорії: початковий або перший рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра або бакалавра та спеціальністю відповідної галузі знань; сертифікати за відповідними методиками реабілітаційної роботи з дітьми, які мають вади у фізичному або розумовому розвитку; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді асистента вчителя-реабілітолога II категорії – не менше ніж 2 роки.

Асистент вчителя-реабілітолога II категорії: початковий або перший рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра або бакалавра та спеціальністю відповідної галузі знань; сертифікати за відповідними методиками реабілітаційної роботи з дітьми, які мають вади у фізичному або розумовому розвитку; підвищення кваліфікації; для бакалавра – без вимог до стажу роботи, для молодшого бакалавра – стаж роботи на посаді асистента вчителя-реабілітолога – не менше ніж 2 роки.

Асистент вчителя-реабілітолога: початковий рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра та спеціальністю відповідної галузі знань без вимог до стажу роботи.

5. Вихователь

Завдання та обов’язки. Проводить роботу з виховання дітей у навчальних закладах і реабілітаційних установах (у тому числі інтернатах при школах, гуртожитках, групах, групах продовженого дня тощо), інших установах та організаціях. Сприяє створенню сприятливих умов для індивідуального розвитку та морального формування особистості вихованців; вносить необхідні корективи в систему їх навчання та виховання. Вивчає схильності та інтереси дітей, сприяє підвищенню їхньої пізнавальної мотивації, становленню навчальної самостійності, формуванню загальних компетентностей; організовує виконання домашніх завдань. Створює сприятливе мікросередовище та морально-психологічний клімат для кожного вихованця. Сприяє розвитку спілкування вихованців. Допомагає вихованцям розв’язувати проблеми, що виникають у спілкуванні з товаришами, вчителями, батьками (особами, які їх замінюють). Контролює дотримання вихованцями вимог статуту установи (освітньої, реабілітаційної тощо). Надає допомогу вихованцям у навчальній діяльності, сприяє забезпеченню рівня їхньої підготовки відповідно до державного освітнього стандарту. Сприяє здобуттю додаткової освіти вихованцями через систему гуртків, клубів, секцій, об’єднань, організованих в установах (закладах), за місцем проживання відповідно до їхніх індивідуальних і вікових інтересів. Удосконалює життєдіяльність колективу вихованців. Забезпечує дотримання прав і свобод вихованців, відповідає за життя, здоров’я та безпеку вихованців у період реалізації освітнього процесу. Проводить спостереження (моніторинг) за здоров’ям, розвитком і вихованням учнів (вихованців), у тому числі в електронному режимі. Розробляє план (програму) виховної роботи з групою учнів (вихованців). Веде активну пропаганду здорового способу життя. Працює в контакті з учителями, педагогом-психологом, іншими педагогічними працівниками, батьками (особами, які їх замінюють) вихованців. Планує і проводить з вихованцями із обмеженими можливостями здоров’я реабілітаційну та корекційно-розвиваючу роботу (групову або індивідуальну) на основі вивчення індивідуальних особливостей, рекомендацій педагога-психолога. Координує діяльність помічника вихователя, молодшого вихователя. Бере участь у роботі педагогічних, методичних рад, інших формах методичної роботи, підготовці та проведенні батьківських зборів, оздоровчих, виховних та інших заходів, передбачених освітньою програмою, в організації та проведенні методичної та консультативної допомоги батькам (особам, які їх замінюють). Вносить пропозиції щодо вдосконалення освітнього процесу. Забезпечує охорону життя і здоров’я вихованців під час освітнього процесу. Виконує правила з охорони праці та пожежної безпеки. Координує діяльність вихователів, педагогічних працівників при виконанні обов’язків старшого вихователя у поєднанні з виконанням обов’язків, передбачених за посадою вихователя. Надає методичну допомогу вихователям, сприяє узагальненню передового педагогічного досвіду, підвищенню кваліфікації вихователів, розвитку їхніх творчих ініціатив. Підвищує свій фаховий і кваліфікаційний рівень.

Повинен знати: закони України щодо розвитку освітньої сфери, інші нормативно-правові акти, що регулюють освітню діяльність; пріоритетні напрями розвитку освіти країни; Конвенцію про права дитини; педагогіку, дитячу, вікову та соціальну психологію; психологію стосунків, індивідуальні та вікові особливості дітей і підлітків, вікову фізіологію, шкільну гігієну; методи і форми моніторингу поведінки та навчання вихованців; педагогічну етику; теорію і методику виховної роботи, організації вільного часу вихованців; методи управління освітніми системами; сучасні педагогічні технології продуктивного, диференційованого, розвиткового навчання, реалізації компетентнісного підходу; методи переконання, аргументації своєї позиції, встановлення контактів із вихованцями різного віку, їхніми батьками (особами, які їх замінюють), колегами по роботі; технології діагностики причин конфліктних ситуацій, їх профілактики і дозволу; основи екології, економіки, соціології; трудове законодавство; основи роботи з текстовими редакторами, електронними таблицями, електронною поштою, браузерами, мультимедійним устаткуванням; правила внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу, іншої установи; правила та норми охорони праці, пожежного захисту; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги.

Вихователь I категорії: початковий або перший рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра або бакалавра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді вихователя II категорії – не менше ніж 2 роки.

Вихователь II категорії: початковий або перший рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра або бакалавра та спеціальністю відповідної галузі знань; підвищення кваліфікації; для бакалавра – без вимог до стажу роботи, для молодшого бакалавра – стаж роботи на посаді вихователя – не менше ніж 2 роки.

Вихователь: початковий рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра та спеціальністю відповідної галузі знань без вимог до стажу роботи.”.

13. Фахівець з фізичної реабілітації

Завдання та обов’язки. Проводить реабілітаційні заходи з метою усунення, припинення або зменшення болю, відновлення функцій організму, досягнення нормального рівня здоров’я, фізичної самостійності, активності та самопочуття осіб (дітей і дорослих) із порушеннями опорно-рухового апарату; ортопедичними вадами, побутовими, спортивними та професійними травмами, наслідками неврологічних, серцево-судинних, респіраторних та інших захворювань, людей похилого віку з віковими ускладненнями. Проводить обстеження, визначає функціональний стан і рівень фізичного розвитку, виявляє порушення, розробляє та впроваджує під керівництвом лікаря систему відновлення втрачених чи послаблених функцій (план проведення заходів із фізичної реабілітації; реабілітаційний маршрут інваліда/дитини-інваліда протягом дня; індивідуальний план проведення заходів із фізичної реабілітації на основі індивідуальної програми реабілітації в стаціонарі, поліклініці, санаторії, реабілітаційній установі, домашніх умовах). Розробляє та впроваджує комплекс вправ і рекомендацій, спрямованих на поліпшення функціонування опорно-м’язової системи та організму в цілому, координації, збільшення сили м’язів, вдосконалення вправності рухів, відновлення та компенсацію порушених чи відсутніх функцій. Навчає способам досягнення самостійності в побуті, самообслуговуванні, пересуванні, а також підтримки фізичного самопочуття і здоров’я. Аналізує хід виконання реабілітаційної програми та вносить корективи на кожному з етапів; веде відповідні записи й документацію. Співпрацює з лікарями, педагогами, логопедами, психологами, соціальними працівниками. Консультує щодо забезпечення для осіб з обмеженими фізичними можливостями доступного й безпечного функціонального середовища вдома, на роботі, в громадських місцях, у соціальному оточенні. Консультує родичів та опікунів щодо виявлених порушень і шляхів досягнення особами з обмеженими фізичними можливостями максимальної незалежності в самообслуговуванні, залучає їх до планування та проведення реабілітаційних заходів, проведення занять із працетерапії та надання необхідної допомоги особам з обмеженими фізичними можливостями. Виконує професійні обов’язки в реабілітаційних центрах, медичних, навчальних, санаторно-курортних закладах, соціальних службах, установах та організаціях державного, громадського й приватного секторів, проводить самостійну реабілітаційну практику в межах своєї компетенції. Зберігає таємницю індивідуальних програм реабілітації. Дотримується правил і норм професійної етики.

Повинен знати: закони та інші нормативно-правові акти, що регулюють освітню, фізкультурно-спортивну, оздоровчу діяльність; пріоритетні напрями розвитку освітньої системи України; Конвенцію про права дитини; дисципліни медико-біологічного напряму, основи реабілітаційних технологій, педагогічні питання щодо теорії, методики та практики фізичного виховання та спорту; види оздоровчої культури та масажу, технічні засоби забезпечення фізичної реабілітації, основи психофізіології та біофізики людини, функціональної діагностики та біотелеметрії, оздоровчого атлетизму та адаптивної фізичної культури, лікувального масажу, патологічної анатомії та фізіології, основи динамічної анатомії та кінезіології; сучасні технології оздоровчих тренувань, відновлення та корекції функціональних станів людини та інше; основи психології, соціології, антропології, екології та валеології, основи наукових досліджень з питань фізичної реабілітації; правила та норми охорони праці, пожежного захисту; державну мову (відповідні регіональні мови або мови національних меншин).

Кваліфікаційні вимоги.

Фахівець з фізичної реабілітації I категорії: початковий або перший рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра або бакалавра та спеціальністю “Фізична реабілітація”; підвищення кваліфікації; стаж роботи на посаді фахівця з фізичної реабілітації II категорії – не менше ніж 1 рік.

Фахівець з фізичної реабілітації II категорії: початковий або перший рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра або бакалавра та спеціальністю “Фізична реабілітація”; підвищення кваліфікації; для бакалавра – без вимог до стажу роботи, для молодшого бакалавра – стаж роботи на посаді фахівця з фізичної реабілітації – не менше ніж 2 роки.

Фахівець з фізичної реабілітації: початковий рівень вищої освіти за ступенем молодшого бакалавра та спеціальністю “Фізична реабілітація” без вимог до стажу роботи.”.

Директор Департаменту
заробітної плати та умов праці

О. Товстенко

 

Матеріали до теми


Підписано закон про цифровізацію військового обліку і Електронний кабінет військовозобов’язаного
Реалізація нового закону дає змогу запровадити електронний військовий квиток, зібрати персональні дані військовозобов’язаних в систематизовані досьє і виявити громадян, які ...
Президент підписав закон про зниження призовного віку до 25 років
Президент Володимир Зеленський 2 квітня підписав закон щодо зменшення граничного віку перебування призовників на військовому обліку з 27 до 25 ...
Зміни до деяких процесуальних кодексів у частині доступу до правосуддя осіб з інвалідністю
Кабінет Міністрів 27 березня зареєстрував у Верховній Раді проєкт Закону № 11132 «Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України, ...