Вхід

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Позапланова перевірка Держпраці не може проводитись за зверненням податківців — Верховний Суд

Дата публікації: 16.02.2021

Ані в Законі України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі — Закон № 877), ані в іншому Законі, як акті аналогічної юридичної сили, не передбачена така підстава для позапланової перевірки, як за зверненням юридичної особи — вказує Верховний Суд у постанові від 9 лютого 2021 року у справі № 822/620/17.

В цій справі ФОП намагався оскаржити рішення про позапланову перевірку регіонального управління Держпраці та накладання штрафу за офіційно неоформлених працівників.

В касаційні скарзі позивач посилався на те, що позапланова перевірка призначена із порушенням законодавства. Серед підстав для проведення позапланового заходу, які визначені у статті 6 Закону № 877, не передбачено звернення податкової інспекції.

Тому суд, проаналізувавши статті 6 Закону № 877, робить висновок, що орган Держпраці при фактичному здійсненні такої перевірки вийшов за межі своїх повноважень, оскільки стаття 6 Закону № 877 містить вичерпний перелік підстав для проведення позапланових перевірок контролюючими органами.

Серед таких — обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав.

Однак про те, що позапланові перевірки проводяться за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктами господарювання вимог законодавства про працю та за наявності згоди Держпраці України на їх проведення, вказано у підзаконному нормативному акті.

Тому суд доходить висновку, що в розумінні рішення КСУ від 9 липня 1998 року № 12-рп/98 підзаконний акт не може застосуватись всупереч Закону № 877, встановлюючи додаткову підставу для проведення перевірки, що заборонено безпосередньо положеннями частини 2 статті 6 Закону № 877.

Як результат — колегія суддів вказує, що підставою для проведення перевірки стало повідомлення від ДПІ, проте його не можна порівняти з будь-якою підставою для позапланової перевірки, передбачених статтею 6 Закону № 877.