Усі, хто заробляє міжнародними перевезенням пасажирів, повинні встановити цифрові тахографи на автобуси вже до першого червня цього року. А ті, хто доставляє вантажі, — до 2013-го.
Такі вимоги передбачені п. 6.1. Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженного наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 07.06.2010 р. № 340. (див. також зміни до наказу № 340).
Також цим документом змінено час роботи та відпочинку водія. Проїхав чотири з половиною години — відпочинь сорок п’ять хвилин.
Ціна на такий цифровий тахограф — понад 6000 гривень. Вартість установки варіюється від 7 до 10 тисяч — усе залежить від моделі транспортного засобу. Встановлювати такі прилади можуть тільки у спецмайстерні. Їх в Україні менше ніж десять. У Європі за даними тахографів стежать спеціальні служби. У разі порушення — чималий штраф.
Міністерство інфраструктури України створило пасажирським перевізникам лояльні умови щодо встановлення тахографів на транспортних засобах. “Ми впроваджуємо обов’язкове використання тахографів на маршрутах протяжністю 150 км з 1 червня 2012 року, а протяжністю від 50 до 150 км – з 1 червня 2013 року. Це дозволить підготуватися самим суб’єктам господарювання, які експлуатують транспортні засоби без тахографів, а для автовиробників — це достатній період для того, щоб транспортні засоби випускались з наявністю цього контрольно обладнання відразу при базовій комплектації”, — зазначив заступник директора Департаменту автомобільного транспорту Олександр Ткаченко. Про це повідомляє офіційний сайт Міністерства інфраструктури України.
Фахівці переконані, що обладнання транспортних засобів тахографами підвищить безпеку автомобільних перевезень на міжміських та міжобласних маршрутах, оскільки зменшиться кількість ДТП, що виникають через перевтому водіїв. За словами Олександра Ткаченка, тахографи покликані контролювати режим праці та відпочинку водія, а також швидкість руху транспортного засобу під час рейсу. Відтак пасажиру тахограф дає технічну можливість безпечної поїздки. “Тахограф регламентує зупинки транспортного засобу в обов’язковому порядку від 15 хв. чи 45 хв., що дозволяють водію відпочити, поїсти і навіть зробити гімнастику”, — наголосив він.
Перш, ніж впровадити обов’язкове використання тахографів, Мінінфраструктури вивчало досвід іноземних країн і взяло за основу нормативи, які діють в Євросоюзі. При цьому враховано громадську думку. “Ніяких нарікань від підприємців не було, адже як можна відмовлятися від того, що гарантує безпечну поїздку”, — сказав Олександр Ткаченко.
Наразі ринок рекомендує використання цифрових тахографів, які чітко фіксують появу водія на робочому місці, зупинку транспортного засобу, швидкість руху, тощо. Найближчим часом будуть розроблені необхідні зміни, які зможуть контролювати не виконання (порушення) автотранспортного законодавства.
Усі транспортні засоби нового покоління вже обладнані тахографами. Для перевізників, транспортні засоби яких ще не мають цих контрольних пристроїв, Мінінфраструктури зробило крок на зустріч: наразі формується реєстр підприємств, які встановлюватимуть та обслуговуватимуть тахографи. “Ми зробимо усе, щоб тахограф не став тягарем для водія, а слугував виключно для комфорту його роботи”, — підкреслив заступник директора Департаменту автомобільного транспорту. Олександр Ткаченко повідомив, що на сьогодні є вже близько 40 компаній, які обслуговують тахографи. Але на цьому реєстр не закритий — підприємство, яке має технічні можливості для встановлення та ремонту контрольних пристроїв, може подати заявку до Департаменту автотранспорту і його буде включено до реєстру.