На думку юристів, законопроект порушує основний принцип про презумпцію невинності
Депутати знову сконцентрувалися на відповідальності за сепаратизм, на даний момент у фокусі законопроект про десепаратизацію, який у майбутньому може спричинити політичні переслідування. Юристи ЮК Prove Group проаналізували питання, які виникають у зв’язку з можливою реалізацією такого проекту, і чим він загрожує чиновникам, яких запідозрять у сепаратизмі.
Законопроект № 4300а «Про протидію і запобігання сепаратизму та подолання наслідків сепаратистської діяльності на території України (десепаратизацію)» має три основних завдання:
— звільнення державних службовців та заборона займати державні посади (у тому числі право обиратися народним депутатом) для осіб, які підозрюються в діяльності, пов’язаної із сепаратизмом;
— ліквідацію політичних партій, громадських організацій та інших юридичних осіб, у тому числі банків, які причетні до сепаратизму;
— конфіскацію майна осіб, які причетні до сепаратистської діяльності.
«Виходячи з тексту документа, звільняти будуть усіх чиновників, щодо яких є хоча б підозри про ведення сепаратистської діяльності. При цьому, не потрібно рішення суду, достатньо завести кримінальну справу, — коментує Владислав Кочкаров, керуючий партнер ЮК Prove Group, і продовжує, — навіть якщо в подальшому вина особи не буде доведена, а суд виправдає таку людину — механізм відновлення на роботу не передбачений. Це не просто порушення конституційного принципу про презумпцію невинності, але й необмежений механізм для боротьби з політичними опонентами».
Також згадані положення порушують Конституцію і в частині заборони обиратися в якості народного депутата. В Основному Законі зазначено, що обиратися не може особа, яка має судимість, але ніяк не та, яка «підозрювалася».
«Не будемо забувати, що в Україні вже діє Закон «Про очищення влади», який також передбачає люстрацію. І незважаючи на те, що цей Закон у рази чіткіше прописаний, ніж запропонований проект, все одно, до нього виникає безліч зауважень, й тому числі й в таких європейських інституцій, як Венеціанська комісія, а половина «люстраційних» справ оскаржується в суді», — додав юрист.
Відзначимо, що, по суті, законопроект не передбачає можливості дієво боротися з сепаратизмом на території, неконтрольованої українською владою, в першу чергу, в зоні проведення АТО.
Також юристи не знайшли в документі чіткого визначення поняття «сепаратизм». Виходячи з тексту, під це поняття можна підвести навіть вислів з пропозицією про проведення законного референдуму та внесення змін до Конституції з питання федералізації. Відсутні чіткі механізми проведення ліквідації юридичних осіб та конфіскації майна осіб, підозрюваних у сепаратизмі. Навіть немає пропозицій внести зміни до відповідних процесуальних кодексів.
«Звичайно, популістські законопроекти для нас не є новим, ми звикли, що політики деколи вносять подібного роду документи для піару і шанси для їх прийняття мінімальні. Однак, насторожує той факт, що згаданий законопроект «перекочував» з минулого скликання, в якому навіть був прийнятий у першому читанні. А це суттєво збільшує шанси прийняття його в майбутньому як Закону», — резюмував В. Кочкаров.
За матеріалами Юрліги