Надання грошової допомоги до щорічної основної відпустки держслужбовцям
Державним службовцям надається щорічна основна оплачувана відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законом не передбачено більш тривалої відпустки, з виплатою грошової допомоги у розмірі середньомісячної заробітної плати (п. 1 ст. 57 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII).
У свою чергу, при формуванні фонду оплати праці на відповідний бюджетний рік для кожного працівника передбачена одна допомога на оздоровлення, яка є гарантованою виплатою раз на рік при наданні щорічної відпустки за відповідний робочий рік.
Фахівці Мінсоцполітики в листі від 23.12.2016 № 1791/0/101-16/281 зазначили: незалежно від того, чи змінив державний службовець місце роботи, він має право на отримання такої допомоги тільки раз.
Змінено тарифні розряди для педагогів
Керівники навчальних закладів і установ освіти зобов’язані забезпечити встановлення з 1 січня 2017 року у штатних розписах нових розмірів посадових окладів і ставок заробітної плати, визначених виходячи з розміру посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду ЄТС (з 01.01.2017 р. — 1600 грн).
Водночас підвищення розмірів посадових окладів та ставок заробітної плати з 1 січня 2017 року має бути забезпечено педагогічним працівникам навчальних закладів, що фінансуються за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.
ЦК Профспілки працівників освіти і науки України надає для інформування та для використання в роботі наказ МОН України «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 вересня 2005 року № 557» від 20.01.2017 № 81.
Доплата до мінімалки за роботу понад норму
У сфері освіти Перелік робіт із несприятливими умовами праці, на яких встановлюються доплати робітникам, спеціалістам і службовцям з важкими і шкідливими, особливо важкими і особливо шкідливими умовами праці, передбачено в додатку 9 до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 № 102. Зокрема, у розділі I до видів робіт з важкими і шкідливими умовами праці включені роботи по виготовленню дезінфікуючих розчинів, роботи з їх використанням (п. 1.159), роботи з використанням миючих та дезінфікуючих засобів (п. 1.156), роботи, пов’язані з чищенням сміттєвих ящиків, проведенням їх дезинфекції (п. 1.147), прибирання приміщень, де виконуються роботи, передбачені у р. I (п. 1.181), і т. п.
Тому доплати працівникам за роботу з дезінфікуючими засобами, а також прибирання приміщень, де вони виконуються, не можуть включатися в мінімальну заробітну плату.
Відповідні роз’яснення озвучив ЦК Профспілки працівників освіти і науки України в листі так від 08.02.2017 № 02-8/59.
До того ж зазначається: окремих категорій працівників, зокрема, вчителям, лікарям і т. д., ст. 51 КЗпП передбачено встановлення скороченої тривалості робочого часу.
Доплата до рівня мінімальної заробітної плати 3200 грн встановлюється працівникові за виконану норму робочого часу по відповідній посаді, якщо нарахована заробітна плата працівника, з урахуванням доплат, надбавок, винагород, премій (за винятком доплат і премій, які не включаються) менше цього розміру.
При виконанні працівником додатково роботи понад норму робочого часу, включаючи роботу на умовах заміщення тимчасово відсутніх працівників з витратами робочого часу понад встановленої норми, доплата здійснюється пропорційно виконаній нормі праці.
Збільшення допомоги на поховання застрахованих осіб
Правління Фонду соціального страхування (ФСС; Фонд) прийняло рішення про підвищення з 01.03.2017 допомоги на поховання застрахованих осіб (крім потерпілих на виробництві) — до 4100 грн.
Нещодавно відбулося позачергове засідання правління ФСС України, на якому розглядалися і були прийняті рішення стосовно: внесення змін до Статуту ФСС; затвердження граничної чисельності працівників Фонду соціального страхування України; структури органів Фонду та створення робочих органів; умови оплати праці та схеми посадових окладів працівників органів Фонду; встановлення розміру допомоги на поховання; схвалення проекту бюджету Фонду соціального страхування України на 2017 рік та інші. Так, протягом останніх 5 років розмір допомоги на поховання для застрахованих осіб не переглядався та становив 2200 грн, що, зважаючи на зростання цін на товари та послуги, — не відповідає вимогам часу. Тому правлінням ФСС прийнято рішення про підвищення з 01.03.2017 допомоги на поховання застрахованих осіб (крім потерпілих на виробництві) до 4100 грн.
Не сплачена частка прибутку держпідприємством до бюджету не вважається податковим боргом
У листі Державної фіскальної служби від 24.01.2017 № 1310/6/99-99-15-02-02-15 повідомляється, що не сплачена до держбюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями у встановлені терміни не є згідно з Податковим кодексом України (ПКУ) податковим боргом. В переліку податків та зборів, визначеному ст. 9 і 10 ПКУ, відсутній такий платіж, як частина чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об’єднань, що вилучається до державного бюджету відповідно до закону.
Оклади у штатному розписі: що треба знати
Міністерство соціальної політики України у листі від 28.12.2016 № 1812/0/101-16/284 надало рекомендації щодо ведення штатного розпису.
У штатному розкладі повинен передбачатися перелік всіх назв посад і професій працівників відповідного підприємства, установи, організації, включаючи вакантні посади.
Водночас підприємство (установа, організація) самостійно вирішує питання про порядок введення в штатний розклад назв посад (професій), які будуть застосовуватися за потреби.
Назви посад (професій) виписуються з урахуванням кваліфікаційних категорій, розрядів, класів, які передбачені відповідними кваліфікаційними характеристиками.
Міжпосадові співвідношення розмірів посадових окладів установлюються у колективному договорі або іншому локальному документі підприємства в залежності від складності робіт, організаційно-правового рівня посади, функцій, які виконує підрозділ, в якому працює той чи інший працівник, і інших умов праці. Разом з тим міжпосадові співвідношення можуть установлюватися в певному діапазоні («вилки») окладів. При застосуванні діапазонів («вилок») окладів проводиться атестація працівника, і за результатами атестації встановлюється оклад у межах діапазону за посадою, яку обіймає працівник.
У штатному розкладі доцільно встановити фіксований розмір посадового окладу, а тому в разі, коли колективним договором чи іншим документом з оплати праці встановлено «вилки» за посадами, то за результатами атестації можуть бути встановлені в штатному розкладі різні розміри посадових окладів в межах «вилки».
Компенсації, передбачені депутатам місцевих рад
На час виконання державних або громадських обов’язків, якщо за чинним законодавством України ці обов’язки можуть здійснюватись у робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку (ст. 119 КЗпП).
Зокрема, на час сесій, засідань постійних комісій рад, а також для здійснення депутатських повноважень в інших передбачених законом випадках депутат місцевої ради звільняється від виконання виробничих або службових обов’язків з відшкодуванням йому середнього заробітку за основним місцем роботи та інших витрат, пов’язаних з депутатською діяльністю, за рахунок відповідного місцевого бюджету (ч. 3 ст. 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР).
Державна казначейська служба в листі від 05.08.2016 № 31-08040-02-10/22829 робить висновок, що підстави для планування обласною радою витрат на відшкодування середнього заробітку депутату, який виконує депутатські повноваження в робочий час, відсутні.
Тобто такі відшкодування середнього заробітку та сплата нарахувань на заробітну плату здійснюються за основним місцем роботи.
Що стосується інших витрат на здійснення депутатської діяльності (відрядження, виготовлення посвідчень депутатів, навчання, телефонний зв’язок тощо), то їх відшкодування здійснюється в межах асигнувань, передбачених відповідним раді у місцевому бюджеті, і не залежить від того, чи працює депутат місцевої ради або є безробітним, має який-небудь інший статус.
Зазначені витрати депутата місцевої ради повинні бути документально підтверджені та обґрунтовані.