Одним з головних та пріоритетних завдань Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є своєчасне надання матеріального забезпечення застрахованим особам на умовах та в межах визначених Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-XIV. Разом з тим, Законом України №1105 на органи Фонду покладено повноваження здійснення контролю за використанням роботодавцями коштів Фонду.
Відповідно до Інструкції «Про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження», затвердженої постановою правління Фонду від 22.12.2010 №29, перевірки здійснюються посадовими особами органів Фонду за місцезнаходженням страхувальника або в приміщенні органу Фонду за пропозицією страхувальника та за умови надання ним всіх необхідних документів для проведення перевірки. Органи Фонду здійснюють планові та позапланові перевірки.
Під час перевірки основними питаннями є:
- вжиття заходів щодо усунення порушень, виявлених попередніми перевірками;
- стан заборгованості по страхових коштах;
- повнота і своєчасність сплати та повернення страхових коштів страхувальниками;
- правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам;
- правильність обчислення середньоденної заробітної плати, з якої обраховуються суми матеріального забезпечення застрахованим особам;
- правомірність заявлення і використання страхових коштів, які надійшли від органів Фонду;
- правомірність видачі та використання путівок на санаторно-курортне лікування працівниками та членами їх сімей та правильність ведення їх обліку, своєчасність сплати їх часткової вартості;
- дотримання вимог нормативно-правових актів Фонду щодо оздоровлення і позашкільного обслуговування дітей;
- правильність складання звітності по коштах Фонду та своєчасність її надання до органів Фонду;
- робота комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації;
- відповідність даних бухгалтерського обліку з даними звітності по коштах Фонду та даними статистичної звітності.
Планова перевірка проводиться за умови письмового повідомлення страхувальника не пізніше ніж за 10 календарних днів, що передбачено пунктом 3.4 Інструкції №29. Позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника за наявності підстав передбачених пунктом 3.6 Інструкції №29.
Перед початком будь-якої перевірки (як планової, так і позапланової) посадова особа органу Фонду має надати керівнику страхувальника або уповноваженій ним особі направлення на перевірку (за формою, наведеною у додатку 2 до Інструкції №29). Копія направлення вручається керівнику страхувальника або уповноваженій керівником особі з відміткою про отримання (пункт 3.5 Інструкції №29). Якщо посадові особи органу Фонду не пред’явили направлення, страхувальник має право не допускати їх до перевірки. При відмові страхувальника від проведення перевірки посадові особи органу Фонду складають акт про відмову від допуску до перевірки в довільній формі, який вручається керівнику чи головному бухгалтеру (бухгалтеру) або уповноваженій керівником особі під розписку, або надсилається рекомендованим листом.
В ході планової перевірки перевіряються документи за звітні періоди поточного та попередніх років, за які не здійснювалась перевірка (пункт 3.2 Інструкції №29). Обсяг питань, що перевіряються в ході позапланової перевірки, безпосередньо залежить від підстав її проведення, зазначених в наказі та направленні на проведення такої перевірки (пункти 3.7 – 3.8 Інструкції №29). Страхувальник під час здійснення перевірки зобов’язаний забезпечити посадових осіб органу Фонду місцем для її проведення, можливістю користуватися зв’язком, комп’ютерною та копіювальною технікою (за наявності). Також надавати копії документів, засвідчені ним, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час перевірки, відповідно до вимог законодавства.
За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, обов’язкові реквізити якого наведені в підпункті 3.13.1 пункту 3 Інструкції №29. Виявлені порушення вказуються в акті. При необхідності підтвердження фактів порушень, на вимогу посадової особи органу Фонду страхувальник повинен надавати засвідчені ксерокопії документів та необхідні письмові пояснення. В останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються посадовими особами органу Фонду, які її проводили, керівником, головним бухгалтером (бухгалтером) або уповноваженою керівником особою та головою комісії (уповноваженим) із соціального страхування страхувальника, який перевіряється. Примірники акта перевірки підписуються посадовою особою органу Фонду та керівником або головним бухгалтером (бухгалтером) чи уповноваженою керівником особою страхувальника на кожній сторінці із зазначенням на останній сторінці загальної кількості сторінок. Один примірник акта перевірки вручається страхувальнику з відміткою про отримання, а другий зберігається в органі Фонду, який здійснив перевірку.
Рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності приймається керівником органу Фонду та надсилається страхувальнику протягом 20 календарних днів з дня підписання акту. У рішенні зазначається сума коштів Фонду, що підлягає поверненню органу Фонду, суми фінансових санкцій, які належить перерахувати до Фонду та в подальшому відобразити у звіті страхувальника по коштах Фонду.
Згідно із статтею 10 Закону України №1105, Фонд має право у разі порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону, отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки; порушувати відповідно до законодавства питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері соціального страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи; вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування.
Джерело: www.fse.gov.ua