...
Реєструйся

Приватний інтерес та конфлікт інтересів у сфері службових повноважень: у чому відмінність?


Відповідно до ст. 1 Закону України “Про запобігання корупції”, приватний інтерес – будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.

Важливо підкреслити, що перелік самих стосунків не є вичерпним, адже при наданні визначення законодавцем використано словосполучення “у тому числі”, тобто у дефініції окреслено лише найбільш типові форми стосунків, які можуть зумовити наявність майнового чи немайнового інтересу.

Законом не встановлюється заборон чи обмежень на наявність приватного інтересу, як такого. Йдеться про дотримання правил етичної поведінки службовця та відповідну оцінку приватних інтересів через призму можливого їх негативного впливу на об’єктивність прийняття рішень чи діянь службовця при реалізації своїх службових чи представницьких повноважень.

При цьому тільки такий приватний інтерес у сфері службових/представницьких повноважень, що може вплинути або впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання зазначених повноважень, спричиняє виникнення потенційного або реального конфлікту інтересів.

Конфлікт інтересів існуватиме у всіх випадках, коли є приватний інтерес, що впливає/здатний вплинути на об’єктивність рішення. Навіть тоді, коли це рішення відповідає закону. У цьому випадку матиме місце втрата суспільної довіри до органу влади.

Таким чином, поняття “конфлікт інтересів” включає наявність трьох складових:

  • наявність службових повноважень, що можуть бути використані для задоволення приватного інтересу;
  • приватний інтерес у сфері, в якій державний службовець виконує вище зазначені повноваження;
  • суперечність між службовими повноваженнями та приватним інтересом, що впливає або за певних обставин може вплинути на об’єктивність, неупередженість прийняття рішення, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Тобто при визначенні наявності/відсутності конфлікту інтересів у особи в першу чергу необхідно зважати на наявність у такої особи приватного інтересу в кожній конкретній ситуації під час підготовки або прийняття рішень та змісту таких рішень, у прийнятті яких бере участь особа (або можливості у майбутньому брати участь у їх прийнятті).

Інформацію підготувала головний спеціаліст з питань запобігання та виявлення корупції
Косенко Юлія

Видання для кадровиків Журнали реєстрації

Матеріали до теми


З Великодніми святами!
Редакційна команда КАДРОВИК.UA щиро вітає всіх колег, партнерів, наших клієнтів, підписників-передплатників з прийдешнім Великоднем. Бажаємо вічної весни в душі, безхмарного ...
Нечітка печатка в трудовій — чи є підстава для занепокоєння?
Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України ...