КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 23 листопада 2011 р. № 1341
Київ
Про затвердження Національної рамки кваліфікацій
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Національну рамку кваліфікацій згідно з додатком.
2. Рекомендувати центральним органам виконавчої влади, установам та організаціям, що беруть участь у реалізації державної політики у сфері освіти, зайнятості та соціально-трудових відносин, об’єднанням роботодавців, професійним спілкам, іншим заінтересованим соціальним партнерам використовувати Національну рамку кваліфікацій у практичній діяльності.
3. Міжвідомчій робочій групі з питань розроблення та впровадження Національної рамки кваліфікацій:
підготувати проекти нормативно-правових актів для впровадження Національної рамки кваліфікацій у сфері освіти, зайнятості та соціально-трудових відносин;
розробити план заходів із впровадження Національної рамки кваліфікацій.
Прем’єр-міністр України | М. АЗАРОВ |
Інд. 70
Додаток |
НАЦІОНАЛЬНА РАМКА КВАЛІФІКАЦІЙ
Загальна частина
1. Національна рамка кваліфікацій – системний і структурований за компетентностями опис кваліфікаційних рівнів.
Національна рамка кваліфікацій призначена для використання органами виконавчої влади, установами та організаціями, що реалізують державну політику у сфері освіти, зайнятості та соціально-трудових відносин, навчальними закладами, роботодавцями, іншими юридичними і фізичними особами з метою розроблення, ідентифікації, співвіднесення, визнання, планування і розвитку кваліфікацій.
2. Національна рамка кваліфікацій впроваджується з метою:
введення європейських стандартів та принципів забезпечення якості освіти з урахуванням вимог ринку праці до компетентностей фахівців;
забезпечення гармонізації норм законодавства у сфері освіти та соціально-трудових відносин;
сприяння національному і міжнародному визнанню кваліфікацій, здобутих в Україні;
налагодження ефективної взаємодії сфери освітніх послуг та ринку праці.
3. Для цілей Національної рамки кваліфікацій терміни вживаються у такому значенні:
автономність і відповідальність – здатність самостійно виконувати завдання, розв’язувати задачі і проблеми та відповідати за результати своєї діяльності;
знання – осмислена та засвоєна суб’єктом наукова інформація, що є основою його усвідомленої, цілеспрямованої діяльності. Знання поділяються на емпіричні (фактологічні) і теоретичні (концептуальні, методологічні);
інтегральна компетентність – узагальнений опис кваліфікаційного рівня, який виражає основні компетентністні характеристики рівня щодо навчання та/або професійної діяльності;
кваліфікація – офіційний результат оцінювання і визнання, який отримано, коли уповноважений компетентний орган встановив, що особа досягла компетентностей (результатів навчання) за заданими стандартами;
кваліфікаційний рівень – структурна одиниця Національної рамки кваліфікацій, що визначається певною сукупністю компетентностей, які є типовими для кваліфікацій даного рівня;
компетентність/компетентності – здатність особи до виконання певного виду діяльності, що виражається через знання, розуміння, уміння, цінності, інші особисті якості;
комунікація – взаємозв’язок суб’єктів з метою передавання інформації, узгодження дій, спільної діяльності;
результати навчання – компетентності (знання, розуміння, уміння, цінності, інші особисті якості), які набуває та/або здатна продемонструвати особа після завершення навчання;
уміння – здатність застосовувати знання для виконання завдань та розв’язання задач і проблем. Уміння поділяються на когнітивні (інтелектуально-творчі) та практичні (на основі майстерності з використанням методів, матеріалів, інструкцій та інструментів).
Опис кваліфікаційних рівнів
Рівень | Знання | Уміння | Комунікація | Автономність і відповідальність |
0 | Здатність адекватно діяти у відомих простих ситуаціях під безпосереднім контролем. Готовність до систематичного навчання | |||
Елементарні загальні знання про себе та довкілля | виконання елементарних завдань у відомих однотипних ситуаціях | ситуативна взаємодія в обмеженому колі осіб за допомогою інших | виконання завдань під безпосереднім контролем | |
Розуміння найпростіших причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків |
| реагування на прості усні повідомлення |
| |
1 | Здатність виконувати прості завдання у типових ситуаціях у чітко визначеній структурованій сфері роботи або навчання. Виконання завдань під безпосереднім керівництвом. Готовність до навчання на наступному рівні | |||
Елементарні фактологічні знання | виконання простих завдань за визначеними правилами та інструкціями у типових ситуаціях з використанням простих інструментів | інтеграція до соціальних груп | виконання завдань під безпосереднім керівництвом | |
Розуміння найпростіших понять про себе і довкілля, основ безпечної поведінки |
| реагування на прості письмові та усні повідомлення | обмежена індивідуальна відповідальність | |
|
|
| формулювання елементарних суджень | |
2 | Здатність виконувати типові нескладні завдання у типових ситуаціях у чітко визначеній структурованій сфері роботи або навчання. Виконання завдань під керівництвом з елементами самостійності | |||
Базові фактологічні знання, набуті у процесі навчання та/або трудової діяльності | виконання типових нескладних завдань за визначеними правилами та інструкціями у різних типових ситуаціях з використанням інструментів | взаємодія в колективі для виконання завдань | виконання завдань під керівництвом з елементами самостійності | |
Розуміння основних (загальних) процесів у навчанні та/або трудовій діяльності | оцінювання результатів виконання завдань відповідно до установлених критеріїв, застосування аргументації | продукування деталізованих усних і письмових повідомлень | індивідуальна відповідальність за результати виконання завдань у навчанні та/або трудовій діяльності | |
3 | Здатність виконувати виробничі або навчальні завдання середньої складності за визначеними алгоритмами за встановленими нормами часу і якості | |||
Загальні систематизовані знання у сфері освіти та/або професійної діяльності | виконання типових завдань у різних ситуаціях шляхом вибору і застосування основних методів, інструментів, матеріалів та інформації | здатність до ефективної роботи в команді. Сприйняття критики, порад і вказівок | самостійне виконання завдань під мінімальним керівництвом | |
Розуміння основних (загальних) принципів, процесів і понять у навчанні та/або професійній діяльності | оцінювання результатів виконання завдань відповідно до критеріїв, які в основному заздалегідь обумовлені | продукування деталізованих усних і письмових повідомлень, зокрема у професійній діяльності | відповідальність за результати виконання завдань у навчанні та/або професійній діяльності | |
4 | Здатність самостійно виконувати складні спеціалізовані виробничі чи навчальні завдання у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, зокрема в нестандартних ситуаціях | |||
Спеціалізовані фактологічні та теоретичні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності | виконання складних спеціалізованих завдань, що передбачає прийняття рішень, у ситуаціях, що змінюються, зокрема в нестандартних ситуаціях | здійснення наставництва, передавання досвіду | самостійність у навчанні та/або професійній діяльності | |
Розуміння принципів, методів, процесів у навчанні та/або професійній діяльності | планування власної роботи та в обмеженому контексті організація, контроль, оцінювання та коригування роботи інших | продукування складних деталізованих усних і письмових повідомлень, зокрема у професійній діяльності | відповідальність за результати навчання та/або професійної діяльності | |
|
|
| обмежена відповідальність за навчання та результати роботи інших | |
5 | Здатність розв’язувати типові спеціалізовані задачі в певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування положень і методів відповідної науки і характеризується певною невизначеністю умов | |||
Широкі спеціалізовані фактологічні та теоретичні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності, розуміння (усвідомлення) рівня цих знань | розв’язання типових спеціалізованих задач широкого спектра, що передбачає ідентифікацію та використання інформації для прийняття рішень | взаємодія, співробітництво з широким колом осіб (колеги, керівники, клієнти) для провадження професійної або навчальної діяльності | здійснення обмежених управлінських функцій та прийняття рішень у звичних умовах з елементами непередбачуваності | |
| планування, зокрема розподіл ресурсів, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб |
| покращення результатів власної навчальної та/або професійної діяльності і результатів діяльності інших | |
|
|
| здатність до подальшого навчання з деяким рівнем автономності | |
6 | Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов | |||
Концептуальні знання, набуті у процесі навчання та професійної діяльності, включаючи певні знання сучасних досягнень | розв’язання складних непередбачуваних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів | донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності | управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах | |
Критичне осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності |
| здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію | відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб | |
|
|
| здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності | |
7 | Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог | |||
Спеціалізовані концептуальні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності, зокрема в контексті дослідницької роботи | розв’язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог | зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються | прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування | |
Критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності та на межі предметних галузей | провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності | використання іноземних мов у професійній діяльності | відповідальність за розвиток професійного знання і практик, оцінку стратегічного розвитку команди | |
|
|
| здатність до подальшого навчання, яке значною мірою є автономним та самостійним | |
8 | Здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики | |||
Найбільш передові концептуальні та методологічні знання в галузі науково-дослідної та/або професійної діяльності і на межі предметних галузей | критичний аналіз, оцінка і синтез нових та складних ідей | спілкування в діалоговому режимі з широкою науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійної діяльності | ініціювання інноваційних комплексних проектів, лідерство та повна автономність під час їх реалізації | |
| розроблення та реалізація проектів, включаючи власні дослідження, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язання значущих соціальних, наукових, культурних, етичних та інших проблем |
| соціальна відповідальність за результати прийняття стратегічних рішень | |
здатність саморозвиватися і самовдосконалюватися протягом життя, відповідальність за навчання інших | ||||
9 | Здатність визначати та розв’язувати соціально значущі системні проблеми у певній галузі діяльності, які є ключовими для забезпечення стійкого розвитку та вимагають створення нових системоутворювальних знань і прогресивних технологій | |||
Нові концептуальні та методологічні знання в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності, які набуті на основі особистого комплексного дослідження та є основою для відкриття нових напрямів і проведення подальших досліджень | критичний аналіз комплексних проблем, синтез нових складних ідей, зокрема у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізація комплексних проектів, як правило, у рамках власної дослідницької школи, які дають змогу глибоко переосмислювати наявне і забезпечувати вагомий приріст нового системного знання та/або модернізації професійної практики, та розв’язання складних соціально значущих проблем з використанням дослідницько-інноваційних методів | лідерство, вільне компетентне спілкування в діалоговому режимі з широким колом фахівців, зокрема найвищої кваліфікації, та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійної діяльності | ініціювання оригінальних дослідницько-інноваційних комплексних проектів, спрямованих на розв’язання складних соціально значущих проблем, лідерство та автономність під час їх реалізації | |
глибоке усвідомлення та відповідальність за наукове обґрунтування стратегічних рішень, достовірність прогнозування розвитку суспільства | ||||
безперервний саморозвиток і самовдосконалення, відповідальність за розвиток інших, зокрема в межах власної дослідницької школи |