МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 16.04.2015 р. N 5674/0/14-15/18
Міністерство соціальної політики на Ваш лист від 24.03.2015 N 13/01-16/365 щодо звільнення працюючих пенсіонерів від сплати внеску на страхування на випадок безробіття в структурі єдиного внеску та розв’язання інших соціальних питань повідомляє наступне.
Щодо звільнення працюючих пенсіонерів від сплати єдиного внеску на страхування на випадок безробіття
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 43 Закону України “Про зайнятість населення” статус безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (у тому числі на пільгових умовах або за вислугу років). Тобто у разі втрати роботи працюючим пенсіонером він відповідно до чинного законодавства не має права зареєструватися як безробітний і отримувати матеріальне забезпечення, які надаються безробітним.
Згідно з частиною п’ятою статті 6 Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття” такі особи мають право лише на соціальні послуги щодо пошуку підходящої роботи, перенавчання та підвищення кваліфікації, а також на інформаційні та консультаційні послуги, пов’язані з працевлаштуванням, профілактичні заходи.
В той же час за отриманою в робочому порядку інформацією Пенсійного фонду України на сьогодні кількість працюючих пенсіонерів в Україні складає 2660,0 тис. осіб. У разі звільнення від нарахування єдиного внеску із заробітної плати працюючих пенсіонерів та за умови отримання ними мінімальної заробітної плати в розмірі 1218 грн., втрати Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у 2015 році могли скласти орієнтовно 500 млн. гривень.
Зважаючи на прогнозоване у 2015 році зростання рівня безробіття до 11,5 %, зменшення надходжень до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття може викликати ризик невиконання у повному обсязі Фондом своїх функцій з виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг.
Зважаючи на зазначене, внесення до законодавства запропонованих змін щодо звільнення працюючих пенсіонерів від сплати внеску на страхування на випадок безробіття в структурі єдиного внеску на сьогоднішній день є передчасним.
Щодо збільшення розміру державних соціальних стандартів
На сьогодні основним завданням та ціллю діяльності Кабінету Міністрів України є невідкладна стабілізація фінансової ситуації та жорстка економія бюджетних коштів і забезпечення соціальних гарантій найбільш вразливих верств населення.
Питання щодо збільшення розміру державних соціальних стандартів та гарантій буде розглядатись по мірі стабілізації економіки. Зокрема, розміри прожиткового мінімуму щороку затверджуються у Державному бюджеті України на відповідний рік з урахуванням зростання цін.
З 01.01.2015 набрав чинності Закон України “Про Державний бюджет України на 2015 рік”, згідно з яким з 01.12.2015 розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, збільшиться до 1074 гривні і, як наслідок, це буде підставою для перерахунку розміру пенсій.
Звертаємо увагу, що з 01.01.2015 набрав чинності Закон України “Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України”, Прикінцевими положеннями якого, зокрема, доручено Кабінету Міністрів України за результатами першого півріччя 2015 року та з урахуванням економічної ситуації затвердити порядок проведення індексації заробітної плати, грошового забезпечення, пенсійних та соціальних виплат.
В умовах фінансово-економічної кризи в країні Урядом здійснюються заходи щодо економного та раціонального використання державних коштів та забезпечення своєчасної виплати пенсій у розмірах, визначених законодавством.
Щодо оподаткування пенсій
Згідно із законодавством, яке діяло до 1 січня 2015 року, оподаткуванню підлягали суми пенсії, що перевищували 10 тис. гривень, у частині такого перевищення.
З 01.01.2015 Законом України “Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України” внесено зміни до статті 164 Податкового кодексу України, згідно з якими суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, підлягають оподаткуванню у частині такого перевищення.
Щодо виплати пенсії працюючим пенсіонерам
Верховною Радою України 02 березня 2015 року прийнято Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення” (далі – Закон), розроблений з метою створення умов для стабілізації фінансового стану бюджету Пенсійного фонду України та удосконалення окремих положень пенсійного забезпечення.
Зазначеним Законом, зокрема, пропонується здійснити з 1 квітня 2015 року:
– виплату пенсії працюючим пенсіонерам, розмір яких перевищує 150 відсотків розміру прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, у розмірі 85 відсотків, але не менше 150 відсотків розміру прожиткового мінімуму;
– не виплачувати пенсії особам у період роботи на посадах, які дають право на призначення спеціальних пенсій (народні депутати, державні службовці та прирівняні до них особи, судді, прокурори та інші).
Обмеження щодо виплати пенсії працюючим пенсіонерам застосовується тимчасово з 1 квітня 2015 року до 31 грудня 2015 року та не поширюється на інвалідів I та II груп, інвалідів війни III групи, учасників бойових дій та осіб, на яких поширюється чинність пункту 1 статті 10 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”.
Прийняття Закону обумовлено необхідністю реалізації заходів щодо економного та раціонального використання державних коштів та приведення до фінансових можливостей дії положень окремих законів України.
Заступник Міністра | В. Ярошенко |