...
Реєструйся

Японська і американська моделі управління


У світовій практиці існують різні моделі менеджменту.

У цій статті розглянемо два абсолютно протилежні стилі управ­ління — японський і американський. Ці стилі, отримавши широке застосування по всьому світу, використовуються і топ-менеджерами українських компаній

ЯПОНІЯ

…Країна вранішнього сонця та інновацій. Японія вважається однією з найбільш сприят­ливих країн у світі для проживання. Економічний успіх цієї краї­ни залежить від традиційного стилю менеджмен­ту, який дає змогу співробітнику відчувати себе частиною єдиного організму.

Японський стиль управління вважається одним із найефективніших у світі переважно завдяки політиці колективізму, якої дотримуються тамтешні керівники. Важливим є той факт, що всі співробітники підрозділу мають рівні права у прийнятті рішень і несуть однакову відповідальність за їх реалізацію. Більше того, працівники зацікавлені допомагати один одному, оскільки при перевиконанні виробничого плану заробітна плата підвищується для всіх.

Особливу увагу хочеться приділити нюансам кадрової політики японських організацій.

Досить поширена практика, коли компанію очолює, так би мовити, «універсальний солдат». Мається на увазі, що керівник повинен бути фахівцем у всіх сферах діяльності своєї компанії, щоб при необхідності замінити будь-якого відсутнього співробітника.

При підвищенні кваліфікації працівник зазвичай вибирає для себе нову сферу діяльності, в якій має найменший досвід. Таким чином, за час роботи в одній організації фахівець може отримати навики роботи з п’яти-шести професій.

Ще один цікавий факт — кожні три-п’ять років відбувається масштабне перенавчання персоналу на нові спеціальності в рамках основної професійної діяльності. Подібна регулярна ротація персоналу дає змогу вирощувати професіоналів усередині компанії, в багатьох випадках є можливість вирішити проблему взаємозамінності, а крім того, — додатковим фактором мотивації.

Що стосується ієрархії, тут теж усе спрямовано на найбільшу взаємодію співробітників між собою. Наголос робиться на створенні ефективної горизонтальної структури управління, обов’язковими в якій є безпосередній обмін інформацією та взаємодопомога. Значна увага в японських організаціях приділяється віку і стажу роботи співробітника — рідко зустрінеш керівника, який був би молодший від своїх підлеглих.

Владою наділяється той, хто старший, а отже, — досвідченіший і авторитетніший. Ідеальний керуючий японської організації — людина, що враховує психологічні особливості колективу і спрямовує його дії не прямими наказами, а своїм індивідуальним підходом до кожної конкретної ситуації і співробітника.

Дізнатися про американську модель управління персоналом можна у безкоштовному електронному виданні «МОЯ КАДРОВА ГАЗЕТА» №11, ст. 4 (для перегляду слід зареєструватися).