Українська Рада Бізнесу назвала найбільш критичні проблеми бронювання та військового обліку.
Так, у сфері бронювання військовозобов’язаних найбільш критичними наразі залишаються такі проблеми, які потребують термінового вирішення:
1. Скасування військового обліку на підприємствах. Враховуючи той факт, що на сьогодні реєстр військовозобов’язаних «Оберіг» отримує інформацію щодо військовозобов’язаних з усіх ключових реєстрів держави, ведення військового обліку на підприємстві є фактично дублюванням цього процесу. Відповідно, обов’язок ведення військового обліку та звірки списків з територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки створює велике бюрократичне та адміністративне навантаження як на бізнес, так і на державу, а також є додатковим корупційним чинником внаслідок можливих помилок та накладання штрафних санкцій на керівництво та підприємство.
2. Вдосконалення функціоналу додатку Резерв+:
- необхідно створити функцію комунікації з представниками ТЦК та СП через додаток Резерв+ (чат-бот);
- дозволити зміну адреси проживання та надання інформації про освіту та сімейний стан в додатку Резерв+.
- дозволити дистанційну зміну всіх персональних даних військовозобов’язаного через додаток Резерв+, де передбачити можливість надсилання фото (скановані копії) документів, що підтверджують зміни, на перевірку. За аналогією працює велика кількість послуг застосунку Дія та на порталі Дія. Такий функціонал значно зменшить кількість людей, що одночасно перебувають в ТЦК, ліквідує черги, підвищить оперативність взаємодії особи з ТЦК з ліквідацією корупційної складової.
3. Вдосконалення процедури е-Бронювання через портал Дія:
- запустити функцію генерації витягів про бронювання на порталі Дія. Оскільки органи влади, зокрема Держприкордонслужба, вимагають надання витягів про бронювання військовозобов’язаних, дана опція є вкрай потрібно та нагальною для представників бізнесу;
- внести до бази даних порталу Дія всіх наказів про бронювання та автоматичні продовження бронювань, оскільки не поодинокі випадки, коли інформація про бронювання, які надавалися не через портал Дія, не відображаються в додатку Резерв+;
- використовувати системою бронювання на порталі Дія чисельності військовозобов’язаних працівників критичних підприємств станом на 18 травня 2024 року. Наразі портал Дія автоматично визначає кількість військовозобов’язаних працівників підприємств, використовуючи алгоритми, які не повною мірою зрозумілі для бізнесу. Через це часто виникає розбіжність між даними порталу Дія та фактичною кількістю військовозобов’язаних працівників. Внаслідок чого, на практиці, виникають проблеми з розумінням конкретної кількості військовозобов’язаних, що підлягають бронюванню, і неможливості вірно та однозначно для всіх структур встановити 50% від реальної кількості військовозобов’язаних на підприємстві та забронювати їх;
Раніше писали: Чи звітувати щокварталу про заброньованих через Дію працівників?
- запровадити можливість анулювання відстрочок військовозобов’язаних працівників через портал Дія. Згідно з чинним порядком бронювання, анулювання відстрочки здійснюється окремим рішенням (тобто наказом) Мінекономіки. Водночас на практиці, отримати зазначені рішення Мінекономіки досить складно. Більш того, після постановки працівника на спеціальний облік у ТЦК та СП, фактично, неможливо скасувати його бронювання через ТЦК та СП, наприклад, у випадку його звільнення. Відповідно, в таких випадках унеможливлюється переоформлення у рамках загальної квоти для інших працівників підприємства, а портал Дія відображає неповну квоту для бронювання;
- Порядок е-Бронювання передбачає, що формування повідомлення автоматично припиняється або його подання блокується засобами Порталу Дія, якщо зазначені у повідомленні відомості: не підтверджуються відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань; надані не в повному обсязі; не узгоджуються між собою. Тому слід доповнити вказаний пункт умовою, за якою з моменту внесення уповноваженою особою Мінекономіки або державного органу засобами Порталу Дія необхідних, достовірних та в повному обсязі відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, подання повідомлення розблоковується, а його формування автоматично продовжується;
- передбачити можливість бронювання військовозобов’язаних реальним терміном на 12 місяців. Проблема полягає в тому, що на практиці на порталі Дія бронювання відбувається на строк не більше, ніж дата спливу строку дії розпорядження про визнання підприємства критичним. Тобто якщо працівник прийнятий на роботу за 1 місяць до закінчення строку дії статусу критичного підприємства, Дія надає можливість забронювати працівника лише на 1 місяць, що не відповідає закону. Тобто реально на 12 місяців можна забронювати працівників лише в день отримання статусу «критично важливого підприємства». Тому, слід налагодити роботу порталу Дія таким чином, щоб бронювання військовозобов’язаних відбувалось у відповідності до законодавства, без автоматичного анулювання бронювання.
4. Відповідно до пункту 63 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ від 16 травня 2024 року № 560, військовозобов’язані, які звернулися до ТЦК з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби. Однак враховуючи, що згідно з цим же Порядком, особи, які підлягають бронюванню, не пишуть заяви до відповідної комісії про надання відстрочки, то й дія на них зазначеного положення не поширюється. Тому пункт 63 Порядку слід доповнити положенням, згідно з яким військовозобов’язані, які проходять процедуру бронювання, до закінчення такої процедури не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
5. Відповідно до пункту 2 Порядку бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану, затвердженому постановою КМУ від 27 січня 2023 року № 76 (далі — Порядок бронювання), термін бронювання військовозобов’язаних, що працюють на підприємствах, в установах та організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, не може перевищувати 12 місяців. При цьому, вказаний Порядок бронювання не регламентує процедуру продовження терміну бронювання. Така ситуація призводить до двозначного трактування положень Порядку бронювання і складних бюрократичних процедур, в результаті чого підприємства зазнають контрпродуктивних витрат часу. Вважаємо за необхідне доповнити Порядок бронювання військовозобов’язаних механізмом автоматичного продовження бронювання працівників підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у разі подання підприємством відповідної заявки за місяць до спливу статусу критично важливого підприємства.
Плакати та шпаргалки для роботи відповідального за ведення військового обліку на підприємстві
0 (800) 219-977 • E-mail: podpiska@mediapro.com.ua
6. Неможливість бронювання ФОПів. Ця проблема є вкрай актуальною, необхідно внести відповідні зміни до НПА.
7. У новій редакції Порядку бронювання відсутня норма, що діяла раніше, про можливість бронювання 100% керівників підприємств та їх заступників та членів органів управління (членів наглядового та виконавчого органу), незалежно від того, чи отримало підприємство статус критично важливого. Вважаємо за необхідне повернути це положення до Порядку бронювання. Необхідно також передбачити можливість бронювання військовозобов’язаних, які працюють на посадах, що є обов’язковими на підприємствах, в установах і організаціях згідно з вимогами законодавства, але такі підприємства не мають статусу критичних. Наприклад, у акціонерних товариствах — це посадові особи органів управління та контролю — члени наглядових рад (відповідно до Закону України «Про акціонерні товариства»). На підприємствах, що здійснюють свою діяльність у відповідності до ліцензійних умов або умов авторизації — відповідальні або ключові особи — аудитор та головний бухгалтер тощо, відсутність яких у штаті підприємства тягне за собою санкції з боку державних органів до анулювання ліцензії та кваліфікується як ризикова діяльність.
8. З Порядку бронювання було вилучено норму, яка передбачала можливість подання обґрунтування щодо збільшення кількості заброньованих працівників. Вважаємо за необхідне повернути таку можливість та прописати процедуру, щоб унеможливити неоднакові трактування чи практику застосування.
9. Порядок бронювання не передбачає відправку підприємствам рішення про бронювання. У Порядку бронювання не зазначено про процедуру отримання рішення Міністерства економіки про бронювання військовозобовʼязаних субʼєктами, які подають відповідні списки. Тому пункт 12 Порядку бронювання слід доповнити положенням про те, що з метою оформлення військовозобов’язаним відстрочки Мінекономіки надсилає рішення про бронювання військовозобов’язаних підприємствам, установам та організаціям, якими подано списки.
10. ТЦК та СП у частині випадків ігнорують запити компаній і не вносять дані в Оберіг. Наразі відсутня будь-яка відповідальність щодо невиконання строків зарахування військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік зі сторони ТЦК та СП. Часто вони ігнорують запити компаній та не вносять відповідну інформацію в Єдиний електронний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів «Оберіг», тим самим унеможливлюючи процедуру бронювання. Тому Міністерству оборони слід забезпечити внесення такої інформації та запровадити належний контроль за внесенням відомостей про зарахування на спеціальний військовий облік і надання відстрочки заброньованим військовозобов’язаним, а також визначити процедуру повідомлення підприємствами про таку бездіяльність ТЦК та СП для оперативного виправлення ситуації та внесення необхідної інформації до реєстру.
11. Існує невизначеність з тим, який ТЦК та СП має вносити дані про спецоблік. Закон про мобілізаційну підготовку та мобілізацію покладає обов’язок оформлення відстрочки заброньованим військовозобов’язаним на роботодавця саме у ТЦК та СП, на території відповідальності якого вони розміщуються. Водночас Порядок бронювання покладає обов’язок по зарахуванню військовозобов’язаних на спеціальний військовий облік вже на ТЦК та СП, в якому військовозобов’язаний перебуває на військовому обліку. Таким чином, після оформлення роботодавцем відстрочки заброньованому працівнику в ТЦК та СП, на території відповідальності якого вони розміщуються, виникає необхідність повторно звертатись вже до того ТЦК та СП, в якому військовозобов’язаний перебуває на військовому обліку. Пропонуємо врегулювати це питання так, щоб підприємцям та їх співробітникам не треба було звертатися щодо тих самих військовозобов’язаних до різних ТЦК та СП, де з них вимагають проставлення відміток про постановку на спеціальний облік на витягах про бронювання. Це суттєво зменшить витрати часу як для підприємств, так і для співробітників ТЦК та СП і зробить процес більш ефективним для всіх його учасників.
12. Відмітка про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою ТЦК та СП під час уточнення своїх облікових даних чи відмітка про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила ТЦК та СП іншої адреси місця проживання згідно з постановою № 560, не є належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) ТЦК.
Ця норма потребує виключення з постанови, оскільки вона не стосується виконання громадянами обов’язку щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, передбаченого статтею 22 Закону України «Про мобілізацію та мобілізаційну підготовку». Зазначена норма також дозволяє притягнути військовозобов’язаного до відповідальності за статтею 2101 КУпАП, тому одночасно з відкриттям виконавчого провадження особа опиняється в Єдиному реєстрі боржників. В подальшому через те, що особі невідомо про таке оповіщення у межах виконавчого провадження можуть бути заблоковані банківські рахунки та звернено стягнення на майно, що створює підґрунтя для масового закриття людьми рахунків та виходу бізнесу та заробітних плат «в тінь». Така норма призведе до великої кількості судових позовів та оспорювання відповідних рішень, що буде перевантажувати судову систему та сприяти великим втратам державного бюджету на такі судові процеси.
13. Слід унормувати, що уточнення персональних даних військовозобов’язаних та резервістів та внесення відповідних змін у військово-облікові документи може здійснюватись незалежно від місця їх перебування на військовому обліку. Проте медичний огляд військовозобов’язаних та резервістів для визначення придатності до військової служби та оформлення призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період має здійснюватись ТЦК та СП, в яких вони перебувають на військовому обліку.
У разі призову резервістів та військовозобов’язаних на військову службу під час мобілізації, на особливий період не за місцем їх перебування на військовому обліку такі особи перед призовом на військову службу беруться на військовий облік у районному (міському) ТЦК та СП, який здійснює їх призов. Відомості про взяття таких осіб на військовий облік вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів «Оберіг» перед їх направленням на ВЛК для проходження медичного огляду (постанова КМУ від 16 травня 2024 року № 560).
Такі норми призводять до ситуацій, коли військовозобовʼязаного можуть призвати на військову службу під час мобілізації у будь-який ТЦК та СП, а відповідно це впливає на зменшення пересування громадянами України в межах території України та негативно впливає на економічні процеси та економіку в цілому. У масштабах усієї країни це мільярдні втрати для бюджетів усіх рівнів в умовах гострої необхідності забезпечення ЗСУ.
Замовити запис вебінару «Зміни у веденні військового обліку та бронюванні»
0 (800) 219-977 • E-mail: podpiska@mediapro.com.ua
14. Звірка персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного електронного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів «Оберіг» може призвести до адміністративного затримання. Відповідно до постанови КМУ від 16 травня 2024 року № 560, у ході перевірки документів громадян зокрема звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного електронного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів «Оберіг». У разі виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Реєстру «Оберіг» старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) ТЦК та СП для уточнення своїх персональних даних. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.
У разі відмови військовозобов’язаного від отримання повістки складається акт відмови, який подається керівнику районного (міського) ТЦК та СП для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. У разі відмови прослідувати до ТЦК та СП поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 КУпАП.
Водночас, якщо військовозобовʼязаний громадяни України виконав обов’язок щодо уточнення протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, своїх персональних даних через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет або у ТЦК та СП то, у разі виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних, резервістів «Оберіг», до такого громадянина слід застосовувати інший метод виправлення невідповідностей без затримання та/або прослідування до ТЦК та СП.
Джерело: Українська Рада Бізнесу