У пояснювальній записці до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2014 рік зазначено, що для розрахунку показників проекту Держбюджету-2014 використано уточнені макропоказники, зокрема:
- прогноз номінального ВВП – 1653 млрд. грн.;
- прогнозні темпи зростання реального ВВП – 103%;
- індекс споживчих цін (у середньому до попереднього року) – 104,3%.
Разом з тим, Кабміном 18 грудня схвалено Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2014 рік:
Показник | Основні прогнозні макропоказники (схвалені КМУ 18.12.2013) |
ВВП: | |
% до попереднього року | 103 |
номінальний, млрд. грн. | 1 653 |
Індекс споживчих цін (грудень до грудня попереднього року), % | 108,3 |
Індекс цін виробників (грудень до грудня попереднього року), % | 108,6 |
Фонд оплати праці найманих працівників і грошового забезпечення військовослужбовців, млрд. грн. | 511,6* |
Номінальна середньомісячна заробітна плата працівників, грн. | 3 575** |
Середньомісячна заробітна плата працівників, скорегована на індекс споживчих цін, % до попереднього року | 102,8 |
* Передбачено збільшення фонду оплати праці найманих працівників і грошового забезпеченнявійськовослужбовців в порівнянні з 2013 роком на 6,08%, що на 2,22 відсоткових пункти менше величини прогнозного індексу споживчих цін. Разом з тим, викликає занепокоєння невідповідність росту показника фонду оплати праці найманих працівників і грошового забезпечення військовослужбовців з прогнозом росту показників індексу споживчих цін (8,3%) та базового тарифного розряду ЄТС (5,7%), що містить приховану загрозу скорочення чисельності працівників у бюджетній сфері.
** Середня заробітна плата працівників у жовтні 20013 року (факт) складає 3283 гривень.
З вищенаведеного слідує, що в 2014 році:
- доходи Державного бюджету збільшаться на 5,9% в порівнянні показником, закладеним в закон України про Держбюджет України на 2013 рік, та складуть 23,7% прогнозного ВВП (зазначимо, що прогноз доходів Зведеного бюджету на 2014 рік – 498,9 млрд. грн. (або 30,2% прогнозного ВВП) (порівняно із затвердженими показниками 2013 року (зі змінами) збільшуються на 5,7%), а прогноз видатків – 562,9млрд.грн. (або 34,05% прогнозного ВВП));
- видатки Державного бюджету збільшаться на 6,5% в порівнянні показником, закладеним в закон України про Держбюджет України на 2013 рік, та складуть 27,06% прогнозного ВВП;
- граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України в порівнянні з попереднім рокомзросте майже на 9 млрд. грн. та складе близько 3,6% ВВП (примітка: в закон України про Держбюджет України на 2013 рік закладено 50,5 млрд. грн., що становить 3,2% ВВП);
- граничний обсяг державного боргу на 31 грудня 2014 року зросте на 96,99 млрд. грн. в порівнянні показником, закладеним в закон України про Держбюджет України на 2013 рік, тастановитиме 35,1% прогнозного ВВП проти 30,7% у 2013 році. Враховуючи структуру державних запозичень у 2013 році та прогнозних запозичень у 2014 році на кінець 2014 року частка внутрішнього боргу становитиме близько 57,3 % від обсягу державного боргу, а частка зовнішнього боргу – близько 42,7 %.
Видатки на обслуговування державного боргу збільшено до 44,9 млрд. гривень, що на 9,9 млрд. гривень більше, ніж передбачалося у 2013 році. Таке зростання планується переважно за рахунок збільшення державного боргу та зумовлене необхідністю фінансування дефіциту державного бюджету.
Загальні виплати за державним боргом, що мають бути здійснені у 2014 році за рахунок коштів державного бюджету, оцінюються на рівні 140 336,5 млн. грн., з яких 64,4% або 90 399,9 млн. грн. – виплати за внутрішнім боргом та 35,6% або 49 936,6 млн. грн. складають виплати за зовнішнім боргом.
З метою реалізації пріоритетних проектів інвестиційного характеру, що мають загальнодержавне значення, передбачено надання державних гарантій в обсязі 50 млрд. гривень.
Соціальні стандарти та гарантії
В проекті Державного бюджету України на 2014 рік передбачено на січень–червень планового року «замороження» розмірів соціальних стандартів та гарантій на рівні грудня 2013 року, їх збільшення ж відбудеться двічі: з 1 липня та 1 жовтня,(тоді як в 2012 році зміна зазначених показників в сторону збільшення відбулася п’ять разів).
Щодо прожиткового мінімуму
Прожитковий мінімум, грн. | |||||
на одну особу в розрахунку на місяць | для дітей віком до 6 років | для дітей віком від 6 до 18 років | для працездат-них осіб | для осіб, які втратили працездатність | |
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» | |||||
з 1 січня | 1108 | 972 | 1210 | 1147 | 894 |
з 1 грудня | 1176 | 1032 | 1286 | 1218 | 949 |
Середній на рік | 1113,7 | 977 | 1216,3 | 1152,9 | 898,6 |
Стаття 7 проекту закону України про Держбюджет на 2014 рік | |||||
з 1 січня | 1176 | 1032 | 1286 | 1218 | 949 |
з 1 липня | 1207 | 1059 | 1320 | 1250 | 974 |
з 1 жовтня | 1256 | 1102 | 1373 | 1301 | 1014 |
Середній на рік | 1203,75 | 1056,25 | 1316,25 | 1246,75 | 971,5 |
Темпи росту у 2014р. порівняно з 2013р. | 108,1 | 108,1 | 108,2 | 108,1 | 108,1 |
Темпи зростання вартісної величини прожиткового мінімуму по всім соціальним і демографічним групам населення протягом 2014 року перевищать прогнозний рівень інфляції 4,3%, який покладений в основу розрахунків проекту Держбюджету-2014 (згідно пояснювальної записки). Проте, якщо порівнювати з прогнозним рівнем інфляції 8,3%., визначеним в основних макропоказниках, схвалених Урядом 18.12.2013, то відбудеться зменшення реальної вартості прожиткового мінімуму.
В законопроекті знову передбачено «рівень забезпечення прожиткового мінімуму», що є ще одним негативним аспектом.
Разом з тим, рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги для дітей збільшився порівняно з 2013 роком на 10% і складає 85%.
Щодо розмірів мінімальної заробітної плати та базового тарифного розряду ЄТС
Дата | Тариф 1 розряду за ЄТС, грн. | Мінімальна заробітна плата, грн | Розрив Тариф 1 розряду ЄТС/МЗП |
ПКМУ від 27.03.2013 № 197 | Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» | ||
01.01.2013 | 852 | 1147 | 295 |
01.12.2013 | 852 | 1218 | 366 |
Середньозважений річний показник | 852 | 1152,9 | 300,9 |
Темпи росту середньозваженого річного показника в порівнянні до попереднього року | 6,5 % | 5% | 0,97% |
Записка до проекту ДБ-2014 | Стаття 8 проектуДБ-2014 | ||
01.01.2014 | 852 | 1218 | 366 |
01.07.2014 | 890 | 1250 | 360 |
01.10.2014 | 1011 | 1301 | 290 |
Середньозважений річний показник | 901,25 | 1247 | 345,5 |
Темпи росту середньозваженого річного показника в порівнянні до попереднього року | 5,7% | 8,1% | 14,8% |
У щорічному Посланні Президента України до Верховної Ради України «Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2013 році» визначено, що бюджетна політика у 2014 році має забезпечувати економічно обґрунтовану й виважену політику щодо підвищення мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з урахуванням прогнозних індексів інфляції та рівня продуктивності праці.
- Відповідно до проекту Держбюджету-2014 в черговий раз передбачено збереження розміру мінімальної заробітної плати на рівні штучно заниженого прожиткового мінімуму для працездатних осіб, чим не враховано наступні пропозиції профспілкової сторони щодо:
- Забезпечення випереджального зростання мінімальної заробітної плати порівняно з іншими мінімальними соціальними гарантіями з метою забезпечення відтворення трудового потенціалу працівника;
- Встановлення мінімальної заробітної плати у розмірі не нижче фактичного прожиткового мінімуму, з урахуванням податку на доходи фізичних осіб.