Наближається час новорічних та різдвяних свят. Більшість роботодавців поспішає привітати своїх працівників та партнерів, а найпрогресивніші — ще й порадувати їх новорічним корпоративом. Кому як, а бухгалтеру варто підготуватися до цих свят: згадати, які документи треба оформити та як такі витрати будуть оподатковуватися.
Нагадаємо, що наразі витрати, які не належать до господарської діяльності, також беруть участь у формуванні бухгалтерського фінансового результату, а отже, впливають на визначення податку на прибуток. Але від оформлення таких витрат залежить не тільки їх відображення в бухгалтерському обліку, а й ПДВ-наслідки.
Оформлення новорічних свят
Порядок оформлення витрат на корпоративні заходи має вирішальне значення для оподаткування. Нагадаємо, що такі заходи можуть мати певний характер:
1. Рекламний чи маркетинговий, якщо він пов’язаний з реалізацією товарів (робіт, послуг) підприємства, наприклад презентація продукції, опитування чи інші маркетингові дослідження. Для визначення рекламного характеру заходу можна скористатися ст. 1 Закону України «Про рекламу» від 03.07.1996 р. № 270/96-ВР (далі — Закон про рекламу).
ДО ВІДОМА! Заходи рекламного характеру — заходи з розповсюдження реклами, які передбачають безоплатне розповсюдження зразків товарів, що рекламуються, та/або їх обмін споживачам однієї кількості чи одного виду товарів, що рекламуються, на інший.
Cтаття 1 Закону про рекламу
Визначити маркетинговий характер заходу допоможуть Методичні рекомендації з комерціалізації розробок, створених у результаті науково-технічної діяльності, затверджені наказом Держкомітету України з питань науки, інновацій та інформатизації від 13.09.2010 р. № 18 (далі — Методрекомендації № 18).
ДО ВІДОМА! Маркетингові дослідження — систематизований процес визначення, збирання, накопичування, оброблення та аналізу інформації щодо поточного стану та прогнозу ринку товарів і послуг, попиту та пропозиції, поведінки споживачів, ринкової кон’юнктури, динаміки цін з метою кращого просування товарів на ринок, збільшення їх збуту, продажів.
Розділ ІІ Методрекомендацій № 18
На заходи рекламного чи маркетингового характеру мають бути запрошені потенційні покупці чи клієнти, представники фірм, з якими співпрацює підприємство та інші. Доцільно передбачити для такого заходу роздавання рекламної продукції, листівок, брошур чи рекламу в інший спосіб (наприклад, презентації).
У бухгалтерському обліку захід рекламного або маркетингового характеру відображають у витратах на збут (рахунок 93).
2. Річних зборів колективу, конференції, якщо їх проводять з метою підсумувати роботу компанії за рік або презентувати нові стратегії та рішення в розвитку компанії тощо.
У бухгалтерському обліку витрати на такі заходи відображають у складі адміністративних витрат (рахунок 92).
3. Представницький. До таких заходів належать прийом вітчизняних або іноземних делегацій з метою зміцнення зв’язків між підприємством і партнерами або клієнтами, розширення ділових зв’язків між підприємствами тощо. Приблизний перелік представницьких витрат наведено в п. 2 Норм коштів на представницькі цілі бюджетних установ та порядок їх витрачання, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 14.09.2010 р. № 1026 (далі — Норми № 1026).
Небюджетні підприємства можуть затвердити свій перелік представницьких витрат у Положенні про представницькі витрати чи визначити їх у наказі про проведення заходу.
У бухгалтерському обліку представницькі витрати також відображають у складі адміністративних витрат (рахунок 92)…
Повний варіант статті Олени Ткаченко, консультанта з бухгалтерського обліку та оподаткування, читайте в грудневому випуску журналу «ПОДАТКИ. Практика, роз’яснення, коментарі»