Реєструйся

Щодо нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на суми компенсації за несвоєчасну виплату заробітної плати звільненим особам


ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 07.09.2011 р. N 18794/03-30

Пенсійний фонд України розглянув лист щодо нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на суми компенсації за несвоєчасну виплату заробітної плати звільненим особам і повідомляє.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 7 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (далі – Закон) базою для нарахування єдиного внеску для підприємств, установ та організацій, інших юридичних осіб, утворених відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами, є суми нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України “Про оплату праці”, та суми винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Відповідно до п. 2.2.8 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 р. N 5 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27.01.2004 р. N 114/8713 суми компенсації працівникам втрати частини заробітної плати у зв’язку з порушенням термінів її виплати належать до фонду оплати праці у складі додаткової заробітної плати.

Згідно з абзацом другим частини другої статті 7 Закону для осіб, які працюють у сільському господарстві, зайняті на сезонних роботах, виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами, творчих працівників (архітекторів, художників, артистів, музикантів, композиторів, критиків, мистецтвознавців, письменників, кінематографістів) та інших осіб, які отримують заробітну плату (дохід) за виконану роботу (надані послуги), строк виконання яких перевищує календарний місяць, єдиний внесок нараховується на суму, що визначається шляхом ділення заробітної плати (доходу), виплаченої за результатами роботи, на кількість місяців, за які вона нарахована.

Зазначений порядок нарахування внеску поширюється також на осіб, яким після звільнення з роботи нараховано заробітну плату (дохід) за відпрацьований час або згідно з рішенням суду – середню заробітну плату за вимушений прогул.

Закон України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” набрав чинності з 01.01.2011 р. Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Таким чином, якщо суми компенсації працівникам втрати частини заробітної плати у зв’язку з порушенням термінів її виплати нараховуються звільненим особам за періоди до 01.01.2011 р., тобто до дня набрання чинності Законом, єдиний внесок у такому випадку не нараховується.

У випадку нарахування звільненим особам сум компенсації працівникам втрати частини заробітної плати у зв’язку з порушенням термінів її виплати за періоди, починаючи з 01.01.2011 р., єдиний внесок розраховується з урахуванням положень частини другої статті 7 Закону.

 

Директор департаменту
надходження доходів

В. Литвиненко

Матеріали до теми


МОЗ атестуватиме служби медицини катастроф та їхніх працівників: що передбачає новий порядок
Кабмін постановою від 7 жовтня 2026 року № 1221 затвердив Порядок проведення атестації служб медицини катастроф та їхніх працівників. Мета ...
Пенсійна реформа-2027: уряд планує змінити підходи до розрахунку пенсій
Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності України має до кінця жовтня 2026 року розробити та подати Кабінету Міністрів законопроєкт про ...
Новий Трудовий кодекс: гнучкий графік не можна буде нав’язати працівнику
Проєкт Трудового кодексу пропонує змінити підхід до встановлення гнучкого режиму робочого часу. Якщо гнучкий режим запроваджується з ініціативи роботодавця, це ...
Кабмін затвердив Стандарт професійної освіти та скасував попередній держстандарт
Кабінет Міністрів України постановою від 2 жовтня 2026 року № 1215 затвердив новий Стандарт професійної освіти. Документ визначає вимоги до ...