Верховний Суд не підтримав учасника бойових дій у питанні підвищення доплат до пенсії

Дата публікації: 21.01.2020

Питання пенсійного забезпечення колишніх військовослужбовців та правоохоронців — тема багатогранна та заплутана. Доволі великий масив відповідних норм міститься на рівні підзаконних актів — передусім постанов Кабміну, які часто змінюються залежно від соціально-економічної кон’юнктури. Нещодавно Верховний Суд висловив правову позицію щодо розміру підвищення до пенсії учасникам бойових дій. Йдеться про рішення ВС від 9 грудня 2019 року у справі № 300/1695/19. З огляду на визнання цієї справи зразковою, вона матиме вплив на подальші рішення судів в аналогічних справах.

Приводом для вердикту став позов фізособи — учасника бойових дій до ГУ ПФУ, в якому позивач просив:

— визнати протиправними дії відповідача щодо зменшення позивачу розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій;

— зобов’язати відповідача провести позивачу перерахунок пенсії з дати зменшення доплат зі стовідсотковим врахуванням та виплатою доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій;

— виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії, починаючи з дати зменшення.

Провівши системний аналіз норм законодавства, яке врегульовує спірні правовідносини, з урахуванням їх юридичних зв’язків, Верховний Суд дійшов висновку про те, що правова регламентація, згідно з якою позивачу проведено перерахунок пенсії та здійснюється її виплата, не поширюється на доплату і підвищення до пенсії, передбачені Законами «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII, «Про поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни» від 16 березня 2004 року № 1603-IV (25 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність та цільову грошову допомогу у розмірі 40 грн), які виплачуються у складі пенсії відповідним пенсійним органом. А все тому, що такі доплати і підвищення є додатковою соціальною гарантією, зокрема для військовослужбовців, і нерозривно пов’язані з їх спеціальним правовим статусом, випливають з особливих умов проходження ними служби. А тому, як наслідок, не можуть бути зменшені урядом й повинні виплачуватися ГУ ПФ незалежно і самостійно в повному обсязі відповідно до встановлених цими актами законодавства розмірах, не мають братися до уваги при перерахунку пенсійної виплати, проведеному на підставі постанови КМУ «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21 лютого 2018 року № 103 (далі — Постанова № 103).

Що ж стосується спірних підвищення до пенсії та допомоги, які передбачені позивачу як учаснику бойових дій, то такі, починаючи з 5 січня 2018 року, нараховуються пенсійним органом у повному обсязі, їх розмір відповідає установленому законом рівню, такі виплати жодним чином не обмежувались з боку ГУ ПФ, не скасовувались і не припинялись.

Верховний Суд акцентував увагу на тому, що наявними у справі матеріалами, зокрема, протоколами за пенсійною справою, неодноразово виготовленими відповідачем протягом 2018 року, суми 363 грн (підвищення пенсії в розмірі 25 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність) та 40 грн (цільова грошова допомога на прожиття), як складові формування пенсії позивача, протягом цього часу не змінювались. Вказане також є підставою спростувати позицію позивача, на думку якого, належні йому доплати до пенсії як учаснику бойових дій з 5 січня 2018 року «перемножили на цифру 0,5, тобто зменшили вдвічі».

Таким чином, судовим розглядом справи встановлено, що відповідач, здійснюючи перерахунок і виплату пенсії позивачу, дотримався визначених вище критеріїв, а відтак прав позивача не порушив.

Такі висновки Верховного Суду у цій зразковій справі підлягають застосуванню в адміністративних справах щодо звернення до суду осіб, звільнених з військової служби, які отримують пенсію відповідно до Закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 9 квітня 1992 року № 2262 та мають статус учасника бойових дій, з адміністративними позовами до територіальних органів ПФУ з аналогічними позовними вимогами.

Варто додати, що пункт 2 постанови КМУ № 103, навколо якого кружляв розгляд цієї справи, минулого року був визнаний судом протиправними та нечинними. Своєю чергою, Кабмін скасував його постановою «Деякі питання виплати пенсій окремим категоріям громадян» від 24 грудня 2019 року № 1088.