Верховний Суд вказав на незаконність перевірок Держпраці на підставі інформації від ПФУ


Суди не знайшли законних підстав для проведення позапланової перевірки роботодавця
У переліку підстав для позапланової перевірки Держпраці відсутня така підстава, як звернення юридичних осіб, державних органів щодо порушення трудового законодавства — йдеться в постанові ВС/КАС від 27 жовтня 2020 року у справі № 804/3566/17. Підстави для позапланових перевірок контролюючих органів визначені частиною 1 статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі — Закон № 877).
В розглянутій Верховним Судом справі сперечалися підприємство та територіальний орган Держпраці, який провів перевірку та наклав штрафні санкції.
Підставою для позапланової перевірки стали листи управління ПФУ, в яких міститься інформація щодо страхувальників-роботодавців, у яких наймані працівники (застраховані особи) у грудні 2016 року (січень 2017 року) мали нараховану зарплату на рівні або менше мінімальної. Проте позапланова перевірка проходила не лише з питань нарахування зарплати найманим працівникам на рівні або менше мінімальної.
Суди першої та апеляційної інстанції задовольнили позовні вимоги підприємства. Адже інспектори праці провели позапланову перевірку не лише з питання, викладеного у листах ПФУ, а й з інших питань, в результаті яких встановлені інші порушення вимог законодавства про працю. Тому позапланову перевірку провели з порушенням статті 6 Закону № 877, а значить, відсутні правові наслідки такої перевірки.
Верховний Суд погоджується із цим, а тому приймаючи рішення про позапланову перевірку на підставі листа управління ПФУ щодо встановлення нарахування зарплати на рівні або менше мінімальної зарплати, Держпраці діяла поза межами наданих повноважень та в порушення вимог чинного законодавства. Тому суд вказує, що рішення, прийнятті за результатами такої перевірки, не можуть породжувати для позивача правових наслідків.