Суди не знайшли законних підстав для проведення позапланової перевірки роботодавця
У переліку підстав для позапланової перевірки Держпраці відсутня така підстава, як звернення юридичних осіб, державних органів щодо порушення трудового законодавства — йдеться в постанові ВС/КАС від 27 жовтня 2020 року у справі № 804/3566/17. Підстави для позапланових перевірок контролюючих органів визначені частиною 1 статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі — Закон № 877).
В розглянутій Верховним Судом справі сперечалися підприємство та територіальний орган Держпраці, який провів перевірку та наклав штрафні санкції.
Підставою для позапланової перевірки стали листи управління ПФУ, в яких міститься інформація щодо страхувальників-роботодавців, у яких наймані працівники (застраховані особи) у грудні 2016 року (січень 2017 року) мали нараховану зарплату на рівні або менше мінімальної. Проте позапланова перевірка проходила не лише з питань нарахування зарплати найманим працівникам на рівні або менше мінімальної.
Суди першої та апеляційної інстанції задовольнили позовні вимоги підприємства. Адже інспектори праці провели позапланову перевірку не лише з питання, викладеного у листах ПФУ, а й з інших питань, в результаті яких встановлені інші порушення вимог законодавства про працю. Тому позапланову перевірку провели з порушенням статті 6 Закону № 877, а значить, відсутні правові наслідки такої перевірки.
Верховний Суд погоджується із цим, а тому приймаючи рішення про позапланову перевірку на підставі листа управління ПФУ щодо встановлення нарахування зарплати на рівні або менше мінімальної зарплати, Держпраці діяла поза межами наданих повноважень та в порушення вимог чинного законодавства. Тому суд вказує, що рішення, прийнятті за результатами такої перевірки, не можуть породжувати для позивача правових наслідків.
Верховний Суд вказав на незаконність перевірок Держпраці на підставі інформації від ПФУ
11:12 30.11.2020