...
Реєструйся

Чиновники працюватимуть до 65 років і вчитимуть мови?


Як повідомляє газета “Коммерсантъ-Украина”, у її розпорядженні нещодавно опинився пакет законопроектів про державну службу, який президент Віктор Янукович передав членам Ради регіонів. Глава держави пропонує збільшити граничний вік перебування на держслужбі до 65 років, посилити порядок декларування доходів і запровадити декларування витрат держслужбовцями і членами їхніх сімей, а також зобов’язати високопоставлених чиновників вивчити англійську або французьку мову до 2015 року.

 

23 червня в адміністрації президента відбулося засідання Ради регіонів, присвячене кадрової політики у сфері державної служби. Прем’єр-міністр Микола Азаров визнав, що багато кадрових рішень нової влади виявилися далекими від ідеалу. “Ми проводили призначення в ударному темпі. У кращому випадку я встигав пробігтися очима по послужного списку кандидата”, – розповів пан Азаров. “Без зміни кадрової політики ми не можемо розраховувати на успіх при проведенні запланованих структурних реформ”, – додав Віктор Янукович.

Віктор Янукович повідомив присутніх, що для вирішення кадрових проблем підготовлено ряд законопроектів, які в найближчі тижні планується направити у Верховну раду від імені президента. Напередодні пан Янукович передав ці законопроекти головам центральних і регіональних органів влади і звернувся до них із проханням протягом тижня запропонувати свої доповнення. У пакеті документів (що є в розпорядженні “Коммерсанта”) опинилися, зокрема, проекти законів “Про державну службу” (має змінити чинний), і “Про конфлікт інтересів у діяльності публічних службовців”. Як стало відомо Коммерсанту, ці документи за дорученням глави держави підготувало Головне управління державної служби.

Президент пропонує запровадити процедуру декларування видатків держслужбовцями I-II категорії (до них, зокрема, належить вище керівництво адміністрації президента, секретаріату Кабміну, міністерств і відомств) і членами їхніх сімей. Усіх інших чиновників зобов’яжуть декларувати рухоме і нерухоме майно та інформацію про укладені протягом року угоди вартістю більше 20 мінімальних зарплат (на сьогодні – 17  680 грн). Передбачається, що такі звіти вони готуватимуть не лише під час перебування на службі, а й через два роки після відставки. На сьогодні докладну фінансову інформацію повинні надавати лише держслужбовці I-II категорії, від інших вимагають надання в податкову інспекцію лише декларації про нараховані доходи. Декларування ж видатків держслужбовцями на сьогодні не передбачено.

“Декларування доходів і витрат – світова практика, і воно не стане проблемою для добропорядних держслужбовців. Складності виникнуть лише у тих, хто не хоче декларувати приховані доходи”, – заявив заступник начальника Головдержслужби Андрій Вишневський.

 

Парламентська опозиція дотримується іншої думки. “Це не допоможе в боротьбі з корупцією. Витрати будуть заноситися на людину, яка жодного відношення до державної служби не має”, – наголосив член парламентського комітету з питань держбудівництва і місцевого самоврядування Анатолій Матвієнко (НУНС). “Декларування доходів службовцями аж до XIII рангу не має сенсу, там у людей не ті зарплати. – упевнена заступник голови цього комітету Ольга Боднар (БЮТ) . – Декларування видатків – правильна норма, але її неприпустимо включати в закон про держслужбу. Це норма закону про боротьбу з корупцією “.

Крім того, пропонується продовжити граничний вік, до якого можна працювати на держслужбі. Згідно з чинним законодавством, жінки старші 55 і чоловіки старші 60 років не мають права перебувати на держслужбі. В окремих випадках граничний вік може бути збільшений, але не більше ніж на 5 років. Тепер же граничний вік передбачається збільшити до 65 років незалежно від статі, при цьому його досягнення не буде підставою для відставки. Фактично пропонується скасувати граничний вік держслужбовця. “Я наполягатиму на необхідності зберегти нинішню норму! – Заявила “Коммерсанту” пані Боднар .- Як ми зможемо залучати до держслужби молодь, якщо там діди сидітимуть до тих пір, поки їх ногами вперед не винесуть?” У Головдержслужбі ці побоювання вважають безпідставними. “Статистика свідчить, що такої проблеми немає. Сьогодні на роботі залишаються лише 0,9% держслужбовців, які досягли граничного віку. Три чверті держслужбовців – люди до 45 років”, – зазначив пан Вишневський.

Щоб створити мотивацію для кандидатів на роботу в держструктурах, передбачається змінити систему оплати їхньої праці, збільшивши зарплати. У 2015 році мінімальний посадовий оклад держслужбовця повинен становити 2 мінімальні зарплати (на сьогодні – 1768 грн). Одночасно передбачається збільшити вимоги до держслужбовців. Одне з головних нововведень – чиновники I-II категорії обов’язково повинні “вільно володіти однією з офіційних мов Ради Європи”, тобто англійською або французькою. Цю норму планується ввести в дію з 1 січня 2015 року.

“Для мене очевидно, що керівник вищого рангу просто не може не володіти іноземною мовою. Порядок перевірки знання буде регулюватися підзаконними актами. Я припускаю, що ця вимога буде формалізовано в якості необхідності мати сертифікат, який підтверджує знання мови”, – сказав пан Вишневський. Ця норма – одна з найбільш суперечливих. Заступник начальника Головдержслужби визнав, що сьогодні в центральних органах виконавчої влади англійську або французьку мову знають не більше 5% держслужбовців. “На вищому рівні, боюся, відсоток ще нижче. Але для того і пропонується перехідний період, щоб вони вивчили мову”, – пояснив Андрій Вишневський.

Примітно, що введення мовного цензу підтримують парламентарії, які заперечують проти інших ключових норм закону. “У Південній Кореї, якщо не знаєш англійської, не влаштуєшся навіть двірником. Нам також необхідно стимулювати вивчення мови чиновниками. Якщо така норма буде винесена в парламент, я її, безсумнівно, підтримаю”, – заявив пан Матвієнко.

За матеріалами: Коммерсантъ-Украина