...
Реєструйся

Підготовка до перевірок й обшуків на підприємстві


Чи проводяться перевірки й обшуки під час воєнного стану?

24 лютого 2022 року в Україні розпочалася нова реальність. Понад 10 місяців героїчного спротиву українських Захисників та Захисниць дозволили побороти низку страхів і побоювань перед ворогом у тих представників державних органів, які тривалий час після 24 лютого вже й не сподівалися колись знову наводити жах на багатьох керівників великих і малих підприємств.

Ідеться про славнозвісні (досить часто «сумнозвісні») перевірки з Держпраці, податкової, Фонду соціального страхування, Держпродспоживслужби, Нацбанку й багатьох інших. Загалом, в Україні функціонує 43 контролюючих органи типу «центрального органу та обласних державних адміністрацій» і 413 контролюючих органи типу «територіальних».

13 березня 2022 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах планових та позапланових заходів і воєнного стану» (далі — Постанова № 303).

Згідно з Постановою № 303 були припинені на період дії воєнного стану планові й позапланові заходи державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду. По суті, Кабмін ухвалив рішення сказати «СТОП» держаним перевіркам на період воєнного стану.

Однак, цією ж Постановою № 303 було передбачено окремі винятки, які дозволяли проводити позапланові з метою запобігання неконтрольованому зростанню цін, а також наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища й забезпечення безпеки держави.

Станом на початок грудня 2022 року вказаний перелік «винятків» було доповнено й наразі проведення позапланових перевірок є дозволеними.

Щодо планових перевірок, то їхнє проведення і надалі припинено, за винятком перевірок у сфері енергетики й комунальних послуг.

Що стосується обшуків, то кількість і частота їхнього проведення у звʼязку із запровадженням воєнного стану не стала меншою, порівнюючи з 2021 роком. Навпаки, зважаючи на факт загрози національній безпеці й державному суверенітету кількість проведених обшуків зросла. При цьому на радарі правоохоронців відтепер у своїй більшості підприємства, що прямо чи опосередковано пов’язані з резидентами російської федерації та білорусі, а також їхніми колаборантами.

Своєю чергою не забувають правоохоронці й про інший бізнес, тому найкращий час, щоб почати готуватися до імовірного обшуку у вас на підприємстві або у вас удома як керівника підприємства — це завжди сьогодні.

 

Готуємося до перевірок на підприємстві: чекліст

Пункт 1. Визначаємо, які саме позапланові перевірки наразі можуть відбутися

Відповідь на це запитання Урядом зафіксовано у вже згаданій Постанові № 303.

Так, Кабінет Міністрів України визначив такі загальні особливості проведення позапланових перевірок:

  • конкретно не визначено перелік сфер, підприємства яких можуть бути перевірені, а отже контролюючі органи можуть перевіряти всі підприємства без винятків;
  • позапланова перевірка проводиться лише на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, а для центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується безпосередньо Кабінетом Міністрів України, — на підставі рішення Кабінету Міністрів України;
  • повинна існувати загроза, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища й забезпечення безпеки держави, або ж проведення позапланової перевірки необхідне для виконання міжнародних зобов’язань України.

З наведеного стає очевидним, що позапланова перевірка може бути проведена фактично на будь-якому підприємстві й будь-яким контролюючим органом.

Окремо акцентуємо на проведенні перевірки з боку Держпраці, адже проведення позапланових перевірок у сфері трудових правовідносин врегульовані окремим профільним Законом України від 15 березня 2022 року № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі — Закон № 2136).

Положеннями Закону № 2136 установлено такі особливості проведення позапланової перевірки:

  • проводиться за заявою працівника або профспілки;
  • перевірці підлягають юридичні особи незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання та фізичними особами, які використовують найману працю;
  • контролюючий орган перевіряє роботодавця на предмет додержанням законодавства про працю, а також із питань виявлення неоформлених трудових відносин і законності припинення трудових договорів.

Таким чином, якщо до підприємства надійшов запит щодо надання документів, пояснень тощо, від державного органу в межах позапланової перевірки, керівнику такого підприємства не потрібно квапитися давати відповідь чи дозволяти провести перевірку.

Першочергово варто дізнатися:

  1. З якою метою проводиться перевірка?
  2. Чи наявний у контролюючого органу (за винятком Держпраці) дозвіл на проведення такої перевірки (від центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері чи Кабміну)?
  3. Повноваження особи, що прибула для проведення перевірки.
  4. Яка підстава для проведення перевірки (порушення трудового законодавства або ж існування загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини)?

Пункт 2. Залучаємо зовнішніх радників

Об’єктивна оцінка стану ведення, наприклад, бухгалтерського чи кадрового обліку, на підприємстві — ключова запорука того, що результати позапланової перевірки вас не здивують і не стануть неприємним сюрпризом.

Для того, щоб бути готовим навіть до позапланових перевірок рекомендуємо керівнику проводити своєрідні «краш-тести» свого підприємства залученими зовнішніми радниками (юристами, бухгалтерами й аудиторами).

Пункт 3. Приводимо у відповідність статутну й кадрову документацію

Належне оформлення положень статуту підприємства, відповідність положень статутних документів відомостям із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Також, щоб уникнути «неприємних сюрпризів», варто перевірити на предмет оформлення трудових відносин з усіма працівниками, або ж, якщо такі залучені на умовах цивільно-правових договорів (договорах про надання послуг чи виконання робіт), щоб ці договори були дійсними.

Очевидно, що наявні невідповідності необхідно якнайшвидше усунути.

Пункт 4. Згадуємо й перевіряємо своїх теперішніх і колишніх (контрагентів)

Після 24 лютого 2022 року особливо увагу рекомендуємо звертати на пов’язаність контрагентів вашої компанії з російської федерацією, зокрема шляхом встановлення чи є серед засновників, учасників чи кінцевих бенефіціарних власників таких компаній громадяни чи податкові резиденти росії та білорусі.

Здобути таку інформацію наразі не так складно. За допомогою пошукових сервісів можна навіть без платних підписок подивитися чи пов’язаний ваш контрагент із державою-агресором.

Якщо буде встановлено, що так, то радимо не укладати правочинів із такими підприємствами (особами), а чинні договори розірвати.

Можливо, це призведе до економічних збитків, однак мінімізує ризики потрапити на олівець не тільки податкової чи Держпраці, а й СБУ чи ДБР.

Пункт 5. Проводимо періодичний зріз настрою працівників компанії

Зважаючи на те, що саме можливість проведення позапланових перевірок Держпраці, на нашу думку, в умовах воєнного стану є найреалістичнішими, рекомендуємо відстежувати загальний настрій працівників вашого підприємства.

Адже незадоволений працівник, або ж (що гірше) обманутий працівник, досить легко трансформує свою злість та/або образу у скаргу до контролюючого органу й підкаже, які «скелети у шафі» ховає роботодавець.

Як показує практика, таких «скелетів» у підприємств, що використовують найману працю вистачає.

Пункт 6. Моніторимо ситуацію на ринку

Бізнес не може й не живе у вакуумі. Якщо до підприємства, яке працює в аналогічній до вас ніші й подібне за масштабом до вашого, прийшли з перевіркою, то це важливий сигнал, яким не потрібно нехтувати.

Пункт 7. Дбаємо про свою репутацію

Традиційно, більшість інформації про компанію, щодо якої ухвалюється рішення про проведення позапланової перевірки, беруться з відкритих, або ж «майже відкритих» джерел інформації.

Беручи це до уваги, надзвичайно важливо відстежувати появу нової інформації про ваше підприємство в інтернеті, відкриттю «дивних» судових справ тощо.

 

Готуємося до обшуків на підприємстві: чекліст

Пункт 1. Залучаємо (завчасно) компетентних адвокатів

Найкращий для керівника підприємства обшук — той, якого не було, або ж який не відбувся.

І, якщо з тим, щоб обшуку не було, зробити майже нічого не можливо, то наявність самого факту укладеного договору про правову допомогу з адвокатом чи адвокатським об’єднанням створює для компанії низку переваг.

Так, чинна редакція статті 236 КПК України гарантує право особі, у якої проводиться обшук, відтермінувати початок проведення обшуку на 3 години для того, щоб на місце обшуку прибув адвокат.

Окрім того, проведення обшуку — це сильний емоційний стрес для керівника компанії, що не дозволяє належним чином сфокусуватися на подіях, що відбуваються. Зважаючи на це, в умовах нашого часу, коли обшук може бути проведено фактично в будь-якого підприємства, наявність укладеного договору з адвокатом є категорією must have.

Пункт 2. Не зберігаємо усю важливу документацію в одному місці (офісі)

Для того, щоб мінімізувати ризик вилучення документації вашої компанії, важливо не зберігати всі правовстановлювальні й статутні документи, а також кадрову чи фіскальну документацію в одному місці.

По-перше, це також дозволить мінімізувати й ризик викрадення документів і рейдерського захоплення вашого підприємства.

По-друге, як правило, обшуки проходять за зареєстрованим місцем знаходження юридичної особи, місцем знаходження її виробничих потужностей чи місцем проживання її керівників.

Якщо зберігати важливу документацію в інших місцях, ніж вищевказані, то ризик того, що правоохоронці отримають до них коли-небудь доступ мінімізується.

Пункт 3. Готуємо працівників

Для того, щоб мати більшу впевненість, як поводитимуться ваші працівники на обшуку — чому б не провести його для них?

Інсценування обшуку або проведення кваліфікованими юристами спеціального тренінгу для працівників компанії дозволить підготувати колектив підприємства до реальної зустрічі з правоохоронцями під час обшуку. Безумовно, працівники не запам’ятають всього обсягу інформації, який до них буде донесено, однак вони будуть готові психологічно й матимуть переконання, що коли настане день Х — їхній роботодавець підготував їх до нього.

Крім того, працівники завжди з ентузіазмом сприймають проведення таких тренінгів.

Пункт 4. Дбаємо (завчасно) про безпеку

Установлення камер спостереження біля офісу вашої компанії, броньованих дверей, а також відеодомофону — прості, але дієві кроки, які дозволяють оперативно здобути інформацію про правоохоронців, які прийшли з обшуком і нададуть додатковий час вашим адвокатам для прибуття на місце проведення обшуку.

Також важливо, щоб у компанії була розроблена система захисту інформації, персональних телефонів і комп’ютерів працівників. Ці прості кроки є надзвичайно ефективними.

Пункт 5. Вивчаємо базу

Для того, щоб розуміти, що очікувати на обшуку навіть, якщо адвокати компанії затримуються, або ж їх не пускають на обшук, керівник компанії зобов’язаний володіти базовою інформацією про обшук, як слідчу дію.

По-перше, ознайомтеся з ухвалою суду й перевірте повноваження правоохоронців, що прийшли проводити обшук.

Перед проведення обшуку вам повинні надати ухвалу суду та її копію.

Ухвала має бути з печаткою суду, а також підписом судді, що постановив відповідну ухвалу. Якщо ухвала на дві й більше сторінки, вона має бути прошита та пронумерована.

Перевірте адресу, яка зазначена в ухвалі на обшук. Якщо там помилково прописаний інший номер офісного приміщення або літера будинку бізнес-центру — обов’язково вкажіть про це особам, які мають намір провести обшук, і пред’явіть документи, що підтверджують дійсну адресу.

По-друге, уважно слідкуйте за ходом проведення обшуку.

Занотуйте дані понятих, які були залучені при обшуку й запитайте, яким чином вони залучені, чи не мають вони певний інтерес у цьому кримінальному провадженні. Слідкуйте за тим, щоб усі дії проводилися в їхній присутності.

Якщо ви бачите, що обшук проводився одночасно у двох приміщеннях (кімнатах) або без присутності понятих, або коли останні були позбавлені можливості спостерігати за ходом проведення, або відволікатися на щось інше — заявляйте про це на камеру. Під час проведення обшуку обов’язково має вестися безперервний відеозапис.

По-третє, відмовляйте на пропозицію добровільно видати особисті речі й чекайте на адвоката.

Особисті речі під час обшуку мають бути при вас, а не на столі чи будь-де.

По-четверте, фіксуйте, що саме слідчий, прокурор вилучають або мають намір вилучити.

По-пʼяте, будьте обережні з висловлюваннями.

Ви можете не надавати слідчому жодних пояснень чи відповідей на питання, посилаючись на статтю 63 Конституції України, яка надає вам змогу не свідчити проти себе.

По-шосте, уважно ознайомтеся з протоколом обшуку. 

Завершальний етап будь-якого обшуку — складання протоколу його проведення. У ньому мають бути зафіксовані:

— час, місце й ким проведено обшук;

— які предмети оглянуті, які вилучені;

— хто був присутнім під час обшуку;

— зауваження учасників цієї слідчої дії тощо. 

Перед підписанням протоколу уважно ознайомтесь із його змістом. Зазначте всі порушення, які відбулися на вашу думку, зокрема те, хто здійснював пошукові дії.

По-сьоме, ухвала на обшук може бути використана лише 1 раз.

Якщо слідчий сказав на камеру, що обшук закінчено, а потім увімкнув камеру й почав повторно проводити обшук, то ці дії є незаконними.

Бути готовим до перевірок й обшуків — це не можливість, а обовязок керівника підприємства, яке має амбіції бути успішним

Події останніх років, починаючи із запровадження жорсткого карантину, а зараз широкомасштабного вторгнення, змушують бізнес бути максимально адаптивним.

Запровадження мораторію на будь-які перевірки на початку воєнного стану й подальше послаблення такої заборони (збільшення кількості винятків, коли перевірки є дозволеними) лише підкреслює ту обставину, що будь-які мораторії не вічні й рано чи пізно бізнесу буде потрібно звітувати про свою діяльність. Навіть якщо ми говоримо про проведення перевірок під акомпанемент ракетних ударів.

Аналогічна ситуація і з обшуками. Ця специфічна, однак діє слідча дія, завжди була й лишається улюбленим інструментом правоохоронців у «спілкуванні» з бізнесом. Саме тому, щоб підійти до цього «спілкування на рівних», керівник підприємства має бути належним чином готовий і починати готуватися варто завчасно.

Автор: Савинський Сергій,
юрист Адвокатського об’єднання GRACERS

Джерело: ЛІГА:ЗАКОН Бізнес

Матеріали до теми


Період, за який наявна заборгованість з єдиного внеску, не буде зарахованим до страхового стажу до повного погашення боргу
Сплата єдиного внеску — це не лише обов’язок платників перед державою, а й захищені соціальні гарантії для кожного. Тож, ненадходження ...