Проект групи компаній «МЕДІА-ПРО»

Про водійський стаж та право керування транспортними засобами

Дата публікації: 01.06.2010
ЖУРНАЛ "ДОВІДНИК КАДРОВИКА" №7, 2008

Олександр Золотухін, консультант

З ЧИМ ПОВ’ЯЗАНИЙ ВОДІЙСЬКИЙ СТАЖ

З’ясуємо, на що впливає водійський стаж і наявність права управління автотранспортом усіх категорій.

Скажімо, працівник працює на підприємстві з 1 листопада 2002 року на посаді водія самохідних механізмів (коток). 15 січня 2008 року цей працівник перейшов на посаду водія автотранспортних засобів (ГАЗ-31029), має категорію «В».

Чи зараховується працівникові водійський стаж з 2002 по 2008 рік?

Водійський стаж з 2002 по 2008 рік не зараховується. І ось чому.

Поняття «водійський стаж» у чинному законодавстві України застосовується лише щодо водіїв автомобільних транспортних засобів.

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 5 квітня 2001 року № 2344-III (далі — Закон № 2344):

автомобільний транспортний засіб (транспортний засіб) — колісний транспортний засіб (автобус, вантажний та легковий автомобіль, причіп, напівпричіп), який використовується для перевезення пасажирів, вантажів або виконання спеціальних робочих функцій;

водій — особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Класифікація транспортних засобів наведена в Митному тарифі України, затвердженому Законом України «Про Митний тариф України» від 5 квітня 2001 року № 2371-II, в групі 87 «Засоби наземного транспорту, крім залізничного або трамвайного рухомого складу, їх частини та обладнання» розділу XVII «Засоби наземного транспорту, літальні апарати, плавучі засоби і пов’язані з транспортом пристрої та обладнання».

Самохідні механізми (серед них котки) до транспортних засобів (автомобільних) не належать. У Митному тарифі України вони значаться в групі 84 «Реактори ядерні, котли, машини, обладнання і механічні пристрої; їх частини» розділу XVI «Машини, обладнання та механізми; електротехнічне обладнання; їх частини; звукозаписувальна та звуковідтворювальна апаратура, апаратура для запису або відтворення телевізійного зображення і звуку, їх частини та приладдя» — котки під кодом 8429 40 10 00 «Котки дорожні вібраційні» та 8429 40 30 00 «Котки дорожні інші».

Окрім того, громадяни допускаються до керування транспортними засобами (автомобільними), якщо мають посвідчення водія відповідної категорії і талон до нього (п. 2 Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1993 року № 340; далі — Положення № 340). Для керування самохідними механізмами (зокрема, котками) посвідчення водія не видається.

КАТЕГОРІЇ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ

Визначення категорій транспортних засобів регламентується пунктом 3 Положення № 340.

Транспортні засоби, керування якими здійснюється із посвідченням водія, залежно від типів і призначення поділяються на категорії:

А — мотоцикли, моторолери, мотонарти й інші мототранспортні засоби;

В — автомобілі, дозволена максимальна маса яких не перевищує 3500 кг (7700 фунтів) і кількість сидячих місць яких, окрім сидіння водія, не перевищує восьми;

С — автомобілі, призначені для перевезення вантажів, дозволена максимальна маса яких перевищує 3500 кг (7700 фунтів);

D — автомобілі, призначені для перевезення пасажирів, які мають більше восьми сидячих місць, окрім сидіння водія;

Е — состави транспортних засобів з тягачем, що належить до категорії В, С або D, яким водій має право керувати, але самі вони не входять в одну із цих категорій або в ці категорії;

трамваї;

тролейбуси;

мотоколяски.

Дозволена максимальна маса — це максимально допустима маса спорядженого транспортного засобу з вантажем, водієм і пасажирами, встановлена підприємством-виробником.
До автомобілів, призначених для перевезення пасажирів, належать автобуси, мікроавтобуси, автофургони на шасі вантажних автомобілів, призначені для перевезення людей і вироблені в умовах заводів-виробників серійно або переобладнані в установленому порядку, а також вантажні автомобілі, обладнані для цієї мети відповідно до вимог Правил дорожнього руху.

ПРО КЛАСНІСТЬ ВОДІЇВ

Класність підтверджує кваліфікацію водія (працівника).

Кваліфікація — це рівень загальної та спеціальної підготовки.

Класи (зростання за значущістю: ІІІ — найнижчий, ІІ — середній, І — найвищий) — це критерій оцінки рівня професійної майстерності водіїв. Вони залежать від складності управління транспортними засобами, професійної підготовки та досвіду (стажу) роботи водія.

Присвоєння водіям кваліфікації ІІІ, ІІ, І класу провадиться відповідно до вимог, передбачених у пункті 4 «Водій автотранспортних засобів» розділу II «Професії робітників та найпростіші професії працівників автомобільного транспорту. Кваліфікаційні характеристики» Книги 1 Випуску 69 «Автомобільний транспорт» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 14 лютого 2006 року № 136 ( далі — Випуск 69) та у розділі «Автомототранспорт і міський електротранспорт» Кваліфікаційного довідника професій робітників, яким встановлюються місячні оклади, затвердженого постановою Державного комітету СРСР по праці та соціальним питанням та Всесоюзної Центральної Ради професійних спілок від 20 лютого 1984 року № 58/3-102 (далі — КД).

Кваліфікація ІІІ, ІІ й І класу може бути присвоєна водіям автомобілів, трамваїв і тролейбусів, які пройшли підготовку або перепідготовку в навчальному закладі за єдиними програмами, затвердженими в установленому порядку, і одержали водійське посвідчення з відміткою, що дає право керувати певними категоріями транспортних засобів («В», «С», «Д», «Е», трамваєм або тролейбусом).

Присвоєння провадить утворена на підприємстві кваліфікаційна комісія, до складу якої входить інженер із техніки безпеки.

Крім вимог, передбачених наведеними у Випуску 69 та КД кваліфікаційними характеристиками, для присвоєння кваліфікації ІІ й І класу водії автомобілів, трамваїв і тролейбусів повинні мати високі показники в роботі (систематично виконувати плани, графіки перевезень, дотримувати розкладу руху, не мати перевитрат палива проти встановлених норм), дотримувати трудової й виробничої дисципліни: не мати за останніх три роки роботи (водіям трамваїв і тролейбусів для присвоєння другого класу — два роки) порушень правил дорожнього руху, що спричинили дорожньо-транспортні події або призвели до позбавлення прав водія, а також порушень протягом останнього року правил технічної експлуатації, правил техніки безпеки й робочих інструкцій.

Слід зазначити, що розділом 2 Генеральної угоди між Кабінетом Міністрів України, всеукраїнськими об’єднаннями організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнськими профспілками і профоб’єднаннями на 2008–2009 роки від 15 квітня 2008 року та додатком 3 до цієї Угоди встановлено надбавку за класність водіям легкових і вантажних автомобілів, автобусів, — водіям ІІ класу — 10 %, І класу — 25 % встановленої тарифної ставки за відпрацьований водієм час.

НА ЩО ВПЛИВАЄ ВОДІЙСЬКИЙ СТАЖ

Водійський стаж впливає на право керування певними категоріями транспортних засобів, отримання класності водія тощо. Обмежувальні норми на право керування певними транспортними засобами регламентуються такими правовими документами:

— Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом відповідно до видів робіт, визначених Законом України «Про автомобільний транспорт», затвердженими наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва та Міністерства транспорту України від 1 лютого 2008 року № 9/119;

— Порядком проведення атестації водіїв, які здійснюють перевезення етилового спирту, та транспортних засобів, що при цьому використовуються, затвердженим наказом Міністерства транспорту України від 6 травня 1997 року № 156;

— Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв автотранспортних засобів, затвердженим наказом Міністерства транспорту України від 17 січня 2002 року № 18.

Цю інформацію систематизовано в таблиці.

Вплив водійського стажу на право керування певними категоріями транспортних засобів, отримання класності водія
№ пор. Обмежувальна норма Чим регламентовано
1 Водії автобусів на внутрішніх перевезеннях пасажирів, водії таксі з внутрішніх перевезень пасажирів, водії на внутрішніх перевезеннях пасажирів легковими автомобілями на замовлення, водії на внутрішніх та міжнародних перевезеннях вантажів вантажними автомобілями, причепами, напівпричепами, які протягом 12 і більше місяців до зарахування на відповідну роботу не працювали водіями або наймаються на роботу водіями вперше, допускаються до керування автомобільними транспортними засобами після стажування з практичного керування на відповідному транспортному засобі не менше 30 год. Підп. 2.3.1, п. 4.3, п. 6.4, підп. 8.3.2, п. 9.3 Ліцензійних умов
2 Водії з міжнародних перевезень пасажирів автобусами, які наймаються на роботу водіями вперше, допускаються до керування транспортними засобами після стажування з практичного керування на відповідному транспортному засобі не менше 30 год.; водії, які мають міжнародне посвідчення водія і не керували автомобільними транспортними засобами відповідної категорії більше 12 місяців, зобов’язані скласти екзамен з практичного керування цими засобами в підрозділі ДАІ МВСУ; водії, які здійснюють перевезення, зобов’язані мати вік не менше 21 року та стаж керування автобусами не менше трьох років П. 3.3 Ліцензійних умов
3 Водії таксі з міжнародних перевезень пасажирів, водії з міжнародних перевезень пасажирів легковими автомобілями на замовлення, які наймаються на роботу водіями вперше, допускаються до керування транспортними засобами після стажування з практичного керування на відповідному транспортному засобі не менше 30 год.; зазначені водії, які не керували транспортними засобами відповідної категорії більше 12 місяців, зобов’язані скласти екзамен з практичного керування цими засобами в підрозділі ДАІ МВСУ; зазначені водії зобов’язані мати вік не менше 21 року П. 5.4, 7.3 Ліцензійних умов
4 До внутрішніх перевезень небезпечних вантажів вантажними автомобілями, причепами, напівпричепами зобов’язані допускатися водії автомобільних транспортних засобів, на яких оформлено свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі Пп. 8.3.1 Ліцензійних умов
5 Право керувати транспортними засобами, що обладнані спеціальними звуковими й світловими сигналами або призначені для перевезення небезпечних вантажів, а також автобусами міжміських і міжнародних маршрутів мають громадяни, які останні три роки працюють водіями відповідної категорії транспортних засобів П. 7 Положення № 340
6 Право керувати транспортними засобами категорії Е надається водіям, у посвідченнях яких у графі «Місце печатки» категорій В, С, D або в кількох із зазначених категорій є відмітка «Дозволено» і які мають безперервний річний стаж роботи на відповідних автотранспортних засобах, пройшли підвищення кваліфікації за встановленими програмами й склали в реєстраційно-екзаменаційному підрозділі Державтоінспекції МВС практичний екзамен із навичок керування составом транспортних засобів П. 9 Положення № 340
7 Право керувати транспортними засобами категорії D надається водіям, які мають посвідчення категорій В або С, В і С і безперервний трирічний стаж керування (окрім військовослужбовців строкової служби) на відповідному транспортному засобі та пройшли підвищення кваліфікації за встановленими програмами й склали теоретичний і практичний екзамен на право керування автомобілями категорії D П. 9 Положення № 340
8 Громадяни, які мають посвідчення водія на право керування будь-якими категоріями транспортних засобів А, В, С або D, але останнім часом не працювали водіями більше 12 місяців або наймаються на роботу водіями вперше, допускаються до керування транспортними засобами після проходження стажування з практичного керування на відповідному транспортному засобі не менше 30 год. П. 10 Положення № 340
9 Підприємцям-громадянам, які не керували транспортними засобами відповідної категорії більше 12 місяців, ліцензія на міжнародні перевезення (крім країн СНД) пасажирів і вантажів автомобільним транспортом видається, якщо вони мають довідку про складання екзамену з практичного керування цими засобами, видану реєстраційно-екзаменаційним підрозділом Державтоінспекції П. 10 Положення № 340
10 Водії трамваїв і тролейбусів, які не працювали на міському електротранспорті більше року, допускаються до керування ними після підтвердження атестаційною комісією підприємства теоретичних навичок водіння в межах вимог кваліфікаційної характеристики раніше здобутої кваліфікації, а також після стажування на маршруті в межах 70–140 год. Конкретну тривалість стажування встановлює атестаційна комісія залежно від стажу і строку перерви в роботі за спеціальністю П. 11 Положення № 340
11 Обмін посвідчень водія громадянам, які керують транспортними засобами протягом 12 місяців, провадиться без екзаменів П. 27 Положення № 340
12 Особам, які протягом останніх 12 місяців взагалі не керували транспортними засобами, обмін посвідчень водія провадиться після складання теоретичного і практичного екзамену П. 28 Положення № 340
13 До перевезення етилового спирту допускаються водії, які останні три роки працюють водіями відповідної категорії транспортних засобів П. 5 Порядку № 156
14 Тривалість робочої зміни понад 10 год. не може бути встановлена водіям: зі стажем керування автотранспортним засобом менше трьох років, а також водіям, яким це заборонено медичними показаннями П.2.5 Положення № 18
15 Групи дітей повинні перевозити досвідчені водії транспортних засобів, які мають стаж керування автобусом не менше ніж п’ять років Ст. 38 Закону № 2344, підп. 2.3.2 Ліцензійних умов
16 Кваліфікацію водія автомобіля ІІ класу може бути присвоєно при неперервному стажі роботи не менше трьох років водієм автомобіля ІІІ класу на певному підприємстві ВИПУСК 69, КД
17 Кваліфікацію водія автомобіля І класу може бути присвоєно при неперервному стажі роботи не менше двох років водієм автомобіля ІІ класу на певному підприємстві ВИПУСК 69, КД
18 Кваліфікацію водія трамвая ІІ класу може бути присвоєно при безперервному стажі роботи не менш двох років водієм трамвая ІІІ класу або достроково після навчання при безперервному стажі роботи не менш одного року водієм трамвая ІІІ класу, якщо він застосовує передові методи роботи, досконало оволодів рухомим складом і опанував техніку водіння, а також протягом останнього року не допускав порушень правил дорожнього руху, правил технічної експлуатації, правил техніки безпеки й відповідних робочих інструкцій КД
19 Кваліфікацію водія трамвая І класу може бути присвоєно при безперервному стажі роботи не менше трьох років водієм трамвая ІІ класу або достроково після навчання при безперервному стажі роботи не менше півтора року водієм трамвая ІІ класу, якщо він застосовує передові методи роботи, досконало оволодів рухомим складом і опанував техніку водіння, а також протягом останнього року не допускав порушень правил дорожнього руху, правил технічної експлуатації, правил техніки безпеки й відповідних робочих інструкцій КД
20 Кваліфікацію водія тролейбуса ІІ класу може бути присвоєно при безперервному стажі роботи не менше двох років водієм тролейбуса ІІІ класу або достроково після проходження навчання при безперервному стажі роботи не менше одного року водієм тролейбуса ІІІ класу, якщо він застосовує передові методи роботи, досконало оволодів рухомим складом і опанував техніку водіння, а також протягом останнього року не допускав порушень правил дорожнього руху, правил технічної експлуатації, правил техніки безпеки й відповідних робочих інструкцій КД
21 Кваліфікація водія тролейбуса І класу може бути присвоєна при безперервному стажі роботи не менш трьох років водієм тролейбуса ІІ класу або достроково після проходження навчання при безперервному стажі роботи не менш півтора року водієм тролейбуса ІІ класу, якщо він застосовує передові методи роботи, освоїв у досконалості рухомий склад і техніку водіння, а також протягом останнього року не допускав порушень правил дорожнього руху, правил технічної експлуатації, правил техніки безпеки й відповідних робочих інструкцій КД