Реєструйся

Щодо розрахунку середньої заробітної плати застрахованої особи


МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 14.02.2014 р. N 72/18/99-14

<…>

Обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку страхових виплат проводиться відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 р. N 1266 (далі — Порядок).

Згідно із пунктами 3, 4 Порядку розрахунковим періодом, за який обчислюється середня заробітна плата для розрахунку допомоги по вагітності та пологах є період роботи за останнім основним місцем роботи перед настанням страхового випадку, протягом якого застрахована особа працювала та сплачувала страхові внески або за неї сплачувалися страхові внески. Таким періодом є останні шість календарних місяців (з першого до першого числа), що передують місяцю, в якому настав страховий випадок.

Місяці розрахункового періоду (з першого до першого числа), в яких застрахована особа не працювала з поважних причин (тимчасова непрацездатність, відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком), виключаються з розрахункового періоду.

Середньоденна заробітна плата (грошове забезпечення) застрахованої особи обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період заробітної плати, з якої сплачується єдиний внесок, на кількість календарних днів за розрахунковий період без урахування календарних днів, не відпрацьованих із зазначених вище поважних причин (пункт 14 Порядку).

Відповідно до пункту 10 Порядку якщо у розрахунковому періоді перед настанням страхового випадку застрахована особа не мала заробітку з поважних причин, що зазначені в пункті 4 Порядку (тимчасова непрацездатність, відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком), або якщо страховий випадок настав у перший день роботи, середня заробітна плата для розрахунку страхових виплат та оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця визначається виходячи з місячної тарифної ставки (посадового окладу), встановленої працівникові на момент настання страхового випадку.

У випадку, наведеному в листі, в розрахунковому періоді відсутня заробітна плата, з якої сплачується єдиний внесок, яка відповідно до Порядку враховується при розрахунку допомоги по вагітності та пологах.

Проте відповідно до статей 4 та 6 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» немає підстав для відмови в наданні матеріального забезпечення за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованій особі. Оскільки застрахована особа більшу частину розрахункового періоду не мала заробітку з причин, віднесених Порядком до поважних, а перебування у відпустці без збереження заробітної плати протягом 14 календарних днів передбачено законодавством, тому не може вважатися неповажною причиною відсутності заробітної плати у розрахунковому періоді, вважаємо, що розрахунок допомоги по тимчасовій непрацездатності слід провести відповідно до пункту 10 Порядку.

Заступник директора Департаменту
начальник відділу
О. Пилипчук

Матеріали до теми


МОЗ атестуватиме служби медицини катастроф та їхніх працівників: що передбачає новий порядок
Кабмін постановою від 7 жовтня 2026 року № 1221 затвердив Порядок проведення атестації служб медицини катастроф та їхніх працівників. Мета ...
Пенсійна реформа-2027: уряд планує змінити підходи до розрахунку пенсій
Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності України має до кінця жовтня 2026 року розробити та подати Кабінету Міністрів законопроєкт про ...
Новий Трудовий кодекс: гнучкий графік не можна буде нав’язати працівнику
Проєкт Трудового кодексу пропонує змінити підхід до встановлення гнучкого режиму робочого часу. Якщо гнучкий режим запроваджується з ініціативи роботодавця, це ...
Кабмін затвердив Стандарт професійної освіти та скасував попередній держстандарт
Кабінет Міністрів України постановою від 2 жовтня 2026 року № 1215 затвердив новий Стандарт професійної освіти. Документ визначає вимоги до ...