...
Реєструйся

Про корисне з Вікторією Ліпчанською


Рада вітати вас, колеги! Літо закінчується, а значить, ми на порозі активного ділового сезону, вирішення цікавих робочих завдань та нових професійних викликів.

Відтепер на сторінках порталу Всеукраїнської асоціації кадровиків та видань «МЕДІА-ПРО» я буду знайомити вас з останніми новинами та роз’яснювати гарячі теми.

Погодьтеся, жити за інструкцією сумно. Жити без інструкції не завжди безпечно.

Жити за Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників іноді складно, але потрібно.
Вона затверджена наказом Міністерством праці України, Міністерством юстиції України, Міністерством соціального захисту населення від 29 липня 1993 року № 58 (далі — Інструкція № 58).

Документ не новий. То в чому ж можуть бути складнощі щодо його застосування — можете запитати ви.

На практиці все і просто, і складно одночасно. За своє існування з моменту набрання чинності з 1993 року і до сьогодення зміни до Інструкції № 58 вносилися 6 разів. Натомість за той же період зміни до Кодексу законів про працю України вносились 99 разів.

Так, стаття 47 КЗпП вже давно містить норму, відповідно до якої працівникам, що стають на роботу вперше, трудова книжка оформляється не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу.

Проте у Інструкції № 58 не передбачено, в який спосіб заповнюється трудова книжка фізичною особою — суб’єктом підприємницької діяльності без створення юридичної особи з правом найму, та фізичними особами, які використовують найману працю, пов’язану з наданням послуг. А дія пункту 2.12 Інструкції № 58 щодо порядку заповнення першої сторінки (титульного аркушу) трудової книжки поширюється тільки на посадових осіб підприємства, тобто заповнення вперше трудових книжок роботодавцями — юридичними особами.

Навіть щодо початку ведення трудових книжок, видачі її вперше Інструкція № 58 потребує значних змін. Але не будемо заглиблюватися у питання, що стосуються суто роботодавців — фізичних осіб.

Давайте поговоримо про порядок ведення самої трудової книжки. Відповідно до порядку, який є загальним для всіх без винятку роботодавців, а саме пункту 2.1 Інструкції № 58, трудові книжки і вкладиші до них заповнюються у відповідних розділах українською і російською мовами. І це за тих обставин, що статтею 10 Конституції України визначено, що державною мовою в Україні є українська мова, а відповідно до статті 13 Закону України «Про засади державної мовної політики» від 3 липня 2012 року № 5029-VI паспорт громадянина України або документ, що його заміняє, і відомості про його власника, що вносяться до нього, виконуються державною мовою і поруч, за вибором громадянина, однією з регіональних мов або мов меншин України. Дія цього положення поширюється й на інші офіційні документи, що посвідчують особу громадянина України або відомості про неї (записи актів громадянського стану і документи, що видаються органами реєстрації актів громадянського стану, документ про освіту, трудова книжка, військовий квиток та інші офіційні документи), а також документи, що посвідчують особу іноземця або особу без громадянства, у разі наявності письмової заяви особи.

Проте відповідні зміни до Інструкції № 58 з 2012 року і до нині внесені не були. Але навіть не ці, безперечно, важливі питання більше за все хвилюють кадровиків-практиків. Усі записи про роботу і нагороди вносять до трудової книжки керівником підприємства або спеціально уповноваженою ним особою та засвідчуються її підписом, печаткою підприємства або печаткою відділу кадрів. А що робити, якщо хтось з тих посадових осіб допустив помилку? Інструкція № 58 містить алгоритм дій лише у стандартних ситуаціях. А як бути у всіх інших випадках? Чи були у вашій практиці не визначені ситуації з помилками у трудових книжках? Можливо, у вирі модного гасла «Скасуємо трудову книжку» взагалі не варто перейматися її правильним заповненням?

Цікаво? Запрошую познайомитися та обговорити тему детально у дні Марафону «Гаряча лінія: консультації». У вашому місті вже незабаром. Я розповім про 25 вимог до ведення трудової книжки та про те, як жити з анахронізмом в епоху змін.

Марафон стартує вже 22 вересня в м. Одеса.

Також поговоримо з вами на такі теми:

  • 10 ознак цивільно-правового договору як привід для зустрічі в суді.
  • 6 ретродокументів, які стануть у нагоді кожному кадровику.
  • Як на виконанні 50% посадових обов’язків зекономити 100% заробітної плати?
  • 2 основні локальні акти роботодавця як запорука кадрової політики на підприємстві.
  • 5 проти 2: переваги та недоліки письмового трудового договору

Детальна програма та форма реєстрації для участі

ЛІПЧАНСЬКА ВІКТОРІЯ,
шеф-редактор кадрового напряму ВД «МЕДІА-ПРО», член Робочої групи з доопрацювання проекту Трудового кодексу України при Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, провідний експерт Всеукраїнської асоціації кадровиків, експерт порталу «Кадровик-онлайн», автор публікацій з трудового законодавства та кадрової справи, юрист за фахом