Набуття трудового стажу складається із тривалого періоду минулого життя особи. Тому ось так взяти і одним законом відкласти очікуване в часі є очевидним порушенням Конституції. Тож нардепи взялися виправляти положення «пенсійної реформи» 2017 року.
Конституційний Суд в рішеннях від 4 червня 2019 року № 2-р/2019 та від 23 січня 2020 року № 1-р/2020 виклали оцінку положень «пенсійної реформи».
Саме ця оцінка знайшла відображення у законопроєкті № 5863 «Про внесення змін до деяких законів України щодо скасування негативних положень «пенсійної реформи».
Мета законопроєкту — встановлення справедливих умов виходу на пенсію. Відповідно, положення про те, що мінімальний розмір пенсії за віком виплачується лише після досягнення 65 років, планують скасувати.
Законопроєктом пропонується:
1) встановити величину оцінки одного року страхового стажу на рівні 1,35%, а також застосовувати цей коефіцієнт при осучасненні пенсій;
2) встановити право на призначення пенсії за віком після досягнення чоловіками 60 років, жінками — 55 років та за наявності страхового стажу не менше 15 років;
3) передбачити можливість призначення державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію для чоловіків після досягнення віку 63 років, а для жінок — 58 років;
4) передбачити заборону на зміну умов призначення пенсії в частині підвищення пенсійного віку та збільшення страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком;
5) скасувати положення про те, що мінімальний розмір пенсії за віком виплачується лише після досягнення особою віку 65 років;
6) скасувати заборону на врахування у страховому стажі періоду, за який проведено одноразову сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;
7) на виконання рішень Конституційного Суду України відновити умови виходу на пенсії за віком на пільгових умовах та за вислугу років, які були встановлені до 2015 року.
Питання, яких торкається законопроєкт, регулюються:
- Конституцією України;
- Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року № 1058-IV;
- Законом України «Про пенсійне забезпечення» від 5 листопада 1991 року № 1788-XII;
- Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 3 жовтня 2017 року № 2148-VIII;
- Законом України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю» від 18 травня 2004 року № 1727-IV.
За словами нардепів, на момент внесення проєкт не потребує видатків із державного бюджету. Скільки буде потрібно після його прийняття буде зрозуміло, якщо їх колеги таки виправлять несправедливість.