...
Реєструйся

Атестація та щорічна оцінка посадових осіб місцевого самоврядування у період дії воєнного стану


Національним агентством України з питань державної служби (далі — НАДС) було надано роз’яснення від 21 листопада 2024 року № 190-р/з щодо атестації та щорічної оцінки посадових осіб місцевого самоврядування у період дії воєнного стану.

Відповідно до частини другої статті 6 Закону України від 07 червня 2001 року № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі — Закон № 2493) НАДС здійснює консультативне та методичне забезпечення служби в органах місцевого самоврядування з урахуванням вимог законодавства про місцеве самоврядування в Україні.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону № 2493 з метою оцінки ділових та професійних якостей, а також кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування, крім осіб, зазначених у частині другій цієї статті, посадові особи місцевого самоврядування один раз на 4 роки підлягають атестації.

Згідно з пунктом 3 Типового положення про проведення атестації посадових осіб місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2001 року № 1440 (далі — Типове положення), у період між атестаціями проводиться щорічна оцінка виконання посадовими особами місцевого самоврядування покладених на них завдань та обов’язків у порядку, визначеному сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті, районної, обласної ради з урахуванням цього Типового положення та особливостей кожного органу місцевого самоврядування. Загальні методичні рекомендації з цих питань розробляються НАДС.

Консультації за телефоном від експертів «КАДРОВИК.UA» — це «швидка невідкладна допомога» для кадровика у багатьох випадках.

Правові та організаційні засади проведення оцінки виконання посадовими особами місцевого самоврядування своїх обов’язків і завдань під час щорічного підбиття підсумків визначені Загальними методичними рекомендаціями щодо проведення щорічної оцінки виконання посадовими особами місцевого самоврядування покладених на них обов’язків і завдань, затвердженими наказом Головдержслужби від 30 червня 2004 року № 102 (далі — Методичні рекомендації).

Згідно з пунктом 1.6 Методичних рекомендацій не підлягають щорічному оцінюванню сільські, селищні, міські голови, голови, заступники голів районних у містах (у разі їх створення), районних, обласних рад, секретарі сільських, селищних, міських рад, працівники патронатної служби, вагітні жінки чи жінки, які працюють менше одного року після виходу з відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами чи по догляду за дитиною, а також особи, прийняті на роботу на визначений термін.

Відповідно до пункту 3.1 Методичних рекомендацій результати щорічної оцінки повинні враховуватися, зокрема, при атестації посадових осіб місцевого самоврядування.

Згідно з пунктом 1 Типового положення з метою підвищення ефективності діяльності посадових осіб місцевого самоврядування один раз на 4 роки проводиться їх атестація, під час якої оцінюються результати роботи, ділові та професійні якості, виявлені працівниками при виконанні обов’язків, визначених типовими професійно-кваліфікаційними характеристиками посад і відображених у посадових інструкціях, що затверджуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті, районної, обласної ради.

У пункті 2 Типового положення передбачено, що не підлягають атестації сільські, селищні, міські голови, голови районних у містах, районних, обласних рад, їх заступники, секретарі сільських, селищних, міських рад, керуючі справами виконавчих комітетів, працівники патронатної служби, особи, які перебувають на займаній посаді менше ніж один рік, молоді спеціалісти, вагітні жінки, чи жінки, які працюють менше ніж один рік після виходу на роботу з відпустки по вагітності і пологах чи догляду за дитиною, особи, прийняті на роботу на визначений термін.

Особи, призначені на посаду на визначений термін, та вагітні жінки можуть проходити атестацію за власним бажанням.

У абзаці першому частини п’ятої статті 10 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі — Закон № 389) передбачено, що у період дії воєнного стану особи призначаються, зокрема, на посади в органах місцевого самоврядування, сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, начальником відповідної військової адміністрації без конкурсного відбору, обовязковість якого передбачена законом, на підставі поданої заяви, заповненої особової картки встановленого зразка та документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад, а також за наявності у Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.

Абзацом третім частини восьмої статті 10 Закону № 389 встановлено, що після припинення чи скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців з дня його припинення чи скасування, зокрема, на посади в органах місцевого самоврядування, на які особи призначені відповідно до абзацу першого частини п’ятої цієї статті, оголошується конкурс. Граничний строк перебування особи на посаді, на яку її призначено відповідно до абзацу першого частини п’ятої цієї статті, становить 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.

Відповідно до статті 23 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) трудовий договір може бути, зокрема, на визначений строк, встановлений за погодженням сторін.

Строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Запрошуємо кадровиків, юристів та керівників відділу кадрів на Кадровий форум «Зміни трудового законодавства та військового обліку — 2024. Що врахувати в роботі на 2025?»

Отже, посадові особи місцевого самоврядування, призначені на посади у порядку, передбаченому абзацом першим частини п’ятої статті 10 Закону № 389, працюють в органі місцевого самоврядування на умовах строкового трудового договору, тобто прийняті на роботу на визначений термін, відповідно, можуть проходити щорічну оцінку та/або атестацію за власним бажанням.

Разом з цим, у разі проходження зазначеними посадовими особами місцевого самоврядування щорічної оцінки та/або атестації, відповідно до пункту 3.1 Методичних рекомендацій та пункту 19 Типового положення, результати атестації та щорічної оцінки виконання ними покладених на них завдань і обов’язків заносяться до особової справи посадової особи. Такі результати розглядаються під час вирішення питань присвоєння чергового рангу, встановлення передбачених законодавством надбавок або зміни їх розміру, а також інших питань проходження служби.

Пунктом 21 Типового положення передбачено, що посадова особа місцевого самоврядування, визнана за результатами атестації такою, що не відповідає займаній посаді, звільняється з роботи відповідно до пункту 2 статті 40 КЗпП.

Окремо повідомляємо, що роз’яснення міністерств, інших центральних органів виконавчої влади мають лише інформаційний характер і не встановлюють правових норм.

Джерело: Національне агентство України з питань державної служби

Кадровий форум «Зміни трудового законодавства та військового обліку — 2024. Що врахувати в роботі на 2025?»

Матеріали до теми


Щодо продовження трудових відносин із працівником зі статусом біженця за кордоном
Законодавством про працю не передбачено обов’язку працівника повідомляти роботодавця про своє місцезнаходження та отримання статусу біженця або визнання його особою, ...
Проведення атестації робочих місць за умовами праці під час воєнного стану
Атестація може проводитись і є обов’язковою для робочих місць із наявними шкідливими виробничими факторами. Проте відповідно до пункту 3.4 Методичних ...
Допомога по тимчасовій непрацездатності у разі відсторонення від роботи
У Пенсійному фонді України роз’яснили питання щодо надання допомоги по тимчасовій непрацездатності під час відсторонення від роботи без збереження заробітної ...