Зразок побудови та наповнення професійного стандарту професії «кухар»
Назва розділу професійного стандарту |
||||
Коментар |
Зразок оформлення професійного стандарту професії «кухар» |
|||
1. Загальні відомості професійного стандарту |
||||
1.1. Основна мета професійної діяльності |
||||
Стисло зазначається найбільш характерна ознака професійної діяльності |
Основною метою професійної діяльності кухаря є приготування та відпуск страв, кулінарних виробів і напоїв |
|||
1.2. Назва виду економічної діяльності |
||||
Зазначаються назва секції, розділу, групи і класу виду економічної діяльності та їхній код згідно з КВЕД |
Секція І «Тимчасове розміщення й організація харчування»; розділ 56 «Діяльність із забезпечення стравами та напоями»; групи 56.1 «Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування», 56.2 «Постачання готових страв», 56.3 «Обслуговування напоями» |
|||
1.3. Назва виду професійної діяльності |
||||
Зазначається назва розділу, підрозділу, класу, підкласу чи групи класифікаційного угруповання та їхній код згідно з КП |
Розділ 5 «Працівники сфери торгівлі та послуг»; підрозділ 51 «Працівники, що надають персональні та захисні послуги»; клас 512 «Доглядачі будинків та працівники закладів ресторанного господарства»; підклас 5122 «Кухарі» |
|||
1.4. Назва професії (професійна назва роботи) |
||||
Зазначається код професії (професійної назви роботи) згідно з КП. Розробники професійного стандарту мають розрізняти поняття «професія» та «професійна назва роботи». Професійна назва роботи є складовою професії та, як правило, збігається з однією чи кількома трудовими функціями (одиницями професійного стандарту) |
«Кухар» — професія, а «Кухар судновий» чи «Шеф-кухар» — професійні назви роботи, які мають однаковий код КП — 5122 |
|||
1.5. Узагальнена назва професії |
||||
За потреби зазначаються узагальнені назви професій або нові їхні назви, що виникають у процесі функціонального аналізу: «металург», «будівельник», «науковець», «бариста», «спічрайтер» тощо |
«Кухар» |
|||
1.6. Професійна кваліфікація |
||||
Зазначається професійна кваліфікація чи професійна кваліфікація за розрядом (класом, категорією, групою) або назва професійної кваліфікації |
«Кухар 3-го (4, 5, 6-го) розряду» |
|||
1.7. Вимоги до державної сертифікації |
||||
За потреби в цьому підрозділі зазначається наявність вимог до незалежного оцінювання та присвоєння професійних кваліфікацій відповідно до чинних нормативно-правових актів. До так званих «регульованих» належать, зокрема, такі професії: «моряк», «пілот», «диспетчер авіаційного руху», «фахівець з неруйнівного контролю», «адвокат», «нотаріус» тощо |
|
|||
1.8. Назви типових посад |
||||
За потреби зазначаються посади, які може обіймати особа за відповідною професією, віднесеною до відповідних розділів КП |
Для професії «кухар» це можуть бути посади «Кухар 3-го (4, 5, 6-го) розряду», «Старший кухар», «Шеф-кухар», «Кухар дитячого харчування» |
|||
1.9. Місце професії (посади, професійної назви роботи) в організаційно-виробничій структурі підприємства (установи, організації) |
||||
У цьому підрозділі зазначається назва структурного підрозділу підприємства, установи, організації (цех, зал, дільниця, відділ, сектор, департамент тощо), де розташоване робоче місце працівника чи переважно відбувається (здійснюється) його трудова (професійна) діяльність; під чиїм безпосереднім керівництвом він працює; кому із працівників він може давати доручення, розпорядження, вказівки тощо |
Кухня, цех, зал чи інше приміщення, призначене для приготування їжі; підпорядкованість начальникові зміни (цеху) або шеф-кухарю тощо |
|||
1.10. Умови праці |
||||
За потреби зазначаються умови праці, які характеризують виконання робіт за відповідною професією, у т. ч. шкідливі, важкі та несприятливі, зокрема щодо температурних, радіаційних та атмосферних характеристик, допустимих рівнів запилення, шуму, вібрації тощо |
Для професії «кухар» допустимі умови праці з окремою наявністю ризиків від впливу високих температур біля кухонних плит та інших гарячих поверхонь |
|||
1.11. Засоби захисту |
||||
За потреби зазначаються індивідуальні (спеціальний одяг, взуття, головні убори, респіратори тощо) та колективні (вогнегасники, кондиціонери, витяжки тощо) засоби захисту |
Вогнегасник, кондиціонер, витяжка |
|||
1.12. Умови допуску до роботи за професією |
||||
За потреби зазначаються вимоги до певної професії. Наприклад: проходження медичного огляду, психофізіологічної експертизи, навчання щодо безпечного ведення робіт; навчання з охорони праці та пожежної безпеки; навчання з технічної експлуатації обладнання; отримання дозволу на виконання робіт з підвищеною небезпекою; стажування на робочому місці у визначений керівництвом строк тощо |
Наявність особистої медичної книжки та проходження медичного огляду в установленому порядку, навчання з охорони праці та пожежної безпеки; навчання з технічної експлуатації обладнання |
|||
1.13. Документи, що підтверджують професійну та освітню кваліфікації, їх віднесення до рівня НРК |
||||
Зазначаються назви документів про присвоєння освітньої (за наявності) та професійної кваліфікацій (диплом, свідоцтво, посвідчення, сертифікат тощо); рівень НРК для цієї (цих) кваліфікації(ій) |
Диплом про присвоєння освітньої кваліфікації «кваліфікований робітник» та професійної кваліфікації «кухар 3-го (4, 5, 6-го) розряду». Для цієї професії, виходячи з компетентностей, зазначених у професійному стандарті, та з описів (дескрипторів) НРК, «кухар 4-го розряду» належить до 3-го рівня НРК, а «кухар 5-го розряду» — до 4-го рівня НРК |
|||
2. Навчання та професійний розвиток |
||||
Зазначаються (де це необхідно) часткові професійні кваліфікації та рівні НРК, які їм відповідають |
|
|||
2.1. Первинна професійна підготовка (назва кваліфікації) |
||||
2.2. Перепідготовка (назва кваліфікації) |
||||
2.3. Підвищення кваліфікації з присвоєнням нового рівня освіти (назва кваліфікації) |
||||
2.4. Підвищення кваліфікації без присвоєння нового рівня освіти (назва кваліфікації) |
||||
2.5. Спеціальне, спеціалізоване навчання (назва кваліфікації) |
||||
3. Нормативно-правова база, що регулює відповідну професійну діяльність |
||||
Наводиться перелік відповідних законодавчих актів, норм, регламентів, стандартів |
ІСО 9001, ІСО 22000 |
|||
4. Загальні компетентності |
||||
До загальних компетентностей, притаманних усім трудовим функціям за певною професією, належать соціальні, екологічні тощо, наприклад: уважність; розвинена зорова та слухова пам’ять; емоційна стійкість; стресостійкість; відповідальність; розвинена орієнтація в просторі; здатність до адаптації; здатність діяти в нестандартних ситуаціях; здатність працювати в команді; запобігання конфліктним ситуаціям |
Для професії «кухар» загальними компетентностями є здатність відповідально ставитися до професійної діяльності; володіння професійною лексикою; здатність діяти в нестандартних ситуаціях; здатність працювати в команді; дотримання професійної етики; запобігання конфліктним ситуаціям; здатність прогнозувати результати діяльності |
|||
5. Перелік трудових функцій |
||||
Подаються умовні позначення та назви трудових функцій професійного стандарту. Такі позначення встановлює робоча група. Це може бути цифрове (1, 2, 3, …), літерне (А, Б, В, …) чи змішане позначення |
Вибираємо літерне позначення: В. Проводити технологічний процес приготування страв, кулінарних виробів та напоїв |
|||
6. Опис трудових функцій |
||||
Подаються умовні позначення та назви трудових функцій, компетентностей, знань, умінь і навичок. Такі позначення встановлює робоча група. Це може бути цифрове (1, 2, 3, …), літерне (А, Б, В, …) чи змішане позначення |
Обираємо змішане умовне позначення: трудова функція позначається літерою (наприклад, А), компетентність — цифрою після літери, яка позначає трудову функцію (наприклад, А.1.), позиція щодо необхідних знань — літерою В, а після неї — цифрою (А.1.В.1), необхідне уміння чи навичка — літерою У чи Н відповідно, а після неї —порядковою цифрою (А.1.У.1 чи А.1.Н.1) |
|||
Приклад опису трудових функцій професії «кухар» |
||||
Трудові функції |
Професійні компетентності (за трудовою дією або групою трудових дій) |
Предмети та засоби праці (обладнання, устаткування, матеріали, продукти, інструмент) |
Знання |
Уміння та навички |
А. Проводити підготовку до технологічного процесу приготування страв, кулінарних виробів та напоїв |
А.1. Проводити механічну кулінарну обробку дичини |
Індивідуальні та колективні засоби захисту, кухонне обладнання та інвентар, санітарні та мийні засоби, холодильники, морозильні шафи тощо |
В.1. Основні характеристики різних видів дичини (тушок диких тварин і птиці). |
У.1. Дотримуватися умов зберігання дичини в охолодженому і замороженому вигляді. |
7. Дані щодо розроблення та затвердження професійного стандарту |
||||
7.1. Розробник професійного стандарту |
||||
7.2. Суб’єкт перевірки професійного стандарту |
||||
7.3. Дата затвердження професійного стандарту |
||||
7.4. Дата внесення професійного стандарту до Реєстру професійних стандартів |
||||
7.5. Рекомендована дата наступного перегляду професійного стандарту |
Сподіваємося, що з розвитком системи професійних стандартів освітні програми навчальних закладів стануть більш наближені до сучасних вимог роботодавців, що сприятиме підвищенню якості робочої сили.
Олександр Носіков, провідний науковий співробітник НДІ праці і зайнятості населення Міністерства соціальної політики України і НАН України, канд. соціол. наук