НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ
ЛИСТ
від 29.12.2015 р. N 7234/10-15
Національне агентство України з питань державної служби в межах повноважень опрацювало <…> лист від 8 грудня 2015 року N 12/1044 щодо надання роз’яснень стосовно звільнення голів та секретарів місцевих рад у разі їх повторного обрання на ці посади.
Відповідно до підпункту 8 пункту 4 Положення про Національне агентство України з питань державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року N 500, Нацдержслужба надає роз’яснення щодо застосування законодавства з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування.
Згідно з статтею 7 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування” правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, законами України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про статус депутатів місцевих рад”, “Про місцеві вибори”, цим та іншими законами України.
Відповідно до частини третьої статті 7 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування” на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Статтею 10 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування” передбачено, що прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється, зокрема:
• на посаду сільського, селищного, міського голови в порядку, встановленому Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”;
• на посаду секретаря сільської, селищної, міської ради шляхом обрання відповідною радою.
Згідно із статтею 12 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (далі – Закон) сільський, селищний голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.
Статтею 141 Конституції України визначено, що строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п’ять років.
Відповідно до статті 42 Закону повноваження сільського, селищного голови починаються з моменту оголошення відповідною міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Повноваження сільського, селищного голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону.
Згідно із статтею 50 Закону секретар сільської, селищної ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного голови.
Відповідно до статті 45 Закону строк повноважень місцевої ради, обраної на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.
Згідно із частиною першою статті 141 Конституції України строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п’ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.
Статтею 20 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування” передбачено, що, крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”, цим та іншими законами України.
Таким чином, закінчення строку повноважень сільського, селищного, міського голови, секретаря сільської, селищної, міської ради є однією з підстав припинення служби в органах місцевого самоврядування.
Крім того, законодавством не передбачено можливості продовження строку повноважень сільського, селищного, міського голови або секретаря сільської, селищної, міської ради, у разі їх обрання на новий строк.
Тому у разі закінчення строку повноважень сільський, селищний, міський голова, секретар сільської, селищної, міської ради підлягають звільненню відповідно до Закону. У такому випадку, на думку Нацдержслужби, в трудовій книжці робиться запис про звільнення у зв’язку із закінченням строку повноважень з посиланням на відповідну статтю Закону.
Таким чином, Нацдержслужба вважає, що у разі обрання сільського, селищного, міського голови, секретаря сільської, селищної, міської ради на новий строк до трудової книжки спочатку вноситься запис про звільнення у зв’язку із закінченням строку повноважень, а потім запис про обрання на посаду.
Крім того, зазначаємо, що відповідно до пункту 5 статті 17 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Центральна виборча комісія здійснює консультативно-методичне забезпечення діяльності виборчих комісій та комісій з референдумів, приймає обов’язкові для використання в роботі виборчих комісій та комісій з референдумів роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.
Враховуючи викладене щодо порядку реєстрації територіальними виборчими комісіями обраних депутатів міських, сільських, селищних рад, а також сільських, селищних, міських голів, пропонуємо звернутися до Центральної виборчої комісії.
Окремо повідомляємо, що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади мають лише роз’яснювальний (інформаційний) характер і не встановлюють правових норм.
Голова | К. Ващенко |