Чи існує на рівні законодавства заборона направляти працівників, включених до списку військовозобов’язаних, для проходження медичного огляду з метою визначення їх придатності до військової служби?
Механізм бронювання під час воєнного стану військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, врегульовано Порядком бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 05.06.2024 № 650).
Довідково: військовозобов’язані — це особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави (статті 1 Закону України від 25 березня 1992 року № 2232-XII «Про військовий обов’язок і військову службу».
У згаданому Порядку бронювання зазначено, що бронювання військовозобов’язаних здійснюється згідно з рішенням Мінекономіки за списками військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, погодженими Міноборони (військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органі Міноборони, — за списками, погодженими СБУ, Службою зовнішньої розвідки, розвідувальним органом Міноборони).
Вебінар «Зміни у веденні військового обліку та бронюванні» (запис)
Відповідно до пунктів 58, 69 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560, органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації зобов’язані оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язаним працівникам (державним службовцям), які заброньовані у порядку, визначеному
Кабінетом Міністрів України, у районному (міському) ТЦК та СП, на території відповідальності якого вони розміщуються. Процедура надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з бронюванням не передбачає направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.
Однак, законодавство не забороняє направляти працівників, включених до списку військовозобов’язаних, для проходження медичного огляду з метою визначення їх придатності до військової служби.
Списки військовозобов’язаних до Міноборони на погодження подають:
- органи державної влади, інші державні органи;
- Національна поліція, Національне антикорупційне бюро, Державне бюро розслідувань, органи прокуратури, БЕБ, ДСНС, Державна кримінально-виконавча служба, Служба судової охорони, суди, Конституційний Суд України, Вища рада правосуддя, Вища кваліфікаційна комісія суддів України, ДСА, установи системи правосуддя та органи досудового розслідування;
- підприємства, установи та організації, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
Керівники органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій відповідають за включення військовозобов’язаних працівників до списків, а також за відповідність облікових даних військовозобов’язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам.
Форма, порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 559.
Зокрема, військово-обліковий документ є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку, який оформляється (створюється) та видається громадянину України, який є призовником, військовозобов’язаним або резервістом, у тому числі, якщо він був виключений з військового обліку. Військово-обліковий документ оформляється (створюється) та видається (замінюється) в електронній або паперовій формі, містить відомості про військове звання і військово-облікову спеціальність. Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.
Згідно з абзацом першим пункту 10 Порядку бронювання Міноборони розглядаються списки військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, щодо повноти заповнення та наявності обґрунтувань. Після розгляду погоджені списки Міноборони подає до Мінекономіки.
З метою оформлення військовозобов’язаним відстрочки Мінекономіки надсилає рішення про бронювання військовозобов’язаних:
- органам державної влади, іншим державним органам, якими подано списки;
- Міноборони (СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органу Міноборони).
Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації:
- видають військовозобов’язаному засвідчений підписом керівника та скріплений печаткою витяг із зазначеного рішення. Цей витяг з наказу Мінекономіки є документом, що підтверджує надання військовозобов’язаному відстрочки;
- надсилають до ТЦК та СП повідомлення про бронювання військовозобов’язаного для зарахування його на спеціальний військовий облік (у п’ятиденний строк з дня видачі витягу військовозобов’язаному).
Військовозобов’язаним, заброньованим згідно з рішенням Мінекономіки, надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації. У згаданому рішенні Мінекономіки також зазначається строк дії відстрочки.
На підставі рішення Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаних ТЦК та СП у строк не більш як п’ять робочих днів з дня його отримання зараховує такого військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік із внесенням відомостей про надану відстрочку в Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Відповідно до пункту 17 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджених постановою КМУ від 30 грудня 2022 року № 1487, на спеціальному військовому обліку перебувають військовозобов’язані, які згідно із Законом України від 21 жовтня 1993 року № 3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» заброньовані за державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями на період мобілізації та на воєнний час.
Що може бути підставою для відмови ТЦК та СП у зарахуванні військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік?
Підставою для відмови ТЦК та СП у зарахуванні військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік може бути зазначення в рішенні Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаного неправильної інформації про:
- прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), рік народження, військово-облікову спеціальність (профіль);
- найменування (повне та скорочене) та місцезнаходження органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації;
- код згідно з ЄДРПОУ (за наявності).
Відтак, у разі надходження до Міноборони на погодження списку військовозобов’язаних, він буде розглянутий у встановленому порядку.
Вадим ЖУРАКОВСЬКИЙ, директор Департаменту мобілізації Міністерства оборони України, полковник
(Витяг з листа Департаменту мобілізації Міністерства оборони України від 25.07.2024 № 220/25/ВихЗПІ/32)
Джерело: Міноборони