...
Реєструйся

Менше довідок, більше сервісу: як закон про адмінпроцедуру полегшує життя українців


З прийняттям Закону України від 17 лютого 2022 року № 2073-IX «Про адміністративну процедуру» (далі — Закон № 2073) в Україні запроваджено новий ключовий для адміністративної процедури принцип — офіційності, що суттєво змінює підходи до взаємодії між державою та громадянами. Згідно зі статтею 16 Закону № 2073 адміністративні органи зобов’язані самостійно встановлювати обставини, необхідні для вирішення справи, у тому числі без залучення особи організовувати витребування документів та відомостей, отримувати погодження та висновки, необхідні для вирішення справи.

Навчання для кадровиків — семінари, курси, тренінги, вебінари
Індивідуальні курси кадровиків з нуля: 0 (800) 21 99 77

Цей принцип передбачає, що адміністративні органи повинні збирати документи та інформацію з власної ініціативи, не покладаючи цей обов’язок на громадян, якщо це не прописано в законі. Також вони не можуть вимагати від особи надання документів та відомостей, що вже є у володінні адміністративного органу або у володінні органів державної влади, органів влади Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ або організацій, що належать до сфери їх управління.

Це значно зменшує адміністративні бар’єри для громадян і підприємств, які часто стикаються з формальними відмовами через неповний перелік документів.

Експрес-курс «Облікові документи кадрової служби та порядок їх ведення»
0 (800) 21 99 77 • E-mail: info@mediapro.com.ua

Основна мета цього принципу — спростити процедури для громадян, звільнивши їх від необхідності виконувати роль «кур’єра» між різними державними установами. Принцип офіційності зобов’язує адміністративні органи до проактивної діяльності та належного встановлення обставин справи.

Принцип офіційності міститься та реалізовується й в інших нормах Закону № 2073, зокрема: «Обов’язки адміністративного органу під час підготовки справи» (ст. 47); «Витребування документів та відомостей» (ст. 48), «Дослідження обставин справ» (ст. 52), «Докази» (ст. 53) та інші.

Наприклад, відповідно до статті 52 Закону № 2073:

  • орган в рамках законодавства самостійно визначає обсяг обставин справи, необхідний йому для вирішення справи. При цьому адміністративний орган може брати до уваги доводи учасників адміністративного провадження, докази та клопотання, які йому надають в рамках провадження;
  • адміністративні органи повинні належно та неупередженого здійснювати дослідження всіх обставин справи, незважаючи на те, чи сприятливі або несприятливі вони для учасників адміністративного провадження;
  • забороняється вимагати надання доказів, які не стосуються обставин справи, а також покладати обов’язок збору документів на особу.

Зразки документів • Посадові інструкції • Робочі інструкції
Для довідок: 0 (800) 21 99 77

Принцип офіційності також має значення при вирішенні колізій між різними нормативними актами, особливо у випадках формальної відмови у задоволенні заяви через неповний перелік документів або виявлення недостовірних відомостей. Адміністративні органи повинні перевіряти недостовірні дані, а не механічно відмовляти заявникам.

Крім того, важливо, щоб адміністративні органи взаємодіяли з іншими державними установами для отримання відомостей, які вже є в їхньому розпорядженні або в публічних електронних реєстрах. Це може суттєво зменшити кількість судових спорів на початку дії Закону № 2073. З новими цифровими технологіями реалізація принципу офіційності стане ще більш ефективною.

Джерело: Мін’юст

Сервіс «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» для кадровика

Матеріали до теми