...
Реєструйся

Нове в законодавстві: Уряд не тільки дозволив швидко звільняти чиновників, а ще й позбавив їх доплат


Пропрезидентська партія запускає реформу державної служби, яка торкнеться 260 тисяч українських чиновників.

У четвер, 20 вересня, парламент проголосував у цілому за відповідний проект. Згідно з цим документом, державну службу хочуть зробити контрактною і спростити процес звільнення недобросовісних чиновників.

Прийнята реформа розширює повноваження уряду щодо найму держслужбовців на найвищі пости.

Реформа за 3 тижні

Рівно три тижні знадобилося пропрезидентській більшості для того, щоб провести масштабну реформу державної служби. Причому нова реформа пройде всього через чотири роки після того, як новації в держслужбу були внесені попередньою владою.

Реформа торкнеться 19 міністерств, 24 служби, 24 Держагенств, 4 інспекцій, 7 центральних органів виконавчої влади з особливим статусом, в яких працює 240 тисяч держслужбовців. У цьому році на їх оплату праці було виділено 26 мільярдів гривень з держбюджету.

Після того як закон набуде чинності, держслужбу чекають такі зміни:

• на держслужбу почнуть набирати контрактників;
• якщо раніше мінімальний термін проходження строку випробування не був встановлений, тепер він становитиме не менше трьох місяців;
• створюється єдиний портал вакансій в системі держслужби;
• будуть ліквідовані ранги, а також доплати за додаткове навантаження;
• уріжуть повноваження комісії, відповідальної за конкурси на держслужбу.

Введення новацій відбудеться не одночасно. Наприклад, додаткові стимулюючі надбавки держслужбовцям будуть виплачувати до кінця 2021 року. А приймати на роботу контрактників почнуть набагато раніше — вже з 1 січня 2020.

Контрактна держслужба — це одна з найяскравіших новацій закону. Укладення контракту стане можливо на три роки (в первинному проекті передбачалося, що максимальний термін контракту становитиме 5 років). Для тих, кого будуть набирати за контрактом, пропишуть конкретні очікування від їхньої роботи. Цікаво, що в проекті міститься і норма про те, що умови роботи держслужбовців-контрактників мають бути конфіденційними, а це дає чималі лазівки для корупції. У такому випадку за контрактом можна було б набирати людей на захмарні зарплати, не побоюючись розголосу цих сум. Але це положення з фінального тексту буде виключено.

Нардеп Олександр Корнієнко під час виступу в парламенті заявив, що 7 % від загальної кількості держслужбовців зможуть бути на контракті для роботи над якимись проектами. Йдеться про 14 тисячах держслужбовців.

«Ми будемо використовувати контракт там, де потрібні фахівці, які не будуть працювати 10–20 років, а потрібні для якихось проектних історій. Наприклад, говорячи про реформи в сфері цифрових трансформацій, яку ми зараз будемо впроваджувати, то такі фахівці не будуть 20 років працювати. Вони зроблять проект, запустять і підуть працювати далі», — пояснив Корнієнко.

Зарплати на розсуд Кабміну

За новим законом зміниться і порядок нарахування зарплати держслужбовцям.

Останній раз оклади держслужбовцям підвищували з 25 червня нинішнього року. Для деяких посад підвищення відбулося в 1,5 рази. Наприклад, оклади голів сільрад з мінімальних 7 500 зросли до 9 500, а максимальний оклад з 12 200 виріс до 15 100 грн. Але це тільки оклад. Надбавки, в тому числі за понаднормову роботу, і премії значно збільшували суму виплати держслужбовцям.

Крім того, в червні нинішнього року приблизно в 4–5 разів зросли і надбавки за ранг. Наприклад, максимальна надбавка за 1 ранг склала 1 000 грн (до 24 червня 2019 року вона була 200 грн).

Так, в серпні нинішнього року фахівці Центру економічної стратегії провели дослідження і з’ясували, що в українських реаліях доплати держслужбовцям залежать від лояльності керівництва і фінансових ресурсів у державного органу, але ніяк не від результатів діяльності працівника. В середньому премії і доплати держслужбовців на керівних посадах становлять до 48 %, а серед всіх держслужбовців — 40 % від окладу. Наприклад, за 2018 рік на стимулюючі надбавки та премії виділили 32 % сукупного фонду оплати праці державних службовців (приблизно 9 млрд грн).

Як і чинний закон, новий передбачає, що зарплата для держслужбовців не може бути менше, ніж 2 прожиткових мінімуми. Але це теж «голий» оклад. За фактом зарплата держслужбовця складатиметься з посадового окладу, надбавки за вислугу років та премії. Інші доплати встановлюватимуться Кабінетом Міністрів. Зміниться і сама схема посадових окладів держслужбовців — якщо раніше вони залежали від групи за посадами, то тепер розмір окладу буде залежати від рівня державного органу (з урахуванням соціально-економічних, демографічних, кліматичних, екологічних та інших особливостей місця знаходження органу влади).

Рішення про призначення візьмуть без конкурсу

Новий закон скасував частину повноважень Комісії з питань вищого корпусу державної служби. Така комісія була створена влітку 2016 року, до неї увійшли представники Верховної Ради, президента, уряду, Федерацій роботодавців та профспілок, Державної судової адміністрації, керівники Нацагентства держслужби і Національного агентства з питань запобігання корупції (тепер замість керівників до комісії увійдуть представники цих органів). За своїм функціоналом вона відповідала за організацію і проведення конкурсів на зайняття посад держслужби категорії «А» (тобто керівників центральних органів виконавчої влади та їх заступників, державного секретаря, керівників апарату Конституційного суду, Верховного суду, Судової адміністрації). Тепер до категорії «А» внесуть ще керівника апарату Верховної Ради і його заступників, а також керівників апарату допоміжних органів, які буде створювати президент.

А безпосередньо повноваження комісії буде змінено. По-перше, у комісії відбирають права звільняти і переводити держслужбовців категорії «А» на інші посади. По-друге, якщо раніше комісія після конкурсу вносила пропозиції щодо переможцю конкурсу і тому, хто посів друге місце, то тепер можна буде подавати 5 кандидатур. А вже з них суб’єкт призначення або керівник державної служби сам вибере переможця конкурсу.

Прийняття рішень комісією спрощується. Раніше для кворуму потрібно було дві третини присутніх (тобто 8 осіб з 12 членів), тепер — тільки половина.

«Цей законопроект розв’язує руки і створює дуже прості умови для прем’єр-міністра, Кабміну звільняти або призначати тих чи інших держслужбовців. З одного боку, це може дати позитивний результат — оскільки буде просто звільнити саботажників і набрати нових людей, але з іншого боку, він може забезпечити політичні переслідування, звільнення за нелояльність до керівництва», — зазначив нардеп від «Голосу» Роман Лозинський.

Про те, що цей закон «закріпачує держслужбу під політичні забаганки» заявила в Раді й нардеп від «Європейської солідарності» Іванна Климпуш-Цинцадзе. За її словами, «ми отримаємо міністрів, які формують під себе команди і будуть такими питомими князівствами управляти», — зазначила вона.

«Ми хочемо, щоб було повна довіра до Кабміну і міністрів, щоб було розуміння, що якщо ти сьогодні отримуєш повноваження, то завтра ти несеш відповідальність за них», — парирує на ці звинувачення депутат від «Слуги народу» Андрій Герус.

Про те, що відтепер не буде критеріїв, за якими Кабміном визначатиметься переможець конкурсу, і спрощуються можливості для звільнення чиновників, а це дає підстави для зловживання, йдеться і в експертному висновку Головного юруправління Ради. Воно рекомендувало парламенту відправити закон на повторне друге читання, пропрацювавши це зауваження і низку інших.

Наприклад, юристи критикують норму про те, що термін попередження про зміну умов праці скорочується з нинішніх 60 днів до 30. «Такі зміни … знижують рівень захищеності держслужбовців при здійсненні їх професійної діяльності в інтересах держави», — зазначили в юруправлінні.

Але незважаючи на ці рекомендації, «Слуги народу» в 228 голосів підтримали цей проект (всього на 2 голоси більше, ніж мінімально необхідна кількість голосів). При чисельності фракції в 254 особи.

 

Матеріали до теми


Діють інструкції до проведення іспитів на рівень володіння державною мовою
Національна комісія зі стандартів державної мови затвердила Інструкції до проведення іспитів на рівень володіння державною мовою. Відповідне рішення від 22 ...