ЗАПИТАННЯ
Відповідно до листка непрацездатності лікарняний було відкрито з 5 по 16 серпня. Проте 16 серпня відповідно до акта огляду МСЕК з цієї дати їй установлено інвалідність. Чи повинно підприємство оплачувати цей день тимчасової непрацездатності, якщо працівниця відмовилася від отримання пенсії по інвалідності?
ВІДПОВІДЬ
Насамперед варто зважати на ч. 2 ст. 15 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі — Закон № 1105), де вказано:
Допомога по тимчасовій непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, виплачується уповноваженим органом управління застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі — МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Отже, допомогу по тимчасовій непрацездатності виплачує ПФУ застрахованим особам із шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення інвалідності застрахованій особі.
У разі визнання хворого особою з інвалідністю листок непрацездатності закривають днем надходження документів хворого на МСЕК, з обов’язковим зазначенням у ньому дати встановлення інвалідності (п. 4.3 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ від 13 листопада 2001 року № 455). У листі ПФУ від 20 січня 2024 року № 2800-030401-8/10415 вказано, що допомогу за день установлення інвалідності та за день огляду МСЕК не надають.
Кадрова система «КАДРИ.UA» — сучасний інструмент кадрових рішень
0 (800) 219-977 • E-mail: podpiska@mediapro.com.ua
Тобто факт установлення МСЕК застрахованій особі групи інвалідності є підставою для припинення надання допомоги по тимчасовій непрацездатності.
Такий підхід до оплати дня встановлення інвалідності пояснюється тим, що відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» в разі настання інвалідності, що спричинила повну або часткову втрату здоров’я, застрахованій особі призначають пенсію по інвалідності. При цьому пенсію призначають на весь час інвалідності, установленої МСЕК (ст. 34).
Разом із тим, якщо застрахована особа не звертається за оформленням пенсії по інвалідності, це не змінює порядку нарахування допомоги у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю. Про це йшлося в листі ПФУ від 8 липня 2024 року № 2800-030401-8/41361, де вказано, що не має значення, чи відмовляється застрахована особа від призначення їй пенсії:
…застрахованій особі група інвалідності була встановлена 28.06.2024, що є датою закриття листка непрацездатності, за який допомога по тимчасовій непрацездатності не надається, незважаючи на те, що особа не буде оформляти пенсію по інвалідності.
Таким чином, у цій ситуації застрахованій особі має бути призначено оплату перших п’яти днів непрацездатності за рахунок роботодавця з 5 по 9 серпня та виплату допомоги за рахунок ПФУ за період із 10 по 15 серпня.
Рішення щодо неврахування дня встановлення інвалідності під час оплати лікарняного потрібно приймати за умови, що в роботодавця є документальне підтвердження щодо дати встановлення інвалідності (зокрема копія форми № 157-1/о, яку надав працівник).
Раніше писали: Оплата «лікарняного» під час щорічної відпустки та простою
Варто нагадати, що відповідно до пп. 1 ч. 2 ст. 9 Закону № 1105 застрахована особа зобов’язана надавати страхувальнику достовірні документи, на підставі яких призначають страхові виплати і надають соціальні послуги. Якщо ж працівник не надає роботодавцю форму № 157-1/о, а лише обмежується усним повідомленням про проходження МСЕК, то роботодавець має самостійно перевірити інформацію щодо встановлення інвалідності цьому працівнику. ПФУ в листі від 17 липня 2024 року № 2800-030401-8/43706 вказував, що страхувальник може з’ясувати необхідну інформацію так:
1) звернутися із запитом до закладу охорони здоров’я, лікар якого сформував медичний висновок про тимчасову непрацездатність, щоб з’ясувати, чи було встановлено інвалідність його працівнику;
2) звернутися до територіального управління ПФУ за місцем обліку як страхувальника щодо проведення перевірки обґрунтованості видачі електронного листка непрацездатності для підтвердження факту огляду працівника МСЕК та її рішення.
Підтвердженням установлення інвалідності може бути Повідомлення підприємству, установі, організації про результати огляду медико-соціальною експертною комісією (форма № 162/о), яке МСЕК має надіслати роботодавцю (п. 24 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженого постановою КМУ від 3 грудня 2009 року № 1317), за формою, затвердженою наказом МОЗ від 30 липня 2012 року № 577 «Про затвердження форм первинної облікової документації, що використовується в медико-соціальних експертних комісіях». У пункті 12 Повідомлення зазначають номер акта про огляд МСЕК.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 15 Закону № 1105 припинення надання допомоги стосується саме виплат за рахунок ПФУ.
Тобто, якщо йдеться про оплату перших п’яти днів непрацездатності, то на такі виплати це правило не поширюється. Адже в ч. 2 ст. 15 Закону № 1105 вказано, що такі виплати нараховують відповідно до Порядку оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів роботодавця, затвердженого постановою КМУ від 26 червня 2015 року № 440, де немає жодних застережень щодо припинення виплат у зв’язку з установленням застрахованій особі групи інвалідності.
Джерело: Бухгалтер.UA