ЗАПИТАННЯ
У зв’язку з тривалим стаціонарним лікуванням директора ТОВ його обов’язки виконує заступник. Його посадовою інструкцією передбачено, що він має право підписувати документи в разі відсутності директора. Чи потрібно в такій ситуації оформлювати інші документи щодо повноваження заступника?
ВІДПОВІДЬ
Передусім нагадаємо, що директор — це виконавчий орган товариства і його компетенцію визначають загальні збори товариства своїм рішенням (ч. 1 ст. 99 ЦКУ).
Зразки документів • Посадові інструкції • Робочі інструкції
Для довідок: 0 (800) 219-977
Крім того, у ч. 1 ст. 92 ЦКУ визначено, що призначення на посаду директора та його повноваження визначаються установчими документами:
«Стаття 92. Цивільна дієздатність юридичної особи
1. Юридична особа набуває цивільних прав та обов’язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону.
Порядок створення органів юридичної особи встановлюється установчими документами та законом.
…
3. Орган або особа, яка відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступає від її імені, а також яка є членом колегіального виконавчого органу юридичної особи, з моменту її вступу на посаду набуває обов’язків щодо такої юридичної особи, зокрема зобов’язана діяти виключно в інтересах юридичної особи, добросовісно і розумно, у межах повноважень, наданих статутом юридичної особи і законодавством, і у спосіб, який, на її добросовісне переконання, сприятиме досягненню мети діяльності юридичної особи, у тому числі уникаючи конфлікту інтересів».
Аналогічні положення передбачені у ч. 5 ст. 65 ГКУ:
«Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами».
Читайте також: Працівник працює на посаді мобілізованого працівника, у який строк звільнити?
Отже, директор має особливий статус порівняно з іншими співробітниками, оскільки його правовідносини з товариством є одночасно:
- корпоративними, адже власники призначають директора ТОВ для представлення своїх інтересів і уповноважують його діяти від імені підприємства відповідно до рішення засновників (учасників) та установчого документа, де визначається обсяг повноважень директора та можливі обмеження щодо його дій, а також умови його діяльності;
- трудовими, адже на підставі рішення засновників (учасників) з директором укладають трудовий договір (контракт), де визначають умови його праці (зокрема, оплату, пільги, права й обов’язки тощо).
Таким чином, питання про передання всіх або частини повноважень директора може вирішуватися лише в межах, установлених засновниками (учасниками) ТОВ відповідно до умов установчого документа. І якщо в такому документі не передбачено повноваження директора щодо делегування обов’язків іншому співробітнику (заступнику), то це питання має бути вирішене засновниками (учасниками) шляхом прийняття відповідного рішення, де й буде вказано повноваження заступника директора на період його лікування, також визначено перелік (види) документів, які заступник має право підписувати.
Чи можуть бути заступники в медичного директора? — читайте в журналі «КАДРОВИК.UA»
Отже, посадова інструкція заступника директора може бути документом, який визначає його повноваження в частині підписання відповідної документації лише в разі, якщо це питання врегульовано рішенням засновників (учасників) ТОВ.
Джерело: ЛІГА:ЗАКОН