ЗАПИТАННЯ
У зв’язку з набуттям чинності нової підстави для звільнення, а саме невиконання працівником правил поведінки на підприємстві, в установі, організації в частині положень, передбачених частиною другою статті 142 КЗпП України, чи обов’язково затверджувати додаткові локальні положення на підприємстві, в установі, організації щодо визначення правил поведінки працівника?
ВІДПОВІДЬ
27 вересня 2024 року набув чинності Закон України від 4 червня 2024 року № 3768-IX «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо встановлення додаткових підстав розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця та деяких інших питань».
Так, частина перша ст. 40 КЗпП була доповнена п. 14 — невиконання працівником правил поведінки на підприємстві, в установі, організації в частині положень, передбачених частиною другою статті 142 КЗпП.
Нова підстава для розірвання трудового договору за ініціативою роботодавця має розглядатися разом з внесеними змінами до ст. 142 КЗпП.
Читайте також: Діє нова підстава для звільнення працівників
Отже, складовою правил внутрішнього трудового розпорядку відтепер можуть бути правила поведінки на підприємстві, в установі, організації, які містять положення, зокрема про зобов’язання працівників про нерозголошення інформації з обмеженим доступом, зокрема інформації, що становить державну чи комерційну таємницю, а також про умови роботи з конфіденційною інформацією (нова частина друга).
Встановлення правил поведінки на підприємствах, в установах, організаціях, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, та/або об’єктах чи операторах критичної інфраструктури є обов’язковим (частина третя ст. 142 КЗпП).
Щодо правил поведінки на підприємствах, установах, організаціях, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, та/або об’єктах чи операторах критичної інфраструктури
Згідно з частиною третьою ст. 142 КЗпП для підприємств, установ, організацій, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, та/або об’єктах чи операторах критичної інфраструктури такі правила поведінки є обов’язковими.
Перелік об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, затверджений постановою КМУ від 4 березня 2015 року № 83.
Питання віднесення до об’єктів чи операторів критичної інфраструктури врегульовано Законом України від 16 листопада 2021 року № 1882-IX «Про критичну інфраструктуру».
Раніше писали: Нові підстави для звільнення працівників з ініціативи роботодавця почнуть діяти з 27 вересня (Закон № 3768)
У разі відсутності правил поведінки на вищезазначених підприємствах, в установах, організаціях, то їх прийняття є обов’язковим.
Щодо правил поведінки на підприємстві, в установі, організації.
На сьогодні наявність правил поведінки на підприємстві, в установі, організації, які не належать до вищезазначеної категорії підприємств/об’єктів, є необов’язковими, однак на практиці вже тривалий час використовуються ними під час здійснення своєї діяльності.
Наприклад, органи державної влади, як правило, мають правила етичної поведінки працівника, що були розроблені і затверджені виключно для працівників цих органів.
Відповідні правила і кодекси поведінки також прийняті і тривалий час використовуються підприємствами, організаціями, установами, діяльність яких пов’язана з використанням інформації з обмеженим доступом, зокрема інформації, що становить державну чи комерційну таємницю, а також про умови роботи з конфіденційною інформацією.
Як приклад, у Правилах етичної поведінки працівників апарату Міністерства юстиції України та його територіальних органів, що затвердженні наказом Міністерства юстиції України від 21 вересня 2017 року № 2952/5, зазначено, що до правил доброчесності належить — нерозголошення та невикористання інформації, що стала відома у зв’язку з виконанням працівниками системи Міністерства юстиції України своїх обов’язків, у тому числі після припинення своєї діяльності (крім випадків, установлених законом).
У Правилах етичної поведінки в органах Державної податкової служби, затверджені наказом Державної податкової служби України від 2 вересня 2019 року № 52, визначено, що працівники зобов’язані діяти доброчесно, а саме не розголошувати інформацію, що стала йому (їй) відома у зв’язку з виконанням посадових обов’язків, зокрема персональні дані фізичних осіб, конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, режим якої встановлено Законами України «Про державну таємницю», «Про інформацію», «Про захист персональних даних» та «Про доступ до публічної інформації», крім випадків, установлених законом.
Раніше писали: Права профспілок під час вирішення питань про звільнення працівників за ініціативою роботодавця
У Кодексі етики та ділової поведінки Акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» у розділі 12. «Політика конфіденційності» зазначено, що «Компанія поважає право кожного працівника на конфіденційність та забезпечує виконання вимог законодавства України в сфері захисту інформації та персональних даних.
В свою чергу кожен працівник повинен виконувати вимоги законодавства України та внутрішніх документів Компанії, які регулюють процеси доступу, використання та розголошення конфіденційної інформації.
Працівники не розголошують і не використовують в інший спосіб конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, що стала їм відома у зв’язку з виконанням своїх повноважень та професійних обов’язків, крім випадків, встановлених законом.
Працівники не повинні використовувати будь-які відомості про внутрішні процеси, будь-яку інформацію, одержану в процесі виконання своїх повноважень, з метою отримання особистої вигоди чи завдання шкоди Компанії».
Хоча розробка і затвердження правил поведінки працівника для підприємств, установ, організацій, що не мають стратегічного значення для економіки та безпеки держави, та/або об’єктах чи операторах критичної інфраструктури є необов’язковим, проте їх прийняття є доцільним з метою унормування цього питання.
Джерело: Федерація професійних спілок України