Реєструйся

Про деякі права та пільги, що діють для осіб з інвалідністю


В Україні особам з інвалідністю забезпечується повне й рівноправне здійснення ними всіх прав та свобод людини в усіх сферах суспільного життя. Держава піклується про створення належних умов праці та справедливий соціальний захист осіб з інвалідністю. Будь-яка дискримінація осіб з інвалідністю відповідно до законодавства забороняється, зокрема під час реалізації ними права на працю.

Законом України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі — Закон № 875) передбачено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов’язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю.

Раніше писали: Право на відпочинок особам з інвалідністю

Для підприємств, установ, організацій, зокрема підприємств, організацій громадських об’єднань з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, законодавством встановлено норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 % середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, − у кількості одного робочого місця (ст. 19 Закону № 875).

 

Дещо про відпустки для працівників – осіб з інвалідністю

Встановлено і певні додаткові гарантії у наданні відпусток особам з інвалідністю. Якщо для всіх працівників право на щорічну оплачувану відпустку настає після шести місяців безперервної роботи, то особам з інвалідністю щорічна відпустка може бути надана до закінчення шестимісячного терміну, у зручний для них час відповідно до Закону України від 15 листопада 1996 року№ 504/96-ВР «Про відпустки».

Читайте також: Держпраці нагадує про обов’язок роботодавця створювати спеціальні умови праці для осіб з інвалідністю

Щодо тривалості щорічної основної відпустки для осіб з інвалідністю

Крім того, тривалість щорічної основної відпустки для працівників – осіб з інвалідністю становить:

  • для осіб з інвалідністю I і II груп – 30 календарних днів;
  • для осіб з інвалідністю III групи – 26 календарних днів.

Звертаємо увагу! Особливості організації трудових відносин під час дії воєнного стану встановлені Законом України від 15 березня 2022 року № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі – Закон № 2136). Згідно з пунктом 2 статті 1 Закону № 2136, на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина передбачених статтями 43, 44 Конституції України, зокрема:

  • під час укладення трудового договору в період дії воєнного стану умова про випробування працівника під час прийняття на роботу може встановлюватися для будь-якої категорії працівників — частина друга статті 2 Закону № 2136;

Найкращі авторські статті з трудового законодавства від експертів проєкту «КАДРОВИК.UA» • 067-317-5886, [email protected]

  • у період дії воєнного стану надання працівнику щорічної основної відпустки за рішенням роботодавця може бути обмежено тривалістю 24 календарні дні за поточний робочий рік — частина перша статті 12 Закону № 2136.

Оформлення прийняття на роботу осіб з інвалідністю — читайте у спецвипуску від журналу «КАДРОВИК.UA»

Надання відпустки більшої тривалості ніж 24 дні в період дії воєнного стану є правом, а не обов’язком роботодавця. Надання не використаних у період дії воєнного стану днів такої відпустки переноситься на період після припинення або скасування воєнного стану.

 

Закон № 2136 діє винятково протягом періоду воєнного стану та втрачає чинність із дня його припинення або скасування, крім частини третьої статті 13 Закону № 2136.

Гарантії щодо умов праці та відпочинку осіб з інвалідністю — читайте у спецвипуску від журналу «КАДРОВИК.UA»

Від редакції проєктів «КАДРОВИК.UA»:

Закон № 2136 діє у період дії воєнного стану та втрачає чинність з дня припинення або скасування воєнного стану, крім частини четвертої статті 13 та статті 15 цього Закону, які втрачають чинність з моменту завершення відшкодування працівникам та роботодавцям грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України. (част. 3 Прикінцевих положень Закону № 2136).

 

Джерело: Управління Держпраці

Праця осіб з інвалідністю. Спецвипуск №3′ 2022

Матеріали до теми


Компенсація при звільненні невикористаної щорічної додаткової відпустки батькам, які мають дітей
На підприємстві працює жінка, в якої двоє дітей до 15 років. Два роки підряд ми надавали їй соціальну відпустку. У ...
Військовим під час лікування можуть виплачувати до 100 000 грн: від чого залежить сума
З липня 2026 року діють нові правила виплати додаткової винагороди військовослужбовцям, зокрема під час лікування. Сам факт перебування в лікарні ...
Кабмін схвалив законопроєкт про зміни до процедури ліквідації юросіб
Кабінет Міністрів пропонує уточнити порядок взаємодії ліквідаційних комісій та ліквідаторів із державними органами під час припинення юридичних осіб. Відповідний законопроєкт ...
Від простою до ліквідації: що гарантує працівникам трудове законодавство
Трудове законодавство передбачає різні гарантії залежно від того, чи йдеться про тимчасове припинення роботи, скорочення штату або ліквідацію підприємства. Від ...