Пунктом 82 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) визначено, що смерть працівника, визнання його судом безвісно відсутнім або оголошення померлим є підставою для припинення трудового договору.
Однак оформленню припинення трудового договору у такому випадку передує отримання роботодавцем офіційного документа, що підтверджує смерть працівника.
Крім того, виникають запитання щодо правильного табелювання, проведення остаточного розрахунку, заповнення й повернення трудової книжки та можливості надання допомоги на поховання.
Табелювання до фактичного припинення трудового договору
Зазвичай неофіційну (частіше — усну) інформацію про смерть працівника роботодавець отримує раніше, ніж офіційну.
Якщо працівник помер під час перебування у відпустці, роботодавець про цей факт може дізнатися навіть уже після її закінчення, коли працівник фактично не вийшов на роботу.
Таким чином, виникає питання щодо табелювання працівника на підприємстві, в установі, організації (далі — підприємство) за весь цей час, аж до дня припинення трудового договору.
Письмові і телефонні КОНСУЛЬТАЦІЇ та інші кадрові послуги експертів журналу «КАДРОВИК.UA»
!
Типові форми первинного обліку затверджено наказом Державної служби статистики України від 5 грудня 2008 року № 489 «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці».
Зокрема, типова форма № П-5 «Табель обліку використання робочого часу» (далі — табель) рекомендована для застосування. Вона використовується як формалізований набір показників у складі первинного обліку підприємства щодо використання робочого часу. Підприємство за потреби має право застосовувати й іншу форму табеля.
У разі коли працівник помер під час перебування у відпустці, але на час її завершення офіційні документи про смерть працівника роботодавцем не отримано, потрібно продовжувати табелювати працівника як такого, що перебуває у відпустці.
З дня, коли працівник мав приступити до роботи, та до дня видання наказу про припинення трудового договору в табелі має зазначатися або «неявка з нез’ясованих причин» за буквеним кодом «НЗ» чи цифровим кодом «28» (якщо інформації про смерть працівника ще не отримано), або «інші причини неявок» за буквеним кодом «І» чи цифровим кодом «30» (якщо інформацію про смерть працівника отримано, але наказ про припинення трудового договору ще не видано).
ГАРЯЧА ЛІНІЯ — безплатні консультації для передплатників журналу «КАДРОВИК.UA»
Документ, що підтверджує смерть працівника
Відповідно до Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5 (далі — Правила № 52/5), державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.
Державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров’я, де настала смерть, та інших осіб (п. 7 гл. 5 розд. III Правил № 52/5).
Державна реєстрація смерті особи, оголошеної судом померлою, проводиться за рішенням суду, надісланим судом відділу державної реєстрації актів цивільного стану, після набрання ним законної сили або за заявою осіб, що були заявниками при розгляді судом справи, чи спадкоємців померлого (п. 9 гл. 5 розд. III Правил № 52/5).
Пункт 1 глави 5 розділу III Правил № 52/5
Підставою для державної реєстрації смерті є:
а) лікарське свідоцтво про смерть за формою № 106/о, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 8 серпня 2006 року № 545 (далі — Наказ № 545);
б) фельдшерська довідка про смерть за формою № 106-1/о, затвердженою Наказом № 545;
в) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть;
г) рішення суду про оголошення особи померлою;
ґ) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час;
д) повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів;
е) повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть.
Навчання для кадровиків — семінари, курси, тренінги, вебінари
Індивідуальні курси кадровиків з нуля: 0 (800) 21 99 77
Відповідно до абзацу першого пункту 6 розділу I Правил № 52/5 про факт державної реєстрації акта цивільного стану органами державної реєстрації актів цивільного стану видаються відповідні свідоцтва про народження, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть на бланках, виготовлених за зразками та їх описами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 10 листопада 2010 року № 1025 «Про затвердження зразків актових записів цивільного стану, описів та зразків бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану» (далі — Постанова № 1025).
Наведемо опис бланка свідоцтва про смерть, який затверджено Постановою № 1025.
Бланк свідоцтва про смерть має вигляд аркуша розміром 180 × 250 міліметрів, що виготовляється зі спеціального тонованого паперу темно-сірого кольору.
У верхній частині бланка свідоцтва з вирівнюванням по центру (по ширині) міститься напис «Україна», нижче — зображення малого Державного Герба України, нижче — напис одним рядком «СВІДОЦТВО ПРО СМЕРТЬ».
Нижче послідовно, згори донизу, містяться назви полів для внесення таких відомостей про померлу особу:
- «прізвище»;
- «ім’я», «по батькові»;
- напис «Дата народження» та поля для внесення відомостей про число, місяць, рік народження;
- напис «Місце народження» та поля для внесення відповідних відомостей про місце народження.
Нижче послідовно, згори донизу, розміщені:
- напис «помер(ла)» та поля для внесення відомостей про число, місяць, рік смерті;
- напис «у віці» та поле для внесення віку.
Нижче розміщені два рядки, що містять назви полів та поля для внесення відомостей про актовий запис про смерть: «про що ______ числа _______________ місяця _______ року складено відповідний актовий запис № ____________».
Нижче послідовно, згори донизу, розміщені:
- напис «Місце смерті» та поля для внесення відповідних відомостей про місце смерті;
- напис «Місце державної реєстрації» та поля для внесення найменування органу державної реєстрації актів цивільного стану;
- напис «Орган державної реєстрації актів цивільного стану, що видав свідоцтво» та поля для внесення найменування органу державної реєстрації актів цивільного стану, що видав свідоцтво;
- напис «Дата видачі» поля для внесення числа, місяця і року, напис «року»;
- напис «МП»;
- напис «Керівник органу державної реєстрації актів цивільного стану» та поля для проставлення підпису, внесення ініціалів та прізвища керівника.
У нижній частині бланка свідоцтва з вирівнюванням по центру (по ширині) міститься напис «Серія Х-ХХ № ХХХХХХ», в якому «Х-ХХ» — серія бланка свідоцтва, що складається з однієї римської цифри, тире та двох літер; «ХХХХХХ» — шестизначний номер бланка свідоцтва.
Поля, призначені для заповнення відомостями, містять нижнє підкреслення, під яким зазначається, які дані повинні бути внесені до поля.
Текст друкується українською мовою.
Отже, офіційним підтвердженням смерті працівника буде саме свідоцтво про смерть, видане на бланку, затвердженому Постановою № 1025.
Плакати та шпаргалки для роботи відповідального за ведення військового обліку на підприємстві
0 (800) 21 99 77 • info@mediapro.com.ua
Видання наказу: дата припинення трудового договору
Відповідно до пункту 3 глави 5 розділу III Правил № 52/5 державна реєстрація смерті проводиться в день звернення заявника за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті чи виявлення трупа або за місцем поховання.
Зазвичай копію свідоцтва про смерть працівника роботодавець отримує від його родичів. Якщо таке не сталося, роботодавець з метою оформлення припинення трудового договору змушений самостійно звернутися до органу, в якому було зареєстровано смерть працівника.
Для отримання свідоцтва про смерть слід звернутися до відділу державної реєстрації актів цивільного стану або до виконавчого комітету сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад…
Ще більше корисних матеріалів від провідних експертів й аналітиків знайдете на шпальтах Живого журналу «КАДРОВИК.UA» № 4-2025. Статті доступні тільки для передплатників видання.
Докладніше про таку прикру ситуацію, а саме: як діяти роботодавцю за вказаних вище обставин, які потрібні документи, що підтверджують смерть працівника, коли проводиться державна реєстрація смерті, яка дата вважається датою припинення трудового договору, як відбувається виплата коштів, що належали працівникові, але не були ним одержані за життя, та що робити з трудовою книжкою померлого працівника — читайте у квітневому випуску журналу у статті експерта системи «КАДРИ.UA» Вадима Буднікова «Працівник помер під час перебування у відпустці: дії роботодавця».
Джерело: КАДРОВИК.UA