...
Реєструйся

Заохочення працівників до здорового способу життя


  1. Well-being: концепція підтримки здорового способу життя працівника
  2. Навіщо мотивувати колектив до здорового способу життя
  3. Варіанти well-being пропозицій від роботодавців

Тренд на здоровий спосіб життя шириться світом уже не перший рік. Селебрітіз, інфлюенсери, публічні особистості масово переходять на світлу сторону і пропагують slow life, корисні звички і правильне харчування разом із регулярним спортом. Бути бунтівником уже не модно, а місце фаворитів замість харизматичних поганців займають правильні, хороші дівчата і хлопці.

 

Моду на здоровий спосіб життя підсилила, звичайно, і пандемія. Раптово опинившись вдома і залишившись без звичного для себе укладу життя, багато хто переоцінив пріоритети й цінності та почав приділяти набагато більше уваги саме особистому життю, зокрема піклуванню про себе. На перше місце стали: особистий фізичний і психологічний стан, відносини з близькими.

Звичайно, цю тенденцію підхоплюють і підприємства-роботодавці. При чому це не просто данина моді. Виявляється, що заохочувати працівників вести здоровий спосіб життя (ЗСЖ) корисно й ефективно для їх продуктивності, а значить — і для самої компанії.

Дедалі частіше українські роботодавці теж упроваджують у своїх бізнес-процесах і корпоративній культурі так звані well-being програми або окремі їх елементи для заохочення працівників до здорового способу життя.

WELL-BEING: КОНЦЕПЦІЯ ПІДТРИМКИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ПРАЦІВНИКА

Основні засади здорового способу життя втілені у концепції well-being. Це комплексний підхід, який розуміється як турбота про благополуччя працівників.

Well-being — доволі широке поняття, що включає не тільки питання саме фізичного здоров’я, а й, безумовно, базується на ньому. У класичному розумінні, ця концепція визначає кілька складових, які в сукупності становлять благополуччя працівника, а саме:

Гармонійний розвиток усіх чотирьох сфер дає змогу говорити про загальне благополуччя і виводить працівника на якісно новий рівень не тільки особистого, а й професійного розвитку.

Якщо ж розглядати впровадження в компанії загальної концепції well-being, яка здатна дати довгостроковий результат, то слід виконати низку умов.

  1. Well-being програма повинна бути комплексною та охоплювати всі етапи шляху працівника в компанії — від найму й адаптації до навчання і розвитку. Окремі заходи, звичайно, теж мають користь, але саме комплексна програма дає змогу побачити якісні зміни.
  2. Дотримання базових умов праці. Well-being — це не новомодна «фішка», не спосіб терміново «загасити пожежу» в колективі чи перекрити явні проблеми та недоліки. Перш ніж планувати втілення концепції, треба перевірити й упевнитися, що на підприємстві враховано всі гігієнічні (базові) фактори праці— умови роботи, рівень заробітної плати, соцпакет, комунікації тощо. Наприклад: не варто чекати результату від системи додаткових вихідних, якщо люди не йдуть у відпустку через те, що їх ніким замінити, бо в компанії не налагоджені бізнес-процеси.
  3. Well-being концепція повинна вписуватися в корпоративну культуру компанії і відображати справжні корпоративні цінності. Немає єдиного шаблону, який можна просто перенести з практики однієї компанії в іншу. Це завжди є розробкою індивідуальної системи, налаштування її саме під реалії конкретного підприємства. Тож завжди треба враховувати, що одна й та сама практика може бути ефективною в одному колективі та зовсім не підходити в іншому (через специфіку ринку, сферу діяльності, способи функціонування і господарювання компанії, особливості товарів і послуг тощо). Загальним є лише підхід, розуміння, принципи, а методологію концепції слід розробляти індивідуально.

НАВІЩО МОТИВУВАТИ СПІВРОБІТНИКІВ ДО ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Навіщо взагалі компанії витрачають ресурси на створення well-being програм? Адже зрозуміло, що такі ініціативи потребують залучення персоналу, матеріальних ресурсів, часу тощо. Чи є справді об’єктивні аргументи на користь таких програм, які доводять, що це не просто сліпе наслідування зарубіжних тенденцій? Звісно, є низка показників, які доволі переконливо демонструють ефективність втілення well-being концепції для компанії-роботодавця.

  1. Фінанси: здоров’я = дохід

На перший погляд може здатися, що прямого зв’язку між здоров’ям працівника і доходом компанії немає. Але насправді компанії значно вигідніше мати безперебійні робочі процеси, ніж оформлювати «лікарняні» працівникам і зривати строки, втрачати клієнтів, переносити домовленості тощо. Окрім того, здорова людина, яка перебуває у гармонійному психологічному стані і загалом задоволена життям, завжди буде продуктивнішою, ніж хворобливий працівник, що погано почувається, а ще й переживає особисті проблеми. Наша продуктивність напряму залежить від фізичного і морального станів.

  1. Лояльність і залученість працівників

Коли людина, по-перше, задоволена, по-друге, усвідомлює, що компанія піклується про її стан і дає можливості вести здоровий спосіб життя, це значно підвищує лояльність. Формується додаткова цінність як в колективу, так і в окремих працівників. Кожен учасник команди має можливість відчути себе частиною чогось більшого, пишатися своїм місцем роботи. А все це безпосередньо впливає на продуктивність.

  1. Бренд і репутація роботодавця

Нині ринок працевлаштування орієнтований на кандидата. Компанії найприбутковіших сфер змушені фактично боротися за найкращих, створюючи конкурентні умови для можливості залучити таланти. Наявність well-being програм — це значна перевага, яка виділяє компанію на фоні інших. За умови, наприклад, однакового рівня заробітної плати кандидат з набагато більшою вірогідністю обере компанію з соцпакетом і додатковими програмами мотивації персоналу. Окрім того, часто самі працівники залюбки запрошують знайомих працювати в цій же компанії, діляться позитивними рекомендаціями й відгуками.

  1. Більш високий рівень задоволеності клієнтів компанії

Працівник, що задоволений своєю роботою і взагалі життям, транслюватиме це на всіх рівнях комунікації з клієнтами. Згадайте, як може зіпсувати досвід покупки в будь-якій компанії через неввічливого похмурого менеджера, який усім своїм видом демонструє, як йому погано. Лояльні ж працівники стають амбасадорами своїх компаній, вони більш клієнторієнтовані й охоче рекламують компанію.

  1. Ефективніша і швидша адаптація до віддаленого формату роботи

Остання пара років відчутно загострила питання можливості працювати онлайн. Потреба адаптувати бізнес до дистанційних працівників набула великого значення.

Нині багато компаній мають спеціально розроблені онбординги, покликані допомогти працівникам налаштувати роботу з дому.

Пандемія дуже чітко продемонструвала, що компанії, які не приділяли уваги адаптації працівників до віддаленої праці, втрачали у результативності.

Аргументи на користь well-being

  • Наявність інструментів well-being у компенсаційному пакеті зменшує очікування працівника щодо підвищення заробітної плати на 22 % (дані wellbeing.vision)
  • 88 % працівників, які відчувають турботу з боку компанії, демонструють високий рівень залученості та хочуть приносити користь (дані Limeade Institute)
  • Компанії, де втілено комплексні well-being програми, демонструють ріст показників успішності бізнесу до 6 разів (дані CIPD)
  • Компанії США щорічно втрачають майже 200 млрд дол. США на рік на закриття питань охорони здоров’я працівників та пошук нових, якщо брак благополуччя викликає добровільну плинність кадрів (дані McKinsey)
  • Менеджери з продажу, що почуваються щасливими, продають у середньому на 13 % більше, ніж ті, що не вважають себе такими (дані Оксфордського університету)

Як бачимо, well-being справді здатний принести компанії неабияку користь, і це демонструють переконливі аргументи.

 

ВАРІАНТИ WELL-BEING ПРОПОЗИЦІЙ ВІД РОБОТОДАВЦІВ

Які ж можуть бути складові well-being програми на підприємстві в українських реаліях?

Звичайно, це не повний перелік можливих способів. Залежно від корпоративної культури, цінностей і цілей компанії — це можуть бути цікаві індивідуальні проєкти.

Слід ще раз наголосити, що втілення будь-яких способів має враховувати особливості компанії та передбачувати комплексну, системну роботу. Одноразові акції не здатні значно вплинути на характеристики роботи людей і викликати значні зміни. А, наприклад, проведене опитування щодо морального стану і психологічних труднощів без подальшої реакції і запропонованих активностей може навпаки викликати негатив і обурення людей. Тож треба відштовхуватися від цілей, ресурсів і уважно стежити за показниками «до» і «після», корегуючи за потреби свої дії у процесі впровадження проєкту.

Автор: Марія Конарова,

психологиня, експертка з управління персоналом

Джерело: журнал «Діловодство»


Вас можуть зацікавити статті з журналу «Діловодство»

Зразки документів

Рубрика «Психологія»

Матеріали до теми


Кейс для кадровика. Відпустка з наступним звільненням у разі закінчення строку трудового договору
Порядок звільнення працівників з роботи і виплати їм компенсації за невикористану відпустку врегульовано Кодекс законів про працю України (далі — ...
Кейс для кадровика. Повідомлення про масове вивільнення працівників
Якщо на підприємстві планується масове вивільнення працівників у зв’язку зі скороченням їхньої чисельності, не пізніше ніж за 2 місяці до ...
Кейс для кадровика. Як визначити розмір виплат мобілізованим працівникам, якщо роботодавець вирішив зберігати ці виплати
Визначення розміру добровільних виплат мобілізованим працівникам можна здійснювати на основі середньої заробітної плати виходячи з виплат за останні 2 календарні ...
Кейс для кадровика. Оплата надурочних робіт при підсумованому обліку робочого часу
Згідно зі статтею 61 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) на безперервно діючих підприємствах, в окремих виробництвах, цехах тощо та на деяких видах робіт, ...