...
Реєструйся

Коли доцільно вводити менеджерські посади до штатного розпису?


Кого можна вважати «справжнім менеджером»?

В основі терміну «менеджер» лежить англійське слово (іменник) «manager», яке, своєю чергою, утворено від англійського дієслова «to manage». Саме ж англійське дієслово «to manage» перекладається на українську як «управляти», «керувати», «завідувати» тощо. Відповідно, англійський іменник «manager» може перекладатися українською як власне «менеджер» (запозичений в українську мову іншомовний термін), так і «управитель», «управлінець», «керівник», «керуючий» «завідувач» тощо (традиційні для української мови терміни, що позначають різних керівників).

На практиці і науково-методичній літературі існують різні теорії або підходи щодо процесів управління організаціями та/або людьми (персоналом), що обумовлює й застосування різних термінів і понять до зазначених процесів. Наприклад, одні науковці та практики розглядають поняття «управління» (організаціями, людьми) та «менеджмент» як синонімічні. Інші вважають, що це різні речі, тому що цілі «управління» та «менеджменту» є різними, а також для процесів «управління» та «менеджменту» є характерними різні методи та засоби.

ГАРЯЧА ЛІНІЯ — безплатні консультації для передплатників журналу «КАДРОВИК.UA»

Наприклад, значна кількість таких науковців вважає, що для процесу «управління» більш характерні так звані командно-адміністративні методи, а для процесу «менеджменту» — ринкові. Деякі з них для того, щоб розділяти поняття «управління» та «менеджмент», навіть використовують спеціально вигадане дієслово (кальку з англійської мови), яке відсутнє в офіційній українській мові — «менеджувати» (на противагу до «управляти»).

Із зазначеним підходом можна певною мірою погодитися, якщо згадати, що «менеджери» на практиці в Україні почали з’являтися лише після розпаду Радянського Союзу з характерною для нього командно-адміністративною системою господарювання, і переходом України на ринкові методи господарювання після здобуття незалежності. І якщо раніше метою «управління» було в основному забезпечення плановості та жорсткої дисципліни при виконанні «директив» вищестоящих органів відповідними організаційними одиницями (підприємствами, установами, організаціями та їх структурними підрозділами), то метою «менеджменту», як правило, є підвищення ефективності діяльності відповідних організаційних одиниць, а для комерційних структур, також і максимізація отриманих ними прибутку.

Виходячи з наведеного, логічно називати менеджером такого працівника, який не просто виконує певні операції (технологічні, виробничі тощо), а саме управляє (керує, «менеджує») такими операціями, переважно шляхом управління певними виконавцями окремих спеціалізованих операцій із застосуванням для цього спеціальних засобів або методів. При цьому менеджер не обов’язково мусить виконувати певні операції краще, ніж більш спеціалізовані виконавці таких операцій, якими він управляє. Але у результаті діяльності саме менеджера та здійснення ним специфічних менеджерських функцій мусить підвищитися загальна ефективність діяльності групи окремих виконавців, яка під управлінням менеджера перетворюється у єдину команду, яка працює у єдиному руслі.

Навчання для кадровиків — семінари, курси, тренінги, вебінари
Індивідуальні курси кадровиків з нуля: 0 (800) 219-977


ПРИКЛАД 1

Група із 3 працівників (представників торговельних), які працюють самостійно без «формального» управління ними, продає за один робочий день 9 певних виробів. Якщо цю групу виокремити у певний структурний підрозділ, керівництво яким буде здійснювати додатковий 4-й працівник, але продуктивність такого підрозділу не зміниться і він все одно буде продавати на день 9 виробів, то такого керівника підрозділу важко вважати менеджером, бо ефективність діяльності (продуктивність) зазначеної групи не підвищилася у результаті «керівної діяльності» призначеного їй керівника. Навпаки вона фактично зменшилася, бо тепер 9 виробів на день стали продавати не 3, а фактично вже 4 працівника.

Не можна назвати «менеджером» і певну особу із складу первинних 3 працівників, яку буде призначено керівником цієї групи (наприклад, «старшим представником торговельним»), якщо при цьому продуктивність так і залишиться незмінною, тобто продаж 9 виробів за день. Натомість, якщо такий працівник завдяки застосуванню певних управлінських функцій (технологій) замість або на додаток до своїх попередніх функцій з безпосереднього продажу зуміє забезпечити продаж цією ж групою працівників не 9, а 10, 11, 12 тощо виробів у день, то такого керівника можна вже вважати саме «менеджером».

Плакати та шпаргалки для роботи відповідального за ведення військового обліку на підприємстві
0 (800) 219-977 • podpiska@mediapro.com.ua


Розглянутий у ПРИКЛАДІ 1 підхід може бути застосований і до різних інших видів діяльності, наприклад сфери виробництва, обслуговування, освіти тощо. У таких випадках керівника певної групи працівників можна вважати менеджером, якщо ця група під його керівництвом зможе виробити більшу кількість товарів, обслужити більшу кількість клієнтів, або забезпечити більш глибоке засвоєння певних знань більшою групою студентів (користувачів освітніх послуг).

Основні функції менеджерів

Для того, щоб забезпечити підвищення ефективності діяльності певної організаційної одиниці менеджер, як правило, виконує у комплексі цілий ряд функцій, які «звичайні» працівники майже не виконують або виконують лише окремі з них…

Спробуйте безплатний доступ до онлайн-системи «КАДРИ.UA» та отримайте готові практичні рішення для будь-якої кадрової ситуації.

Більш докладно про основні функції менеджерів, а також про завдання й обов’язки менеджерів у зарубіжних (міжнародних) професійно-класифікаційних системах, менеджерів у національній професійно-класифікаційній системі та менеджерів у штатних розписах українських підприємств, у чому подібність та відмінності — в системі КАДРИ.UA у статті консультанта із соціально-трудових відносин Олександр Клименка.

Джерело: КАДРИ.UA

Пакет для кадровика «Передплата + навчання»

Матеріали до теми


Врахування спеціальності та кваліфікації при переведенні на іншу роботу під час простою
На підприємстві оголошено простій. Планується переведення працівників. Як ураховується спеціальність та кваліфікація при переведенні на іншу роботу на тому самому ...
В Україні стартує безкоштовна підготовка муніципальних нянь
Безкоштовний навчальний проєкт «Школа нянь»  було розроблено для підготовки кваліфікованих фахівців у сфері догляду за дітьми віком від народження до ...
У Мінекономіки затвердили зміни до Класифікатора професій
Міністерство економіки наказом від 13 грудня 2024 р. № 22571 затвердило Зміни № 14 до Національного класифікатора України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», ...
Кейс для кадровика. «Застарілі» кваліфікаційні вимоги до посади: як правильно розробити посадову інструкцію?
СИТУАЦІЯ У відповідних випусках Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників застосовуються різні освітні та освітньо-кваліфікаційні рівні, які були чинні до внесення у 2014 році ...