Пріоритетним напрямом реформи державного управління є реформування системи оплати праці державних службовців, яка на сьогодні є непрозорою і розбалансованою.
Так, заробітна плата державного службовця складається з посадового окладу, надбавок до нього та премій.
Але заробітна плата державного службовця має залежати від його кваліфікації та досвіду, важливості і складності роботи на посаді, міри покладеної відповідальності, результативності, ефективності та якості виконання обов’язків.
Тому постало завдання запровадити таку систему оплати праці державних службовців, яка відповідала б наступним принципам:
— прозорість — заробітна плата державних службовців та її складові є зрозумілими та відкритими для платників податків, за кошти яких здійснюється фінансування цих заробітних плат;
— передбачуваність — стала частка заробітної плати державних службовців складає не менше 70%, переважна частина заробітної плати державних службовців є стабільною та прогнозованою;
— справедливість — заробітна плата державного службовця відповідає обсягу відповідальності та функціонального навантаження порівняно з іншими посадами державної служби;
— рівність — усунення міжвідомчих та міжрегіональних диспропорцій, в наслідок чого за виконання роботи однакового рівня відповідальності та при однаковому навантаженні у різних державних органах оплата праці здійснюється на єдиному рівні;
— результативність — змінна складова заробітної плати (премія) державного службовця має залежати від результатів його роботи;
— конкурентоспроможність — державні органи пропонують конкурентну заробітну плату для залучення висококваліфікованих фахівців на ринку праці.
Читайте також статтю Макухи Олександра «Державна служба: як правильно призначити на посаду переможця конкурсу» в «КАДРОВИК.UA» № 3,2019.
Представниками НАДС, СКМУ, зацікавлених міністерств та залученими експертами розроблено проєкт Концепції реформування системи оплати праці державних службовців, якою запропоновано зміну системи та підходів до регулювання оплати праці у сфері державної служби, та план заходів щодо її реалізації.
Передбачається, що нова модель оплати праці державних службовців надасть можливість:
— посилити фінансову частину заробітної плати і відповідно зменшить змінну компоненту;
— створити каталог типових посад та впровадити систему грейдів;
— встановлювати посадові оклади на посадах державної служби на основі їх цінності, що позбавить необхідності додаткового поділу державних органів на рівні
— встановлювати додаткові коригуючі коефіцієнти для державних органів або за функціональним напрямом діяльності на посаді;
— забезпечити проведення справедливого і прозорого розподілу (перерозподілу) фондів оплати праці в державних органах.
Результатом запровадження реформи оплати праці в державних органах стане:
— підвищення престижу державної служби як роботи з гідним рівнем заробітної плати, відповідним ринковому;
— залучення на роботу досвідчених фахівців;
— підвищення ефективності державних службовців та сприяння економічному зростанню у різних сферах;
— зниження корупційних ризиків під час комунікацій з громадянами і бізнесом;
— утвердження доброчесності в управлінні та розподілі публічних фінансів;
— стимулювання ініціативи до підготовки та реалізації реформ, спрямованих на підвищення рівня життя тощо.
Строками реалізації Концепції є 2020-2022 роки, впродовж яких передбачається низка швидких і послідовних кроків у даному часовому проміжку, що визначатимуться планом заходів до неї.