У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт № 12034 «Про колективні трудові спори».
Метою проєкту є запровадження дієвих правових та організаційних засад регулювання порядку та способів вирішення колективних трудових спорів в Україні, запровадження сучасного механізму вирішення таких спорів за допомогою примирних процедур та трудового арбітражу, розвитку інституту трудової медіації, реалізації права працівників і роботодавців на колективні дії у випадках конфліктів інтересів, удосконалення порядку та процедури проведення страйків, збалансування інституту відповідальності та інтересів працівників і роботодавців за порушення законодавства про колективні трудові спори тощо.
Юрист з кадрових питань і трудового законодавства — online
Унікальна послуга на ринку України!
0 (800) 219-977 • E-mail: podpiska@mediapro.com.ua
Проєктом пропонується визначити принципи, правові та організаційні засади, способи та порядок вирішення колективних трудових спорів в Україні.
Відповідно до запропонованої структури законопроєкт складається з восьми розділів, які відповідно до предмету регулювання передбачають:
- закріплення загальних положень щодо сфери дії Закону, визначення основних понять і термінів, основних принципів вирішення колективних трудових спорів, прав та обов’язків сторін колективних трудових спорів;
- встановлення правових засад діяльності Національної служби посередництва і примирення, її правовий статусу та структуру;
- запровадження поділу колективних трудових спорів на «спори про права» та «спори про інтереси», закріплення способів та послідовності їх вирішення, зокрема порядку формування вимог, реєстрації спорів, особливостей проведення переговорів, процедури проведення трудової медіації у колективних трудових спорах з урахуванням положень Закону України «Про медіацію»;
- встановлення порядку вирішення колективних трудових спорів про права трудовим арбітражем, закріплення обов’язковості рішення трудового арбітражу, порядку оскарження такого рішення, виконання рішення трудового арбітражу у добровільному та примусовому порядках;
- cпрощення процедури вирішення колективних трудових спорів, запровадження для сторін можливості обирати спосіб їх вирішення, у тому числі шляхом закріплення в колективних угодах, договорах, а також можливості позасудових способів їх вирішення за винятком випадків, коли колективні трудові спори можуть розглядатися судом відповідно до законодавства;
Звільнення працівника у зв’язку з виявленою невідповідністю займаній посаді за станом здоров’я (п. 2 ст. 40 КЗпП) — читайте в журналі «КАДРОВИК.UA»
- запровадження чіткого та уніфікованого правового регулювання права на страйк, зокрема щодо процедури оголошення страйку, його проведення, прав та гарантій, обов’язків працівників та роботодавців під час страйку, визнання страйку незаконним та його заборони, особливих умов участі у страйку деяких працівників, на яких поширюється обмеження та заборона проведення страйку тощо);
- запровадження права роботодавця на локаут для захисту своїх прав та інтересів, порядку реалізації права на локаут, випадків його заборони або обмеження;
- удосконалення нормативних засад взаємної відповідальності сторін колективного трудового спору, їх представників за виконання рішень трудового арбітражу, зобов’язань за досягнутими домовленостями, а також порядку відшкодування збитків, заподіяних у результаті страйку чи локауту. Крім того законопроєктом пропонується внести зміни до деяких законодавчих актів з метою приведення їх норм у відповідність до його положень, забезпечення єдності термінології та її осучаснення, врегулювання окремих питань, що випливають із положень законопроєкту, а саме пропонується: виключити відповідні законодавчі положення щодо обмеження і заборони участі у страйках для окремих категорій працівників, представників органів державної влади;
Також, законопроєктом пропонується:
- виключити відповідні законодавчі положення щодо обмеження і заборони участі у страйках для окремих категорій працівників, представників органів державної влади;
- доповнити положення процесуального законодавства в частині порядку розгляду судом справ про оскарження рішення трудового арбітражу, видачу виконавчого листа на примусове виконання рішення трудового арбітражу;
Огляд судової практики щодо звільнення працівника за пунктом 8-3 статті 36 КЗпП — читайте в журналі «КАДРОВИК.UA»
- визначити розміри ставок судового збору за подання до суду процесуальних документів стороною (представником сторони) колективного трудового спору у справах про визнання страйку/локауту незаконним, його припинення, обмеження, відміну, заяв про скасування рішення трудового арбітражу, у справах про погашення простроченої заборгованості із виплати заробітної плати тощо.
Джерело: КАДРИ.UA