Сьогодні в Україні важко знайти місто, навіть серед найменших, де не було б станцій технічного обслуговування автомобілів чи авторемонтних майстерень (СТО). На них можуть працювати робітники різних професійних спеціалізацій, що пов’язані з ремонтом та/або технічним обслуговуванням автомобілів. Серед таких працівників найбільш масовою є професія «автослюсаря». Як же правильно назвати цю професію у штатному розписі?
Традиційно автослюсарями називають робітників «широкого профілю», які спеціалізуються на ремонті різних пошкоджень автотранспортних засобів «механічного характеру», що є здебільшого результатом різних дорожніх пригод та/або тривалої експлуатації автомобілів без своєчасного та якісного їх технічного обслуговування. Між тим у Класифікаторі професій професія «автослюсар» не передбачена саме у такому вигляді, тому й у штатному розписі та/або інших документах кадрового характеру її не можна використовувати.
Найбільш підходящою професійною назвою роботи у цьому випадку може бути професійна назва роботи «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів» (код КП 7231), яка належить до класифікаційного (професійного) угруповання КП «Механіки та монтажники моторних транспортних засобів».
Кваліфікаційна характеристика «Слюсаря з ремонту колісних транспортних засобів» міститься у Випуску 69 ДКХП, якою, зокрема, передбачено діапазон кваліфікаційних розрядів для нього від 1 до 6 (таблиця 1).
Таблиця 1. Витяг з кваліфікаційної характеристики слюсаря з ремонту колісних транспортних засобів 2-го розряду
Крім того, як зазначалося вище, на СТО можуть працювати і робітники інших професійних спеціалізацій, у т. ч. досить вузьких, які також пов’язані з ремонтом автотранспортних засобів та/або їх різних систем (вузлів, агрегатів тощо). Зокрема, серед таких робітників є інші спеціалізації «слюсарів», а також різні «ремонтники» тощо.
Зразки документів • Посадові інструкції • Робочі інструкції
Для довідок: 0 (800) 219-977
При цьому в деяких випадках для утворення відповідних назв професій (робіт) у штатному розписі можна використовувати і норми примітки 2 Додатка В до Класифікатора професій, згідно з якою назви професій можуть бути розширені за потребою користувача термінами та словами, які уточнюють місце роботи, виконувані роботи, сферу діяльності за умови дотримання лаконічності викладення, якщо інше не передбачено у Класифікаторі професій чи відповідних законодавчо-правових актах. Зокрема, з урахуванням норм примітки 2 Додатка В до Класифікатора професій, утворені назви і деяких професій у Випуску 69 ДКХП, де також містяться кваліфікаційні характеристики інших спеціалізацій робітників, що пов’язані з ремонтом автотранспортних засобів (таблиця 2).
Таблиця 2. Приклади різних спеціалізацій робітників, що пов’язані з ремонтом автотранспортних засобів
Добираючи найбільш підходящу професійну назву роботи для штатного розпису конкретної СТО серед зазначених та/або інших професійних назв робіт, слід ураховувати:
- приблизне навантаження на одного працівника (автомобілів на рік), яке залежить від марок автомобілів, що обслуговуються, наявності конкурентів (кон’юнктури ринку);
- структуру парку автомобілів та їх середній вік у регіоні, що обслуговує СТО;
- види та складність ремонтних робіт, що проводяться на СТО;
- організацію виробничого процесу та ступінь його механізації тощо.
Наприклад, якщо середній вік автомобіля, що обслуговується на СТО, від 8 та більше років, то відповідно збільшується і питома вага ремонтних, рихтувальних і зварювальних робіт. Водночас збільшення в регіоні обслуговування СТО кількості дорогих престижних автомобілів приводить до збільшення обсягу мийних робіт, а також робіт із прибирання і хімічного чищення салону, ремонту та обслуговування відповідного складного електронного (комп’ютерного) устатковання.
Письмові і телефонні КОНСУЛЬТАЦІЇ та інші кадрові послуги експертів журналу «КАДРОВИК.UA»
Крім цього, професійно-кваліфікаційний склад працівників СТО може залежати і від таких чинників, як доля іномарок із дизельними двигунами, наявність у бензинових двигунів систем уприскування замість карбюратора, обладнання автомобілів антиблокувальними системами, вбудованою діагностичною та іншою електронікою.
Також деякі СТО можуть мати у своєму складі підрозділи торгівлі (автомобілями і запасними частинами), а інколи і безпосередньо виробництва окремих частин або агрегатів, що, своєю чергою, обумовлює наявність на СТО додаткових працівників із відповідними торговими і виробничими професіями. На відносно великих СТО можуть бути додаткові посади керівного, інженерно-технічного і маркетингового (економічного) складу, а також посади, що пов’язані із матеріально-технічним забезпеченням СТО.
Кваліфікаційні характеристики відповідних «ремонтників» більш високої кваліфікації, зокрема «професіоналів» та «фахівців», також можна знайти у Випуску 69 ДКХП (таблиця 3).
Таблиця 3. Приклади посад професіоналів та фахівців, що пов’язані з ремонтом та обслуговуванням автотранспортних засобів
Джерело: журнал «КАДРОВИК.UA»