...
Реєструйся

Припинення трудового договору у зв’язку зі смертю працівника


Посібник «Припинення трудових договорів у зв’язку зі смертю працівника або роботодавця»

Смерть близької людини — горе для родичів, а зі смертю працівника настають особливі дії для роботодавця. Трудовий договір не може існувати без однієї із його сторін. Отже, як правильно оформити звільнення померлого працівника, що при цьому вказати в трудовій книжці, кому її віддавати, а також кому віддавати заробітну плату померлого працівника? І що повинен знати табельник?

ДОКУМЕНТАЛЬНЕ ОФОРМЛЕННЯ

Кодекс законів про працю України не містить такої підстави припинення трудового договору, як смерть працівника. Підставою для наказу про припинення трудового договору є свідоцтво про смерть, видане державним органом реєстрації актів цивільного стану (далі — РАЦС) як підтвердження факту смерті особи. Лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о) або фельдшерське свідоцтво про смерть, затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 8 серпня 2006 року № 545, не можуть бути підставою для оформлення наказу. Для цього потрібна копія свідоцтва про смерть, засвідчена печаткою підприємства або відділу кадрів.

Треба знати!
Навіть якщо працівник помер на робочому місці і лікарі «швидкої допомоги» констатували смерть в присутності свідків, наказ про припинення трудового договору потрібно видавати, лише якщо є свідоцтво про смерть, видане в установленому порядку відділенням РАЦС або виконавчим органом сільської, місцевої або міської ради.
Важливо!
Документом, що засвідчує смерть громадянина, є свідоцтво про смерть.

На підприємстві наказ (розпорядження) про припинення трудового договору (контракту) (додаток 1) оформляється після того, як найближчі родичі померлого працівника нададуть копію свідоцтва про смерть, видане органом РАЦС.

У наказі про припинення трудового договору у зв’язку зі смертю вказується кількість днів невикористаної щорічної основної відпустки та додаткової відпустки для працівників, які мають дітей. Згідно з частиною шостою статті 24 Закону України «Про відпустки» від 15 листопада 1996 № 504/96 у разі смерті працівника грошова компенсація за невикористану ним щорічну основну відпустку, а також додаткову відпустку працівникам, які мають дітей, виплачується спадкоємцям.

Додаток 1

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЮПІТЕР»

НАКАЗ

28.08.2012 м. Київ № 678-П

Про виключення зі списків
працівників Станіславського К. С.

НАКАЗУЮ:

  1. СТАНІСЛАВСЬКОГО Костянтина Семеновича, менеджера із збуту відділу збуту, виключити із списків працівників 27 серпня 2012 року у зв’язку зі смертю.
  2. Бухгалтерії виплатити членам сім’ї померлого грошову компенсацію за невикористану щорічну основну відпустку за відпрацьований період з 20 листопада 2011 року до 26 серпня 2012 року тривалістю 18 календарних днів.
  3. Контроль за виконанням наказу покладаю на Зябрилко М. О., заступника директора з фінансових питань.

Підстава: копія свідоцтва про смерть, серія 1-БК № 429234 від 27.08.2012.

Директор Мельник Мельник Р. В.

У трудовій книжці померлого працівника у розділі «Відомості про роботу» у графі 1 ставиться порядковий номер запису, у графі 3 записується: «Роботу припинено у зв’язку зі смертю», далі заповнюється графа 4, в якій зазначаються дата і номер наказу (розпорядження). Цей запис засвідчується у встановленому порядку (додаток 2).

Слід зазначити, що дата наказу про припинення трудового договору зазвичай не збігається з датою смерті, втім датою припинення трудового договору, яку слід зазначити у графі 2 трудової книжки, буде дата смерті працівника, незалежно від того, працював у цей день померлий чи ні.

ВІДОМОСТІ ПРО РОБОТУ
№ запису Дата Відомості про прийом на роботу, переведення на іншу роботу і звільнення (із зазначенням причини і посиланням на статтю, пункт закону) На підставі чого внесено запис (документ, його дата і номер)
число місяць рік
1 2 3 4
16 27 08 2013 Трудовий договір припинено у зв’язку зі смертю Наказ від
          28.08.2012 № 678-П
        Інспектор відділу кадрів Мартущик Мартущик Г. Л.  
           
           

Відповідно до пункту 2.26 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженій наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року № 58 (далі — Інструкція № 58), днем звільнення вважається останній день роботи. Якщо працівник помер у той день, коли за графіком у нього був вихідний, або під час перебування у відпустці, під час хвороби, датою припинення трудового договору теж слід вважати дату смерті, а не фактичний останній день роботи. Інакше вийде, що трудовий договір припинено раніше, ніж з’явилася причина для цього.

ЩО ПОВИНЕН ЗНАТИ ТАБЕЛЬНИК

Особа, відповідальна за ведення табеля обліку використання робочого часу померлого працівника, має оформити підсумковий табель і передати його в бухгалтерію. Навіть якщо відомо, що працівник помер, особа, відповідальна за ведення табеля, має продовжувати щодня вносити в табель позначки, що відповідають причині відсутності працівника на роботі (код буквений — І, Типова форма № П-5 «Табель обліку використання робочого часу», затверджена наказом Держкомстату України від 5 грудня 2008 року № 489; далі — форма № П-5). І тільки після видання наказу про припинення трудових відносин з померлим можна припинити щоденне табелювання працівника і скласти підсумковий табель. Останнім робочим днем померлого працівника в табелі має бути дата смерті, зазначена в наказі як дата припинення трудових відносин.

Якщо в день смерті працівник відпрацював повний робочий день за графіком, в табелі проставляється кількість годин, що відповідає тривалості повного робочого дня. Якщо перед смертю працівник був відсутній на роботі з невідомих причин, і це не було підтверджено жодними документами, в табелі за всі дні треба поставити відмітки про відсутність з нез’ясованих причин (код буквений — НЗ, форма № П-5).

Копію наказу про припинення трудового договору у зв’язку зі смертю треба долучити до особової справи працівника і закрити її в поточному діловодстві.

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО СВІДОЦТВА НЕМА

Свідоцтво про смерть підприємству надають члени сім’ї померлого працівника. Буває так, що працівник не мав родичів або ж коли смерть настала поза населеним пунктом, де розташовується підприємство, а близькі померлого не мають ані можливості, ані бажання надавати свідоцтво про смерть або висилати нотаріально засвідчену копію, тоді підприємство повинно самостійно звернутися до органу, в якому було зареєстровано смерть працівника.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІІ наказу Міністерства юстиції України «Про затвердження Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні» від 18 жовтня 2000 року № 52/5, смерть реєструється в органах РАЦС за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті, виявлення трупа або за місцем поховання. Якщо на підприємстві невідомо, де саме зареєстровано смерть працівника, треба звернутися із запитом до всіх органів, де могла відбуватися реєстрація.

Треба знати!
Наказ про припинення трудового договору з померлим працівником можна видати лише на підставі отриманої відповіді із зазначенням дати смерті.

ЩО РОБИТИ З ТРУДОВОЮ КНИЖКОЮ ПОМЕРЛОГО

За загальним правилом трудова книжка має бути видана працівникові в день його звільнення. Одначе можуть виникнути непередбачувані обставини, що ускладнюють передання працівникові на руки цього важливого документа. Згідно з абзацом 4 пункту 7.1 Інструкції № 58 у разі отримання трудової книжки у зв’язку зі звільненням працівник розписується в особовій картці і книзі обліку руху трудових книжок і вкладишів до них. Оскільки у разі смерті працівника отримати його підпис в особовій картці неможливо, особа, що відповідає за ведення та облік трудових книжок, може на нижньому полі особової картки зробити, наприклад, такий запис: «Вдова померлого працівника отримала його трудову книжку 28.08.2012 під розписку». Трудова книжка померлого працівника видається на руки його найближчим родичам під розписку або надсилається поштою на їхню вимогу.

Треба знати!
За кожний день затримки трудової книжки роботодавець сплачує працівникові середній заробіток за весь час вимушеного прогулу.

Законодавство не дає чіткого визначення поняття «найближчі родичі». Щоб з’ясувати, хто повинен отримати трудову книжку померлого працівника, роботодавець повинен насамперед визначити осіб, які до смерті працівника проживали з ним, перебували в шлюбі (чоловік, дружина) або були кровними родичами (діти, батьки, онуки, брати, сестри). Робиться це на підставі пред’явлених родичами документів.

ДЛЯ ОТРИМАННЯ ТРУДОВОЇ КНИЖКИ ПОМЕРЛОГО ПРАЦІВНИКА РОДИЧІ ПОВИННІ НАДАТИ СВОЇ ДОКУМЕНТИ:

  • паспорт;
  • документ, що підтверджує родинний зв’язок з померлим (як-от, свідоцтво про шлюб тощо);
  • довідку з ЖЕКу чи сільської (селищної) ради про спільне проживання з померлим;
  • письмову заяву з копіями документів (засвідчені в установленому законодавством порядку), що підтверджують родинний зв’язок і місце реєстрації заявника.

Законодавчо перелік документів, які б підтверджували родинний зв’язок з померлим не встановлено, тому в кожній конкретній ситуації слід вирішувати питання індивідуально.

Якщо померлий працівник проживав (був зареєстрований) один, трудова книжка має передаватися його дружині, дітям або батькам незалежно від місця їхнього проживання. Якщо померлі дружина або чоловік мали дорослих (повнолітніх) дітей, які проживали окремо, трудова книжка має передаватися дружині (чоловікові).

Важливо!
Подружжя вважається сім’єю навіть якщо вони не проживають спільно, а повнолітні діти, які проживають окремо, членами сім’ї не вважаються

Якщо померлий працівник мав неповнолітніх дітей або які навчаються на денному відділенні у віці до 23 років від попереднього шлюбу, трудова книжка померлого працівника має передаватися дітям померлого або їхньому законному представникові (матері, батькові, опікунові), щоб вони могли безперешкодно звернутися до органів Пенсійного фонду України за призначенням пенсії у зв’язку з втратою годувальника.

ЩО РОБИТИ ІЗ ЗАРОБІТНОЮ ПЛАТОЮ ПОМЕРЛОГО

Заробітна плата померлого працівника нараховується за фактично відпрацьований час.

Відповідно до статті 1227 Цивільного кодексу України сума заробітної плати, яка належала спадкодавцеві, але не була ним одержана за життя, передається членам його сім’ї.

Треба знати!
Згідно зі статтею 116 КЗпП при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, здійснюється в день звільнення, а якщо працівник не працював цього дня, то вказані суми слід виплатити не пізніше наступного дня після пред’явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок.

Якщо ніхто з родичів померлого до підприємства не звернеться, заробітна плата включається до складу спадщини. Тобто отримати її зможуть лише спадкоємці на підставі свідоцтва про спадщину.

А ЯК У ЗАКОНОДАВСТВІ…

Сімейний кодекс України

«…Подружжя вважається сім’єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв’язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно.

Дитина належить до сім’ї своїх батьків і тоді, коли спільно з ними не проживає» (частина 2 ст. 3).

«Правовий статус дитини має особа до досягнення нею повноліття» (частина 1 ст. 6).

Цивільний кодекс України

«Суми заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомог у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв’язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я, інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім’ї, а у разі їх відсутності — входять до складу спадщини» (частина 1 ст. 1227).

Закон України «Про відпустки» від 15 листопада 1996 року № 504/96-ВР

«Відрахування із заробітної плати за невідпрацьовані дні відпустки у разі смерті працівника не провадиться» (частина третя ст. 22 )

Інструкція щодо заповнення та видачі лікарського свідоцтва про смерть (форма № 106/о), затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 8 серпня 2006 року № 545

«Для забезпечення реєстрації смерті в органах реєстрації актів цивільного стану закладом охорони здоров’я видається лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о)» (п. 1.1).

Інструкція щодо заповнення та видачі фельдшерської довідки про смерть (форма № 106-1/о), затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 8 серпня 2006 року № 545

«…У сільських населених пунктах, де в закладах охорони здоров’я працює тільки один лікар, у разі його відсутності (хвороба, відпустка і таке інше), як виняток, також видається фельдшерська довідка про смерть фельдшером, який замінює лікаря.

Забороняється фельдшерам видавати лікарське свідоцтво про смерть — форму № 106/о, затверджену цим наказом» (п. 1.1).

Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року № 58

«При затримці видачі трудової книжки з вини власника або уповноваженого ним органа працівникові сплачується середній заробіток за весь час вимушеного прогулу» (абзац шостий п. 4.1).

«У разі смерті працівника трудова книжка видається на руки його найближчим родичам під розписку або надсилається поштою на їх вимогу…» (п. 4.3).

Правила державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджені наказом Міністерства юстиції України 18 жовтня 2000 року № 52/5

«Державна реєстрація смерті за заявою, поданою у строки, визначені пунктом 2 цієї глави, та до закінчення одного року з дня настання смерті, проводиться за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті чи виявлення трупа або за місцем поховання» (п. 3 глави 5 розділу ІІІ).

Витяг з листа Міністерства праці та соціальної політики України «Щодо заповнення трудової книжки у випадку смерті працівника» від 31 грудні 2010 року № 284/06/186-10

«…дата наказу про припинення трудового договору, як правило, не збігається з датою смерті, втім датою припинення трудового договору, яку слід зазначити у графі 2 трудової книжки, буде дата смерті працівника, незалежно від того, працював у цей день померлий чи ні…» (абзац другий).

Стаття надана редакцією журналу «Кадрова практика»
спеціально для інтернет-порталу «Всеукраїнська асоціація кадровиків»

Автор: Яна Кукуленко,
головний спеціаліст відділу кадрів Міністерства культури України
(детальніше – журнал «Кадрова практика» № 3, 2012)

kadrovik.ua

Матеріали до теми


Бронювання працівників: роз’яснення юриста
Попри те що захист держави — це конституційний обов’язок громадян України, законодавець передбачив для певної категорії громадян можливість не виконувати ...