...
Реєструйся

Мінсоцполітики оприлюднило проєкт Закону про накопичувальне пенсійне забезпечення


Цей законопроєкт визначає правові, економічні та організаційні засади системи загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення, метою якої є формування пенсійних накопичень учасниками системи та отримання ними додаткових до загальнообов’язкового державного пенсійного страхування пенсійних виплат, а також регулює правовідносини, пов’язані з цим видом діяльності.

Платниками накопичувального внеску є:

  • працівники;
  • роботодавці;
  • самозайняті особи;

Накопичувальний внесок обчислюється у відсотках до бази нарахування накопичувального внеску.

Письмові і телефонні КОНСУЛЬТАЦІЇ та інші кадрові послуги експертів журналу «КАДРОВИК.UA»

При цьому за загальним правилом базою нарахування накопичувального внеску є сума нарахованої кожному працівнику заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами, сума грошового забезпечення, сума оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів роботодавця.

База нарахування накопичувального внеску для самозайнятих осіб встановлюється у розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом.

ГАРЯЧА ЛІНІЯ — безплатні консультації для передплатників журналу «КАДРОВИК.UA»

Обов’язковий накопичувальний внесок для працівників та роботодавців становить:

  • 1 % бази нарахування накопичувального внеску протягом першого року з дати початку сплати накопичувальних внесків до системи загальнообов’язкового накопичувального забезпечення;
  • 2 % — протягом другого року;
  • 3 % — протягом третього і в наступні роки.

Тобто передбачається, що такий внесок як утримуватиметься з заробітної плати, так і нараховуватиметься на неї роботодавцем. Втім, він сплачуватиметься за рахунок виокремлення з єдиного внеску та за рахунок податку з доходів фізичних осіб, тобто додаткового навантаження не буде.

Можлива сплата працівником додаткового накопичувального внеску.

Плакати та шпаргалки для роботи відповідального за ведення військового обліку на підприємстві
0 (800) 219-977 • podpiska@mediapro.com.ua

Обов’язковий накопичувальний внесок для самозайнятих осіб, що сплачують такий внесок на свою користь, становить:

  • 1% бази нарахування накопичувального внеску протягом першого року з дати початку сплати накопичувальних внесків до системи загальнообов’язкового накопичувального забезпечення;
  • 2% — протягом другого року;
  • 3% — протягом третього і в наступні роки.

Фізичні особи — підприємці та інші категорії «самозайнятих осіб», що сплачують накопичувальний внесок на свою користь, накопичувальні внески сплачують на добровільній основі (автозапис з правом відмови).

Накопичувальний внесок не входить до системи оподаткування.

Учасник системи має обрати до дня початку сплати накопичувальних внесків установу накопичувального пенсійного забезпечення до якої будуть перераховуватися сплачені ним або на користь нього накопичувальні внески, шляхом укладення з нею договору (пенсійного контракту).

Навчання для кадровиків — семінари, курси, тренінги, вебінари
Індивідуальні курси кадровиків з нуля: 0 (800) 219-977

Учасник системи може змінити обрану ним установу накопичувального пенсійного забезпечення шляхом укладення нового договору з іншою установою, але не частіше ніж один раз на шість місяців.

Учасник системи набуває право на отримання виплат за рахунок коштів, що обліковуються на його індивідуальному пенсійному рахунку в установі накопичувального пенсійного забезпечення, на умовах, визначених цим Законом, у таких випадках:

  • досягнення ним віку, що дає право на призначення пенсії за віком у солідарній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування;
  • у випадках, зазначених законопроєктом, що дають право на одноразову виплату.

Крім того, законопроєктом пропонується встановити, що кошти накопичувальної системи є власністю учасників системи у розмірі, накопиченому на їх індивідуальних накопичувальних пенсійних рахунках, а у випадку смерті особи право власності на пенсійні заощадження переходять до її спадкоємців.

Курс «Підвищення кваліфікації з військового обліку»
Формат: відеоуроки • Для довідок: 0 (800) 219-977

Законопроєктом запропоновано комбіновану модель функціонування системи накопичувального пенсійного забезпечення. Вона передбачає, що перші 3 роки накопичувальні внески спрямовуються до державного фонду, який матиме корпоратизовану структуру управління, яка відповідає Директиві ЄС 2016/2341, яку Україна зобов’язалася імплементувати. Діяльність з адміністрування і управління активами такого фонду здійснюється на підставі ліцензій, виданих згідно чинного законодавства. ІТ-система щодо ведення персоніфікованого обліку знаходиться у державній власності.

Починаючи з 4-го року учасники зможуть обирати приватного пенсійного провайдера (недержавний пенсійний фонд, компанію зі страхування життя, банк) або, за бажанням, залишитись в державному фонді.

Законопроєкт зобов’язує створення системи гарантування пенсійних накопичень у обов’язковій системі пенсійного забезпечення, що дозволить забезпечити сталість цієї системи та впевненість її учасників у збереженні власних накопичень.

Додатковою системою гарантій збереження пенсійних накопичень у системі накопичувального пенсійного забезпечення є жорсткі вимоги щодо допуску до роботи в системі та контролю за діяльністю суб’єктів, які обслуговують кошти учасників цієї системи. Контроль здійснюватиметься з боку державних регуляторів, які встановлені законопроєктом.

Експрес-курс «Облікові документи кадрової служби та порядок їх ведення»
0 (800) 219-977 • E-mail: podpiska@mediapro.com.ua

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку як регулятор здійснює державний нагляд за діяльністю установ пенсійного забезпечення.

Вступ в дію законодавства про накопичувальне пенсійне забезпечення передбачається з 1 січня 2026 року, а початок здійснення накопичень — через рік після завершення військового стану, але не раніше, ніж буде впроваджено всю необхідну нормативну базу і необхідну інфраструктуру.

Законопроєкт передбачає також внесення змін до цілого ряду законодавчих актів, щодо приведення їх норм у відповідність до запропонованої концепції обов’язкової накопичувальної пенсійної системи.

Джерело: Мінсоцполітики

Вебінар «Все про накази юрособи: видова класифікація, відмінності між наказами з основних і адміністративно-господарських питань, оновлені уніфіковані форми наказів»

Матеріали до теми


НАЗК вдосконалило роз’яснення щодо конфлікту інтересів при роботі близьких осіб та оплаті праці
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) вдосконалило методичні рекомендації щодо застосування окремих положень Закону України від 14 жовтня 2014 ...
Оновлено Порядок проведення психіатричних оглядів працівників
Міністерство охорони здоров’я України нагадує, що цьогоріч набули чинності зміни до Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у ...
Як документально підтвердити автоматичне продовження строку інвалідності до 30 червня
У зв’язку із запровадженням оцінювання повсякденного функціонування особи усім особам з інвалідністю, повторний огляд яких був призначений з 1 січня ...