...
Реєструйся

Порушення правил обліку військовозобов’язаних на підприємстві: відповідальність керівника, штрафи для бізнесу


Після початку повномасштабного вторгнення рф на територію України питання ведення обліку військовозобов’язаних на підприємстві набуло максимальної актуальності. Станом на сьогодні, попри те, що активні воєнні дії тривають більше ніж півтора роки, на практиці виникає багато питань та спорів між роботодавцями та територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК та СП) з приводу військового обліку. Водночас посилюється і відповідальність за порушення правил обліку військовозобов’язаних на підприємстві, що є актуальним для бізнесу.

Правила військового обліку для бізнесу

Насамперед розглянемо основні питання, пов’язані з веденням обліку військовозобов’язаних. 

Керуючись положеннями Закону України від 25 березня 1992 року № 2232-XII «Про військовий обов’язок і військову службу» (далі — Закон № 2232), мова піде про обов’язок підприємств вести персональний облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів. 

Слід зазначити, що на фізичних осіб — підприємців та фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, цей обов’язок не поширюється, оскільки: 

  • Закон № 2232 не містить норм про те, що фізичні особи — підприємці або ж фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, зобов’язані вести військовий облік. Такі особи не є підприємствами у розумінні чинного законодавства;
  • відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1487 «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів» (далі — Порядок № 1487) не встановлено обов’язку щодо ведення військового обліку фізичними особами-підприємцями або ж фізичними особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність.

Послуги з військового обліку • Письмові і телефонні КОНСУЛЬТАЦІЇ
Для довідок: 0 (800) 219-977

Це підтверджено також і судовою практикою, наприклад, рішенням Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 20 липня 2023 року у справі № 383/1142/.

Умовно такі обов’язки підприємств, що входять до військового (персонального) обліку, можна поділити на такі групи:

  • перевірні (здебільшого виникають під час прийняття громадян на роботу з приводу перевірки наявності військово-облікових документів та звіряння списків персонального військового обліку із записами у їх документах);
  • інформативні (подання до відповідних органів: ТЦК та СП, СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки) інформації про зміну облікових даних працівників, їх документів, а також повідомлень про осіб, які порушують правила військового обліку;
  • роз’яснювальні (відображаються у доведенні та роз’ясненні до працівників правил військового обліку, оповіщенні про виклик відповідними органами).

Повний перелік таких обов’язків роботодавців (підприємств) викладено у пункті 34 Порядку № 1487.

Письмові і телефонні КОНСУЛЬТАЦІЇ та інші кадрові послуги експертів журналу «КАДРОВИК.UA»

Найчастіші порушення правил ведення персонального військового обліку з боку бізнесу

  1. Неподання інформації про працівників призовників, військовозобов’язаних, резервістів до уповноважених органів.
  2. Несповіщення на вимогу уповноважених органів призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки.
  3. Незабезпечення своєчасного прибуття призовників, військовозобов’язаних та резервістів за викликом уповноважених осіб.

Військовий облік: методика ведення. Спецвипуск № 2, 2023
Замовити за вигідною ціною

Штрафи для бізнесу, відповідальність для керівника у разі порушення правил військового обліку

Порушення правил обліку військовозобов’язаних на підприємстві за своїм об’єктом є порушенням законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (стаття 210-1 Кодекс України про адміністративні правопорушення; далі — КУпАП), за що, відповідно, передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу

  • для громадян — від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1700 до 3400 грн);
  • для посадових осіб — від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3400 до 5100 грн).

За вчинення повторного протягом року порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період, передбачений штраф:

  • для громадян — від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3400 до 5100 грн)
  • для посадових осіб — від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 5100 до 8500 грн).

Журнал обліку результатів перевірки стану військового обліку
Формат (розмір): 210×297 мм • Обсяг: 60 с.

Хто уповноважений на складання протоколів про вчинення адміністративного правопорушення

Логічно було б припустити, що враховуючи, що, відповідно до статті 235 КУпАП, справи про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію за статтею 210-1 КУпАП розглядають ТЦК та СП, то і протоколи про вчинення таких адміністративних правопорушень мають складати уповноважені особи цих органів. Але сталось, не як гадалось… Адже як у статті 255 КУпАП, що визначає перелік осіб, які мають право складати протокол про адміністративні правопорушення, так і у Положенні про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року № 154, про повноваження ТЦК та СП (їх посадових осіб) складати протоколи не йдеться. Це, можливо, варто вважати упущенням законотворця, але маємо факт — законом не передбачено право ТЦК та СП складати протоколи у справі про адміністративні правопорушення за статтею 210-1 КУпАП, і це є прогалиною, яка може бути використана на користь бізнесу у справах щодо притягнення до адміністративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП

Аудит з питань військового обліку — комплексний аналіз кадрової документації та перевірка її відповідності вимогам законодавства

Строк притягнення до адміністративної відповідальності

Загальний строк, передбачений статтею 38 КУпАП, при нетривалому адміністративному порушенні — два місяці з дня вчинення такого правопорушення, а при тривалому правопорушенні — не пізніше як через два місяці з дня його виявлення.

Кого може бути притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку підприємствами?

Адміністративна відповідальність за порушення порядку ведення обліку військовозобов’язаних на підприємстві покладається на посадових осіб: керівників та працівників, на яких покладено посадові обов’язки, пов’язані із веденням військового обліку (у разі їх наявності).

Також акцентуємо увагу на тому, що КУпАП не передбачає адміністративної відповідальності для фізичних осіб — підприємців та фізичних осіб, що здійснюють незалежну професійну діяльність, ані за неподання до ТЦК та СП списків працівників, які підлягають приписці до призовних дільниць, ані за прийняття на роботу працівників, які не перебувають на військовому обліку за місцем проживання, ані за незабезпечення сповіщення про виклик у ТЦК та СП. 

Посібник «Оптимізація трудових відносин у період воєнного стану: ТОП-55 відповідей»
Для довідок: 0 (800) 219-977

Яких найчастіше помилок припускаються ТЦК та СП при розгляді справ про адміністративне правопорушення за статтею 210-1 КУпАП за порушення бізнесом правил військового обліку?

Виходячи з аналізу судової практики останнього часу, найчастіше це процесуальні помилки:

  • притягнення до відповідальності неуповноважених осіб за ведення військового обліку на підприємстві;
  • підписання протоколу про адміністративне правопорушення неуповноваженою особою (наприклад, працівником підприємства замість її керівника);
  • невстановлення особи правопорушника та склад адміністративного правопорушення;
  • невручення протоколу про притягнення до адміністративної відповідальності відповідальній особі;
  • неповідомлення особі про дату, місце, час розгляду справи;
  • складання постанови без участі особи, яка притягується до адміністративної відповідальності (наприклад, постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2023 року у справі № 451/414/23).

Марія Золотарьова, адвокат АО «Вдовичен та партнери»

Владислав Горбенко, помічник адвоката АО «Вдовичен та партнери»

Курс «Підвищення кваліфікації з військового обліку»
Формат: відеоуроки • Для довідок: 0 (800) 219-977

Джерело: ЛІГА:ЗАКОН

Онлайн-семінар «Трудові відносини у роботодавця – ФОП»

Матеріали до теми


Кейс для кадровика. Чи може бути головою профспілки медичний директор лікарні?
Закон України від 15 вересня 1999 року № 1045-XIV «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (далі — Закон ...
Механізми оскарження постанов військово-лікарських комісій
Військово-лікарська експертиза відіграє ключову роль у забезпеченні обороноздатності держави та гарантуванні прав військовослужбовців і призовників на належний захист їхнього здоров’я. ...